۳ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 82396422
T T
۰ نفر
ریزگردها و آلودگی هوا ریه های شهر بجنورد را نشانه گرفته اند

بجنورد- ایرنا- ریزگردها و آلودگی هوای ناشی از افزایش تردد خودروها، ریه های شهر 200 هزار نفری بجنورد را با توجه به شرایط توپوگرافی و همچنین كاسه ای شكل بودن آن، نشانه گرفته اند.

به گزارش ایرنا و بنا به گفته صاحب نظران، گرچه تاكنون مشكل خاصی به لحاظ آلوده بودن هوا در بجنورد مشاهده نشده است اما این شهر آبستن این معضل در سال های آینده است و البته اگر این مشكل گریبان شهر بجنورد را بگیرد، رهایی از آن كار ساده ای نخواهد بود.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در این باره می گوید: وضعیت توپوگرافی و كاسه ای شكل بودن شهر بجنورد شرایطی ایجاد می كند كه اگر اكنون به تهدید ها برای آلودگی هوا توجه نكنیم، در آینده حتما دچار مشكل می شویم و البته حل مشكل نیز در این شهر كاسه ای شكل به راحتی میسر نیست.
علیرضا باغچقی اظهار می دارد: یكی از منابع آلودگی هوا، ماشین آلات و واحدهای صنعتی است كه البته در این باره نگرانی خاص و چندانی وجود نداشته است اما در عین حال باید مدیریت ها و نظارت های لازم در این باره وجود داشته باشد.
وی با تاكید بر اینكه شاید تا كنون مشكل خاصی نبوده است اما با روند كنونی دچار مشكل می شویم می گوید: ایجاد ترافیك سنگین در معابر شهر می تواند سبب آلودگی هوا شود و در این میان فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی باید میان شهروندان نهادینه شود و مردم یاد بگیرند كمتر از خودروی شخصی استفاده كنند اما ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، مستلزم این است كه خدمات حمل ونقل عمومی به گونه ای باشد كه رضایت مردم را به دنبال داشته باشد و اكنون وضعیت خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی به گونه ای است كه شهروندان رضایت كاملی از آن ندارند.
باغچقی می گوید: یكی دیگر از منابع آلوده كننده هوا، ریزگردها و غبارها هستند كه بعضا منشا محلی دارند.
وی می افزاید: در سال های اخیر پوشش گیاهی و مراتع ما از بین رفته است و همین امر سبب افزایش میزان غبار شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد، فعالیت سنگ شكن ها در اطراف شهر را از دیگر منابع آلوده كننده هوا عنوان می كند و می افزاید: خیلی از این سنگ شكن ها، مواد اولیه مورد نیاز را از كوه ها برداشت می كنند و به همین لحاظ میزان آلودگی بیشتری دارند و برخی از سنگ شكن ها مجوزی برای فعالیت ندارند و یا تحت فشارها مجوز دریافت كرده اند.
وی با تاكید بر اینكه دور از ذهن نیست كه در آینده یكی از مشكلات شهر بجنورد ریزگردها باشد می افزاید: در چند سال اخیر صحبت هایی برای خارج كردن سنگ شكن ها از محدوده شهر مطرح شد اما در عمل اتفاقی رخ نداد و فعالیت این واحدها همچنان ادامه دارد.
*هوای بجنورد تاكنون در شرایط بسیار ناسالم قرار نگرفته است
مدیركل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در این باره می گوید: هوای بجنورد تنها در سه روز از شهریور، یك روز از مهر و سه روز از آبان ماه امسال ناسالم گزارش شده و شرایط هوای این شهر تاكنون به شرایط بسیار ناسالم یا خطرناك نرسیده است.
سیداصغر مطهری اظهار می دارد: تعداد روزهای هوای پاك در هشت ماه امسال در بجنورد 69 روز و هوای سالم 169 روز به ثبت رسیده است.
وی می افزاید: این استان تنها یك ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارد و به همین منظور كیفیت هوای استان تنها در یك نقطه مورد سنجش قرار می گیرد.
مدیركل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی می گوید: بررسی میزان گرد وغبار موجود در هوای شهر با این ایستگاه میسر نمی شود و نمی توان اطلاعات درستی از میزان آلودگی هوا در شهر بجنورد را به دست آورد.
وی اظهار می دارد: برای دست یابی به اطلاعات دقیق تر از وضعیت آلودگی هوا در شهر بجنورد دست كم سه ایستگاه دیگر باید راه اندازی شود.
وی تصریح می كند: هر یك از مراكز سایر شهرستان های استان نیز باید یك ایستگاه سنجش آلودگی هوا داشته باشند.
مدیركل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی اظهار می دارد: تامین اعتبار برای راه اندازی این ایستگاه ها در سفر كاروان دولت به استان پیشنهاد شد اما مورد توافق قرار نگرفت و اكنون ایجاد این ایستگاه ها با مشكل اعتبار رو به رو است.
وی خاطرنشان می كند: مشكل جدی در زمینه آلودگی هوا در استان وجود ندارد اما در فصولی از سال شاهد پدیده ریزگردها و غبار هستیم كه البته كانون برخی از پدیده گردو غبارها، محلی است.
وی با بیان اینكه چرای بیش از حد دام و حضور بیش از ظرفیت دام در مراتع سبب می شود تا پوشش گیاهی در مراتع و عرصه های طبیعی كاهش یابد اظهار می دارد: علت این مشكل، از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع و تخریب محیط زیست است زیرا با از بین رفتن مراتع زمینه برای فرسایش خاك بیشتر می شود.
وی تصریح می كند: هنوز اطلاعات و آمار درستی از تعداد كانون های گرد و غبار در استان در دست نداریم و در این باره مطالعه ای انجام نشده است.
مطهری با بیان اینكه انجام این مطالعات هنوز اعتباری نداشته است اظهار می دارد: نیاز است تا با پیش بینی اعتبار، كانون های گردو غبار و منشا آلودگی هوای استان شناسایی شوند.
مدیركل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در باره پنج ساله شدن معافیت دریافت برگ معاینه فنی برای خودروهای نو گفت: پش از این خودروهای نو تا دوسال از دریافت برگ معاینه فنی معاف بودند اما از سال های گذشته این معافیت به پنج سال رسیده است.
مطهری اظهار می دارد: البته سازمان محیط زیست از همان ابتدا با این امر مخالفت كرد و اكنون نیز پیگیر است تا معافیت خودروهای نو برای دریافت معاینه فنی به دو سال كاهش یابد.

*برخورد با تردد خودروهای فاقد معاینه فنی
رئیس پلیس راهور خراسان شمالی نیز درباره پنج ساله شدن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی می گوید: ما نیز با پنج ساله شدن این معافیت ها مخالف بودیم و البته اكنون پیگیری هایی در دست انجام است تا معافیت خودروهای نو از معاینه فنی به روال سابق یعنی دو سال برگردد.
رحمان اسپیدكار اظهار می دارد: به یقین بسیاری از خوردهای تولید داخل خیلی زودتر از پنج سال نیاز به معاینه فنی پیدا می كنند زیرا قطعات مختلف این خودروها در زمانی كمتر از پنج سال نیاز به تعویض پیدا می كنند.
وی می افزاید: امسال با مالكان پنج هزار و 500 خودرو كه فاقد معاینه فنی بودند برخورد شده است.
وی افزود: البته برگ معاینه فنی تا زمانی اعتبار دارد كه خودرو دچار نقص و ایراد نباشد و در صورتی كه خودرو پس از دریافت برگ معاینه فنی دچار نقص شد، مالك مكلف است ایراد را رفع كند.

*مراكز معاینه فنی زیر ذره بین
رئیس پلیس راهور خراسان شمالی درباره فعالیت مراكز معاینه فنی می گوید: این مراكز بررسی و رصد می شود تا از بروز تخلف احتمالی جلوگیری شود و در این زمینه از یك سال گذشته مراكز معاینه فنی به دوربین مدار بسته مجهز شده و احتمال هر گونه تخلف كاهش یافته است.
وی می افزاید: قرار است نظارت این دوربین ها بر فعالیت مراكز معاینه فنی بیشتر شود.
اسپیدكار اظهار می دارد: متورسیكلت ها منابع مهم آلودگی هوا هستند كه باید مورد معاینه فنی قرار گیرند اما در استان مركز معاینه فنی برای موتورسیكلت ها وجود ندارد.
وی تصریح می كند: میزان آلودگی موتورسیكلت ها بعضا تا 6 برابر خودروها است كه نقص و ایرادهای این وسیله نقلیه باید در مراكز معاینه فنی شناسایی و رفع شود.
استان خراسان شمالی به مركزیت شهر بجنورد درشمال شرق ایران است؛ این استان با مصوبه دولت در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، ایجاد شد كه جمعیت شهر بجنورد از زمان تقسیم تاكنون رشد قابل توجهی یافته است.
6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی