۳ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۱۴
کد خبر: 82396456
T T
۰ نفر

« آب شیرین »، روستایی محروم در دل ثروت

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۱۴
کد خبر: 82396456
« آب شیرین »، روستایی محروم در دل ثروت

گچساران - ایرنا- « آب شیرین » روستایی از توابع گچساران كه با وجود واقع شدن در دل تأسیسات نفتی ، مردم آن از كمترین امكانات رفاهی و اقتصادی محروم هستند.

به گزارش ایرنا، این روستای یكهزار و 850 نفری كه 100 سال پیش در كنار مخازن نفتی، محل سكونت شده، با داشتن منابع عظیم و زمین های حاصلخیز كشاورزی مردم برای تأمین هزینه‌های زندگی با مشكل مواجهند.
كمبود فضای سبز، آلودگی شدید هوای حاصل از مخازن نفتی، وجود كانال‌های سیلاب ساماندهی نشده و معابر خاكی، بیانگر فقر و محرومیت این خطه در حدود 20 كیلومتری شهر دوگنبدان معروف به بام نفتی ایران است.
یكی از ساكنان روستای آب شیرین در گچساران گفت: هر روز با یك دستگاه موتور سیكلت به شهر رفته و با كارگری در ساختمان های در حال احداث شهر دوگنبدان درآمد اندكی برای زندگی كسب می كنم.
علی صالحی با اشاره به آتش های فوران چاه های نفت و دودی كه از آن متصاعد می شود گفت: عدالت اجتماعی ایجاب می كند، تا اهالی این روستا دارای سهمیه ای خاص برای اشتغال در شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران باشند.
یك بانوی جوان ساكن روستای آب شیرین گچساران گفت: نبود فضای سبز و مركز تفریحی در این روستای پر جمعیت افزون بر تهدیدهای سلامتی و زیست محیطی سبب روی آوردن كودكان و نوجوانان به تفریح های ناسالم می شود.
خاطره صادقی راد اظهار داشت: بیشتر مردم این روستا از قشر فقیر و كم درآمدی هستند كه برای تأمین معاش خود مشكلات زیادی دارند.
وی با اشاره به وجود زنان هنرمند و فعال در صنایع دستی، خواستار تشكیل تعاونی تولید بانوان این روستا شد.
دهیار روستای آب شیرین گچساران گفت: از جمعیت 400 خانواری روستای آب شیرین 100 خانوار زیر پوشش نهادهای حمایتی مانند كمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار دارند و تعدادی از مردم نیز در نوبت دریافت خدمات این نهادها هستند.
روح الله نوروزی بیان كرد: وجود پنج كانال سیل بند ساماندهی نشده، خاكی بودن بخش عمده ای از معابر، كمبود فضای سبز با توجه به وجود 100 حلقه چاه نفت در اطراف این روستا از مشكلات مردم این خطه است.
وی عنوان كرد: نبود فرصت شغلی، كمبود آب كشاورزی و ماشین جمع آوری زباله مشكلات زیادی برای مردم این روستا ایجاد كرده است.
**روستاهای نزدیك مناطق نفتی نیازمند توجه بیشتر
استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: روستاهایی كه در نزدیكی مناطق نفتخیز گچساران قرار دارند، نیازمند توجه بیشتر مسئولان و تدبیری ویژه برای توسعه هستند.
سید موسی خادمی با اشاره به اینكه دود ناشی از چاه های نفت در اطراف این روستاها آثار منفی زیادی بر سلامت مردم آن دارد، اظهار داشت: سهمیه اعتبار آلایندگی هوای روستاهای مناطق نفتخیز گچساران برای شتاب بخشی به عمران و آبادی این مناطق پیگیری می شود.
وی با یادآوری نبودن كمترین امكانات زندگی در روستای آب شیرین به عنوان یكی از نزدیك ترین روستاها به مناطق نفتخیز، بیان كرد: مسئولان عالی رتبه مناطق نفتخیز جنوب با سفر به این روستاها در گچساران از نزدیك با مشكلات مردم آشنا شوند.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: اختصاص اعتبارات جدید با هدف ایجاد فضای سبز برای كاهش آثار منفی آلودگی هوا بر مردم این مناطق ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
خادمی ابراز داشت: اختصاص سهمیه اشتغال برای مردم ساكن این روستاها در صنعت نفت گچساران نیاز دیگری است كه باید برای اجرایی شدن آن تلاش مضاعفی شود.
وی با یادآوری مشكل بیكاری به عنوان چالش مهم در سطح ملی، بیان كرد: جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح های تولیدی نیاز است كه با عملی شدن آن به احقاق حق مردم این مناطق كمك كرد.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه فضای سبز، مجموعه رفاهی تفریحی، اجرای آسفالت معابر و ساخت مركز درمانی از برنامه های دولت برای رفاه مردم روستای آب شیرین است.
**كمبود آب مهمترین مشكل مردم روستای آب شیرین
مدیر عامل شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویر احمد گفت: كمبود آب كشاورزی مهمترین مشكل مردم این خطه است كه تخصیص 65 میلیون متر مكعب از آب سد در حال ساخت چم شیر راه تحقق كشاورزی در این منطقه را فراهم می كند.
علی داوودی اظهار داشت: طرح مطالعاتی تأمین آب چهار هزار هكتار از زمین های كشاورزی روستاهای پایین دست سد چم شیر انجام شده است و پس از بهره برداری از آن امكان اجرای طرح های كشاورزی در این منطقه فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت كشاورزی در كاهش آلودگی هوا بر تلاش برای تحقق این طرح ها تاكید كرد.
** طرح آسفالت روستای آب شیرین اجرا می شود
مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی كهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح آسفالت 15 هزار متر مربع از معابر روستای آب شیرین در آینده نزدیك آغاز خواهد شد.
ابراهیم فرزانه افزود: این طرح كه قرار است با مشاركت دهیاری این روستا انجام شود پس از انجام زیرسازی عملیات آسفالت آن انجام خواهد شد.
وی بیان كرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 پنج هزار متر مربع زمین در این روستا آسفالت شد در حالی كه در دولت یازدهم 11 هزار و 200 متر مربع عملیات آسفالت انجام شده است.
فرزانه از انجام چهار هزار و 500 متر مربع محوطه سازی و پیاده روسازی در این روستا در سه سال گذشته خبر داد و گفت: این در حالی است كه پیش از آن یكهزار و 700 متر مربع انجام شده بود.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران دومین شركت تولید كننده نفت در منطقه جنوب كشور است و افزون بر 20 درصد نفت ایران در حوزه نفتی این شهرستان تولید می‌شود.
شركت نفت گچساران روزانه به‌طور میانگین 610 تا 615 هزار بشكه نفت تولید می‌كند.
این شركت هم اكنون مسئولیت تولید و صیانت از 15 میدان نفتی فعال را با استفاده از 775 حلقه چاه در این شهرستان بر عهده دارد.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
8143/6110 /8005
۰ نفر