۳ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۵۳
کد خبر: 82396536
T T
۰ نفر
تلاش دولت برای مرهم گذاشتن بر زخم های پلاسكو

تهران- ایرنا- دستورها و توصیه های رییس جمهوری برای پیگیری وضعیت آسیب دیدگان حادثه پلاسكو با حضور در محل این ساختمانِ فروریخته و همچنین دلداری به بازماندگان گرفتارآمدگان زیر آوار، در عنوان نخست بسیاری از روزنامه های امروز قرار گرفت. تظاهرات جهانی علیه ترامپ و بررسی بازار مسكن نیز دیگر محورهای خبری– تحلیلی روزنامه ها بود.

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یكشنبه 3 بهمن ماه 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.

** حضور روحانی در محل فاجعه پلاسكو
«حسن روحانی» رییس جمهوری صبح دیروز با حضور در محل حادثه پلاسكو، روند عملیات و مسایل مربوط به حادثه و حادثه دیدگان را از نزدیك پیگیری و توصیه ها و دستورهایی در این باره صادر كرد. وی همچنین، در گفت وگو با خانواده های محبوس شدگان زیر آوار به آنان دلداری داد. روزنامه های امروز در عنوان های نخست خود به این موضوع اشاره كردند.
روزنامه «آرمان» حضور رییس جمهوری را مرهم آسیب دیدگان دانست و عنوان كرد: دیروز رئیس جمهور به محل حادثه یعنی ساختمان فرو‌ریخته پلاسكو رفت تا خودش شاهد اوضاع باشد و بتواند دستورات لازم را به عواملش بدهد. خانواده‌های بی قرار كه اطلاعی از سرنوشت پدران، همسران و پسران آتش‌نشان خود نداشتند با مشاهده دكتر حسن روحانی آرامشی یافتند، چون می‌دانستند وزارت كشور دولت او بار بزرگی از رسیدگی به وضعیت حادثه را بر عهده دارد. رئیس جمهور در ابراز همدردی با یكی از آتش‌نشانان در حالی‌كه وی را در آغوش گرفت، ‌گفت:«ان‌شاءا... زنده هستند و نجات پیدا می‌كنند.» خطاب روحانی به آتش‌نشانانی بود كه در زیر آوار هستند. رئیس‌جمهور در جریان این بازدید هم گفت كه بسیار متاسفم از حادثه‌ای كه در این منطقه پیش آمد، هم برای جان هموطنان، هم اموال و هم مشكلاتی كه در منطقه ایجاد شده است. این حادثه درس بزرگی بود برای همه مسئولان در زمینه امن‌سازی زندگی مردم كه جزو حقوق شهروندی آنها بود. باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد و این حادثه بسیار تلخ درسی برای آینده باشد.
«پلاسكو، درسی برای آینده» عنوان گزارش «ایران» از گفته های روحانی در محل حادثه پلاسكو بود. در این گزارش آمده است: حسن روحانی در این بازدید، با تجلیل از تلاش، ایثار، فداكاری و جانفشانی نیروهای خدوم آتش‌نشانی، اورژانس، هلال احمر و سایر نیروهای نظامی و انتظامی در مدیریت این سانحه، دستورات لازم را برای تسریع در رسیدگی‌ها و انجام اقدامات مورد نیاز صادر كرد. وی همچنین با نیروهای آتش‌نشانی و امداد مستقر در محل حادثه گفت‌و‌گو و خدمات ایثارگرانه آنان به مردم را در نزد خداوند مأجور دانست و از آنان قدردانی كرد. رئیس جمهوری، پس از بازدید در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، با ابراز تأسف از حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسكو اظهاركرد: این یك درس و هشداری برای همه مسئولان بود كه در زمینه ایمن‌سازی زندگی مردم كه جزو حقوق شهروندی همه است، از جمله شهر، منطقه، فروشگاه و محل رفت و آمد امن، باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام گیرد.
روزنامه «شهروند» نیز دستورهای روحانی در پیگیری حادثه پلاسكو را چنین برشمرد: خسارت زیان‌دیدگان جبران شود. برای جلوگیری از خطرات مشابه برنامه‌ریزی شود به ساختمان‌های آسیب‌پذیر توجه ویژه شود. شرایط به حالت عادی برگردد. شركت‌های بیمه خسارت‌ها را پرداخت كنند. تأمین اجتماعی به وضع كارگران حادثه رسیدگی كند.
«شرق» زیر عنوان «نگرانیم و امیدوار» از زبان روحانی، نگاشت: سه روزی است كه حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسكو و ویرانی آن، همه اخبار كشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. رئیس‌جمهوری نیز اوایل صبح روز گذشته با حضور در چهارراه استانبول تهران از محل حادثه بازدید كرد و از نزدیك در جریان روند امداد و نجات و همچنین آواربرداری از ساختمان‌های آسیب‌دیده قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این بازدید فرماندهان عملیات اطفای حریق، اورژانس و امدادرسانی، مدیریت بحران و آواربرداری و انتظامی گزارشی را از فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در این حادثه به رئیس‌جمهوری ارائه كردند. رئیس‌جمهوری همچنین با نیروهای آتش نشانی و امداد مستقر در محل حادثه گفت‌وگو و خدمات ایثارگرانه آنان به مردم را نزد خداوند مأجور دانست و از آنان تقدیر كرد.
«فرهیختگان» حضور رییس دولت یازدهم در محل حادثه را «عزم دولت برای التیام زخم بازماندگان» دانست و عنوان كرد: رئیس جمهوری با بیان اینكه همه ما در عین حال نگران عزیزانی هستیم كه در زیر آوار مانده‌اند‌، گفت كه امیدوارم‌ با تلاش‌های هماهنگی كه انجام می‌گیرد بتوانیم برخی از آنان را به سلامت خارج كنیم. آنهایی كه جان عزیز خودشان را از دست داده‌اند در دل مردم برای همیشه جاودانه می‌مانند؛ چرا كه اینها برای نجات مردم رفتند و خودشان در میان آتش و دود و آهن گرفتار شدند.
حضور رییس جمهوری در چهارراه استانبول و پیگیری ویژه حادثه پلاسكو، همچنین، عنوان نخست روزنامه های «ستاره صبح»، «آفتاب یزد»، «اطلاعات»، «رسالت» و «جمهوری اسلامی» قرار گرفت.

** پس لرزه های حضور ترامپ در كاخ سفید
اعتراض های مردم آمریكا علیه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این كشور كه پیش از مراسم تحلیف وی آغاز شده بود با نخستین اقدام های وی مانند لغو برنامه «اوباماكر» و انتشار سند برنامه هایش، به دیگر كشورها نیز سرایت كرد. شماری از روزنامه های امروز به این موضوع پرداختند.
«جهان علیه ترامپ» عنوان گزارش «تجارت» بود كه در آن به تظاهرات گسترده جهانی علیه رییس جمهوری تازه‌ آمریكا اشاره كرد. در این گزارش می خوانیم: همزمان با برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریكا تظاهرات گسترده‌ای هم در ایالات متحده و هم در كشورهای اروپایی و اقیانوسیه علیه وی شكل گرفت كه همچنان ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیك، بزرگترین تظاهرات در آمریكا به ویژه در واشنگتن دی‌سی كه محل برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری آمریكا بود برگزار شد.
به نوشته تجارت، در روز مراسم تحلیف افرادی نیز در شهرهای مختلف اروپا علیه چهل و پنجمین رییس‌ جمهوری آمریكا راهپیمایی كردند. معترضان در كشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، لهستان، آلمان فریادهایی علیه وی سر دادند. حدود 500 فعال در مقابل سفارت های آمریكا در لندن تجمع كردند و پلاكاردهایی در دست داشتند كه به‌ آمریكایی‌ها تاكید می‌كردند «ترامپ را دور بیندازی».
روزنامه «دنیای اقتصاد» زیر عنوان «دوقطبـی ترامپی در ایـالات‌ متحـده» ضمن اشاره به تظاهرات علیه ترامپ در آمریكا و دیگر كشورها، پیامدهای انتخاب ترامپ را بررسی كرد. این روزنامه نوشت: تبعات ریاست ‌جمهوری ترامپ را در دو بعد داخلی و خارجی می‌شود دسته‌بندی كرد. در بعد داخلی، درگیری‌ها و بی‌ثباتی‌ها، آتش زدن خودروها، شكستن شیشه اتومبیل‌ها و دوقطبی ملموس «حامیان» و «مخالفان» ترامپ كاملا قابل رویت است. ...اولین پیامد خارجی: بلافاصله پس از ادای مراسم تحلیف دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریكا، كار ساخت 2700 واحد مسكونی جدید در اراضی اشغالی از سر گرفته شد. شهرك‌نشینان برای اینكه نشان دهند در انتظار پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری باراك اوباما هستند، پرچم‌های آمریكا را در خیابان‌های اطراف آویزان كردند و منتظر ادای مراسم تحلیف ترامپ در كاخ سفید ماندند. دومین پیامد خارجی: حضور «یو شای كون»، نخست‌وزیر پیشین تایوان، به همراه جمعی از قانون‌گذاران و مقامات دولت محلی تایوان در مراسم تحلیف ترامپ در واشنگتن بود.
«ترامپ با ایران ‌هراسی ‌آمد» عنوان برگزیده روزنامه «جوان» بود كه در آن آمده است: همزمان با انتشار سند خط مشی دولت ترامپ كه در آن بر ایجاد سپر دفاع موشكی علیه ایران تأكید شده است، اعراب نیز ماشین سیاست‌های ضد ایرانی خود را به‌كار انداختند. وزیر خارجه بحرین از تأسیس كمیته دائمی علیه ایران در اتحادیه عرب خبر داد و گفت كه نام این كمیته «دخالت‌های ایران در ‏كشورهای عربی» است. یك مقام سعودی هم مدعی شد كه ترامپ در صورت پایبند نبودن ایران به برجام، تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند.
جوان گزارش داد: با انتشار سند دولت ترامپ كه سیاست ضدایرانی را در دستور كار قرار داده است، كشورهای عربی هم با موج سواری روی این موضوع سعی دارند سیاست‌های خصمانه علیه ایران را تشدید كنند. در همین راستا، خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین روز شنبه با ادعای اینكه كشورهای شورای همكاری خلیج فارس با ‏تهدیدات زیادی از جمله تهدیدات امنیتی از جانب مرزهای یمن و عراق مواجه هستند، ایران را به عنوان نخستین تهدید امنیتی ‏برای این كشورها توصیف كرد.
«تعادل» در گزارش خود با اشاره به لغو برنامه اوباماكر نوشت: رییس‌جمهوری جد‌‌ید‌‌ امریكا به سازمان‌های د‌‌ولتی د‌‌ستور د‌‌اد‌‌ه تا د‌‌ر راستای تضعیف قانون بهد‌‌اشت و د‌‌رمان اوباما موسوم به «اوباماكر» اقد‌‌ام كنند‌‌. گفته شد‌‌ه، سازمان‌های د‌‌ولتی موظف شد‌‌ه‌اند‌‌ تا از اجرای مفاد‌‌ی كه به ایالات، شركت‌ها و افراد‌‌ بار مالی وارد‌‌ می‌كند‌‌، چشم‌پوشی كرد‌‌ه، به تعویق اند‌‌اخته، معاف كرد‌‌ه یا آن را به تاخیر بیند‌‌ازند‌‌. ترامپ د‌‌ر رقابت‌های انتخاباتی وعد‌‌ه د‌‌اد‌‌ه بود‌‌ تا به محض روی كار آمد‌‌ن میراث بهد‌‌اشت و د‌‌رمان اوباما را لغو كند‌‌. كاخ سفید‌‌ اعلام كرد‌‌ه است ایالات‌متحد‌‌ه به‌زود‌‌ی از توافق تجارت آزاد‌‌ د‌‌و سوی اقیانوس آرام كه 4كشور حوزه جنوب شرق آسیا نیز د‌‌ر آن حضور د‌‌ارند‌‌ خارج خواهد‌‌ شد‌‌. سخنرانی مراسم سوگند‌‌ ترامپ نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست‌های حمایتی د‌‌ر حوزه تجارت را برانگیخته است.

** نگاه روزنامه ها به بازار مسكن
بازار مسكن چند سالی است كه در وضعیت ركود به سر می برد و اقدام ها و برنامه های اجرا شده برای رونق این بازار هنوز نتایج خود را نشان نداده است. روزنامه «تفاهم» از چهارساله شدن ركود مسكن خبر داد و به نقل از «حسن محتشم» رییس انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان تهران عنوان كرد: مسكن سهم 15 درصدی در اقتصاد كشور دارد و اكنون وارد چهارمین سال ركود خود شده كه ناشی از ركود حاكم بر اقتصاد كلان كشور است. ركود مسكن ناشی از ركود اقتصاد كلان كشور است و اگر این ركود ادامه پیدا كند تبعات منفی زیادی مثل بیكاری و بزهكاری در پی خواهد داشت.
تفاهم افزود: دولت باید شرایط اقتصادی كشور را تغییر دهد چرا كه سیاست های حاكم بر اقتصاد موجب ركود در بخش مسكن شده است. دو سال پیش اعلام شد تا افق 1404 سالانه باید یك میلیون مسكن احداث شود، اگر چنانچه این تعداد هم احداث می‌شد عرضه و تقاضا با یكدیگر برابر می‌شد، اما متاسفانه آمارها حاكی از این است كه هیچ زمانی به این عدد و آمار نرسیده ایم.
ركود مسكن همچنین، موضوع گزارش نخست روزنامه «جهان صنعت» بود. در این گزارش آمده است: بازار مسكن و همچنین اقتصاد كشور در ایستایی عمیقی به سر می‌برند‌. بعضی از كارشناسان ركود فعلی مسكن را عادی می‌دانند و معتقدند دلیل اصلی ركود، وجود واحدهای خالی فراوان و زیادی عرضه مسكن است‌. ركود مسكن نه به‌خاطر وجود مازاد مسكن بلكه به خاطر ظهور فاز جدید در این بازار است‌. در نوشته قبلی (مورخ 20 دی) متذكر شدیم كه سهم مسكن در سبد خانوار در استان تهران طی سال‌های اخیر رشد داشته است‌. این به آن معنی است كه افراد فاقد مسكن به دلیل بالا رفتن سهم اجاره در سبد خانوار توانایی خرید خانه جدید را ندارند‌. در این نوشته شواهد دیگری برای بروز بحران و‌ گذار فاز جدید در وضعیت مسكن ارائه خواهیم داد‌.
جهان صنعت ضمن تحلیل وضعیت بازار مسكن با ترسیم نمودار، افزود: جمع سرمایه‌گذاری‌های افراد ثروتمند در بخش املاك، اقتصاد كشور را فلج خواهد كرد‌. بخش اصلی قیمت مسكن در تهران مربوط به قیمت زمین است‌. انباشت سرمایه‌گذاری افراد در بخش زمین باعث كاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصاد كشور می‌شود‌. مجددا متذكر می‌شویم كه ارزش اسمی زمین‌های كلانشهرهای كشور چندین برابر تولید ناخالص ملی است‌. این به آن معنی است كه انبوهی از ثروت كه می‌تواند در بخش صنعت و خدمات جایگزین شده، ایجاد شغل كرده و در رشد اقتصادی نتیجه دهد در بخش غیرمولد زمین تجمیع می‌یابد‌. در كوتاه‌مدت ممكن است موجران و صاحبان ملك خشنود شوند‌. در درازمدت اما این تولید ناخالص ملی است كه سیر قهقرایی به خود می‌گیرد و این آتش گریبان همه را خواهد گرفت‌.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
خبرنگار: فرشته ذبیحیان**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی كاظمی**پژوهشم** 9283**9279
۰ نفر