۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82397071
T T
۰ نفر

رنسانسي در صنعت هسته اي دنيا

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82397071
رنسانسي در صنعت هسته اي دنيا

تهران - ايرنا- تارنماي اميد ملي ايرانيان در يادداشتي آورده است:اتحاديه جهاني هسته اي بر اين باور است اگر دولت ها همچنان با جديت اجراي قانون ماليات بر تصاعد كربن را پيگيري كنند و از صنايع آلاينده بخوهند تا سطح آلايندگي خود را كاهش دهند، به تدريج توجه به سمت استفاده از انرژي هسته اي و افزايش سرمايه گذاري در اين زمينه معطوف مي شود.

تارنماي اميد ملي ايرانيان در يادداشت خود آورده است: هم اكنون 67 درصد از انرژي برق در دنيا با استفاده از زغال سنگ و گاز طبيعي و فراورده هاي نفتي توليد مي شود در حاليكه سهم انرژي هسته اي در توليد برق تنها 11 درصد است .
در سال 1945 ميلادي استفاده از انرژي هسته اي براي توليد برق توسط امريكا انجام شد و به تدريج حمايت دولت هاي غربي از اين صنعت باعث شد تاكنون بالغ بر 400 نيروگاه هسته اي در 31 كشور دنيا راه اندازي شود و 11 درصد انرژي برق دنيا با كمك اين منبع ارزشمند انرژي تامين شود.

اما بعد از حادثه سال 2011 در ژاپن به تدريج سرمايه گذاري در اين صنعت در كشورهاي توسعه يافته كاهش پيدا كرد و دولت ها از زير بار مسوليت تامين امنيت نيروگاهها شانه خالي كردندو تمام بار مسوليت را به دوش سرمايه گذاران گذاشتند.

به همين دليل تمايل براي فعاليت در اين صنعت در كشورهاي توسعه يافته كم شد . ولي اتحاديه جهاني هسته اي معتقد است دنيا چاره اي جز استفاده از اين منبع انرژي ندارد؛ زيرا استفاده از هر منبع ديگري براي تايمن نياز برق بالغ بر 8 ميليارد نفري كه در كره زمين زندگي مي كنند باعث مي شود تا انتشار گاز هاي آلاينده تنفس را در زمين غير ممكن كند.
در دهه 1990 ميلادي به دليل قيمت پايين گاز در بازار جهاني سرمايه گذاري در نيروگاههاي گازي در دنيا بيشتر شد ولي به نظر مي رسد اين تغيير سياست جهاني ، تغيير نادرستي بود زيرا انتشار گازهاي آلاينده از نيروگاههاي گازي 30 برابر انتشار گازهاي آلاينده از نيروگاه هاي هسته اي است . به همين دليل مي توان گفت كه تغيير سياست جهاني در دهه 1990 دليل بحران زيست محيطي كنوني دنيا است.

سايت اتحاديه جهاني هسته اي در اين مورد نوشته است:در سال هاي اخير سهم توليد برق هسته اي در دنيا به خصوص در كشورهاي صنعتي كاهش يافت و دليل اين مساله هم نگراني در مورد خطرات انساني ناشي از وقوع حوادث غير منتظره در نيروگاهها است ولي مطالعات ما نشان مي دهد دنيا در آستانه رنسانسي بزرگ در صنعت هسته اي است.
اين اتحاديه پيش بيني مي كند : ما دوباره شاهد رشد توليد برق هسته اي و افزايش سرمايه گذاري در اين زمينه خواهيم بودزيرا اين منبع قابل اعتماد ترين منبع انرژي و كم آلاينده ترين آنها است . از طرف ديگر ذخاير اورانيوم در دنيا بسيار بيشتر از ذخاير نفت و گاز است و به همين دليل ساخت نيروگاههايي كه با اين ذخاير كار مي كنند منفعت بيشتري براي اقتصاد دنيا دارد.

اين اتحاديه دليل پيش بيني خود درمورد افزايش توليد برق هسته اي را اين طور بيان مي كند:در سال هاي اخير نرخ رشد اقتصادي در كشورهاي در حال توسعه افزايش يافت و سرعت شهرنشيني هم در جهان رشد كرد. با افزايش نرخ شهر نشيني نياز به انرژي برق هم بيشتر شد . از طرف ديگر در اين سال ها يك مساله ديگر هم دنيا را درگير كرده است و آن هم انتشار گاز دي اكسيد كربن ناشي از استفاده سوخت هاي فسيلي به خصوص در توليد برق است كه باعث افزايش دماي كره زمين و افزايش سطح آلودگي هوا شده است .

طبق اين گزارش اگر قرار باشد تمام نياز برق شهرهاي دنيا با استفاده از نيروگاه هاي فعال با انرژي هاي فسيلي تامين شود، بحران محيط زيست در دنيا بيشتر مي شود بنابراين تنها منبعي كه امكان تامين نياز دنيا را دارد انرژي هسته اي است. اگرچه ساخت نيروگاه هاي هسته اي بسيار گران است و براي ساخت يك نيروگاه با لحاظ كردن تمامي مسايل ايمني سال هاي زيادي زمان مورد نياز است اما بازهم مي توان گفت تامين امنيت انرژي در دنيا در كنار تامين سلامت انسان ها در گرو همين سرمايه گذاري است.

سياستي كه زمينه ساز رنسانس مي شود

اتحاديه جهاني هسته اي بر اين باور است اگر دولت ها همچنان با جديت اجراي قانون ماليات بر تصاعد كربن را پيگيري كنند و از صنايع آلاينده بخوهند تا سطح آلايندگي خود را كاهش دهند، به تدريج توجه به سمت استفاده از انرژي هسته اي و افزايش سرمايه گذاري در اين زمينه معطوف مي شود. هم اكنون 67 درصد از انرژي برق در دنيا با استفاده از زغال سنگ و گاز طبيعي و فراورده هاي نفتي توليد مي شود در حاليكه سهم انرژي هسته اي در توليد برق تنها 11 درصد است .

اتحاديه جهاني هسته اي پيشنهاد مي‌كند با افزايش سرمايه گذاري در توليد برق هسته اي در دنيا تا سال 2030 ميلادي توان توليد برق با كمك اين منبع انرژي 30 درصد رشد كند و به 510 گيگا وات برسد و تا سال 2035 ميلادي هم با 41 درصد افزايش نسبت به سال 2015 از مرز 552 گيگاوات بگذرد.اين اتحاديه پيشنهاد مي كند تا سال 2050 ميلادي بر ظرفيت توليد برق هسته اي در دنيا 1000 گيگاوات اضافه شود.

با تحقق اين هدف توليد برق هسته اي در دنيا به 25 درصد كل برق توليدي در جهان مي رسد كه مي تواند از بار انتشاد گاز دي اكسير كربن در دنيا بكاهد . اتحاديه جهاني هسته اي رنسانس صنعت هسته اي را نه در آينده دور بلكه ظرف يك دهه آينده پيش بيني كرده و از آن به عنوان يك عامل مثبت در وضعيت سلامت و تامين انرژي در جهان ياد مي كند.

*منبع:اميد ملي ايرانيان/3بهمن 95
*اول*1566*انتشاردهنده:عليرضا فرجي
۰ نفر