۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82397187
T T
۰ نفر
70 درصد صفحات وب فارسی بی محتوا یا تكراری است

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشكده فناوری اطلاعات مركز تحقیقات مخابرات ایران با بیان اینكه تنها 30 درصد مطالب صفحات وب به زبان فارسی را مطالب مفید و قابل قبول تشكیل می دهد، گفت: 70 درصد مطالب این صفحات یا بدون محتوا و یا تكراری هستند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكترعلیرضا یاری روز یكشنبه در نشست مطبوعاتی همایش راهكارهای پیشگیری از سرقت علمی اظهار داشت: تا یكی دو دهه قبل، فقط چند میلیون صفحه وب به زبان فارسی وجود داشت درحالیكه صفحات وب به برخی زبانهای خارجی از جمله انگلیسی و روسی به چند صد میلیون می رسید ولی امروزه، موتور جستجوگر 'پارسی جو' به تنهایی، چهار میلیارد صفحه فارسی را خزش كرده است.
وی به گسترش بسیار سریع صفحات فارسی زبان در فضای وب طی سالهای گذشته اشاره كرد و ادامه داد: درصد بالایی از مطالب صفحات وب فارسی، كپی برداری و تكراری است كه بیشترین موارد كپی برداری مربوط به وبلاگ هاست.
عضو هیات علمی پژوهشكده فناوری اطلاعات مركز مخابرات ایران خاطرنشان كرد: بسیاری از افرادی كه نسبت به كپی برداری از مطالب دیگران اقدام می كنند تعریف خاصی از سرقت علمی ندارند و ناخواسته ممكن است كاری كنند كه از دیدگاه دیگران، سرقت محسوب شود.
یاری با بیان اینكه امروزه تولید محتوا از انحصار رسانه های سنتی خارج شده و بیشتر در دست كاربران شبكه های اجتماعی است، تصریح كرد: با توجه به این واقعیت، باید فرهنگ سازی لازم برا كاربران شبكه های اجتماعی صورت گیرد تا این افراد بدانند محتوا را با چه اصولی تولید و منتشر كنند تا هم قابل ارجاع و هم قابل دسترس و استفاده برای همگان باشد.
وی بیان داشت: در این فضا و با وجود حجم زیاد اطلاعات در فضای مجازی، جویشگرها به ما كمك می كنند تا علاوه بر سنجش كیفیت مطالب منتشره، نحوه مرجع دهی و میزان مشابهت آنها مشخص شود.
همایش بررسی راهكارهای پیشگیری از سرقت علمی كه در سه محور اصلی مبانی اخلاق در فضای مجازی، سیاستگذاری در حقوق مالكیت فكری و كاربرد ابزارها و سامانه های منطبق با فناوری اطلاعات در پیشگیری از سرقت علمی تدارك یافته است، روز ششم بهمن ماه به همت پژوهشكده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و مركز تحقیقات مخابرات برگزار می شود.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب كارگر ** انتشاردهنده: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:irnaelm@https://telegram.me
۰ نفر