۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82399512
T T
۰ نفر

سمفونی امید برجام بر تار و پود فرش مراغه

۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82399512
سمفونی امید برجام بر تار و پود فرش مراغه

مراغه - ایرنا - فرش دستباف مراغه به عنوان هنر صنعت رایج در منطقه با توجه به ركود فعلی بازار آن نیازمند توجه و حمایت بیشتر است و استفاده از گشایش های برجام نیز علاوه بر رونق آن، زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز فراهم می كند.

به گزارش ایرنا، فرش دستباف روزگاری یك كالای فقط مصرفی نبود و مردم می ‌توانستند فرش مستعمل خود را به بهایی بیش از قیمت خرید بفروشند و به نوعی سرمایه محسوب می شد، اما امروز دیگر فرش دستباف كالای سرمایه ای نیست.
بازار این كالای سنتی ارزشمند كه حاصل دسترنج قالی بافان زحمت كش است، دیگر رونق گذشته خود را ندارد و امروز كمتر كسی رغبتی برای خرید فرش دستباف می كند.
عوامل تاثیرگذار و موانع اقتصادی در این میان رج‌های ناهمگونی بر قامت بازار این هنر دست قالیبافان زده و این روزها سمفونی ناخوشایند سكوت و ركود در سرای فرش‌ فروشان مراغه طنین‌انداز است.
به گزارش ایرنا، فرش و قالیبافی مهم ترین هنر رایج در مراغه بوده كه از شهرت ملی و آوازه جهانی برخوردار است و این هنر صنعت در این شهرستان اغلب به صورت كارگاهی در مناطق شهری و تك بافی در روستاها رواج دارد.
شیوه بافت قالی در مراغه به صورت 'تركی بافت' و با استفاده از پشم و ابریشم بوده و به شكل های قالیچه، زرع و نیم، ظریف باف، پادری، گبه، فرش های تزئینی و بزرگ پارچه تولید می شود.
در بازار فرش فروشان مراغه دیگر از هیاهوی قبل و جنب‌ و جوش شاگردان دیزی ‌به ‌دست خبری نیست‌ و سكوتی ناخوشایند بر بازار فرش دستباف حاكم است و به هر سرایی از این بازار كه سر بزنی، داستان تلخ و طعم گس ركود احساس می شود.
یك خریدار فرش دستباف مراغه ای به خبرنگار ایرنا می گوید: یكی از دلایل ركود در بازار فرش دستباف، عدم رعایت اصول حرفه ای كسب و كار توسط اكثر فروشندگان فرش دستباف است.
مهدی ماهری می افزاید: فروشندگان در هنگام خرید با عنوان كردن اینكه فرش كالای سرمایه ای محسوب می شود مشتری را ترغیب به خرید می كنند ولی در زمان فروش با عنوان اینكه بازار در ركود حاكم است، تا 40 درصد پایین تر از قیمت فاكتور، از مردم خریداری می كنند.
تاجر بازار فرش فروشان مراغه نیز می گوید: عدم صادرات فرش ابریشم در رونق این هنر- صنعت تاثیر فراوان داشته و باعث شده مردم به فرش ماشینی روی بیاورند.
داود محمودی می افزاید: پیش از این فرش های كهنه ای كه از مردم خریداری می شد صادر می شدند كه متاسفانه به دلیل عدم صادرات این كالای مهم، فروشندگان فرش های كهنه محتمل ضررمی شوند.
وی با اشاره به اینكه فرش زمانی كالای سرمایه ای بود، می افزاید: به دلیل ركود قیمت و عدم حمایت از صنعت فرش، امروز دیگر خریداران به آن به عنوان كالای سرمایه ای نگاه نمی كنند.
وی ادامه می دهد: دولت نیز باید زمینه مناسب را برای تسهیل در صادرات فرش فراهم كند و فعالان این بخش نیز باید فرهنگ تجارت خود را تغییر داده و به قوانین اقتصادی بازار پایبند باشد.
فروشنده دیگر فرش نیز با گلایه از گسترش رغبت مردم به فرش ماشینی با رنگ و طرح های شیك و مردم پسند می گوید: تابلو فرش های دستباف به عنوان یكی از هنرهای دستی مدت سه سال است در مغازه مانده و به فروش نمی رود و در عوض مردم به خرید تابلو فرش ماشینی با قیمت پایین تمایل پیدا كرده اند.
محمد یزدانی اضافه می كند: بنده زمانی بافنده فرش بودم ولی چون كمترین سود را می بردم و با تحمل مشكلات قالی بافی، درآمدم كفاف زندگی ام را نمی داد، مجبور به خرید و فروش شده ام.
فروشنده دیگر نیز عدم تولید فرش دستباف و تعطیل شدن بیشتر كارگاه های تولید فرش را عامل ركود در بازار فرش می داند و می گوید: فروشنده فرش هم برای تامین مخارج اش مجبور است فرش فروخته شده را پایین تر از قیمت فروش خریداری كند تا بتواند دوباره از همان فرش سود كند.
رضا نیكخو می افزاید: در صورت حمایت از بافندگان فرش دستباف و تقویت جایگاه این صنعت دربین مردم می توان این صنعت را از وضعیت كنونی نجات داد.
رئیس اتحادیه فرش فروشان مراغه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر به دلیل نبود نقدینگی در جامعه، بازار این محصول با چالش ركود مواجه است و باید در این زمینه تدابیر مناسبی اتخاذ شود.
حیدرمنیرشریف افزود: برای خروج از وضعیت فعلی نیاز به حمایت تمام دستگاه‌ های متولی حمایت از تولید و اقتصاد داریم و چون فرش دستباف از زمینه های فرهنگی و هنری برخوردار است لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش‌ های فنی و حرفه ‌ای، سازمان تامین اجتماعی و دیگر سازمان ها نیز مسئولیت حمایت از این بخش را دارند.
رئیس اتحادیه فرش بافان مراغه نیز گفت: 50 درصد كارگاه های تولید فرش مراغه تعطیل شده و یا تغییر شغل داده اند.
اصغر محمدی اضافه می كند: در صورتی كه از بافندگان فرش دستباف حمایت جدی نشود و دولت تمهیداتی دراین مورد انجام ندهد، این صنعت در منطقه از بین می رود.
وی ادامه داد: 90 درصد فرش دستباف چه به صورت نو و یا كهنه صادر می شد اما در حال حاضر با توجه به اینكه صادرات كاهش یافته شاهد ركود نیز در این بخش هستیم.
وی افزود: دستمزد بافندگان فرش نیز بسیار پایین بوده و نیازهای زندگی آنها را تامین نمی كند.
وی اضافه كرد: هم اكنون حدود یك هزار و300 بافنده فرش در شهرستان مراغه با نظارت اداره تامین اجتماعی بیمه هستند كه به دلیل ركود حاكم بر این صنعت، هر روز از تعداد آنان كم می شود.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است با ارائه تسهیلات و ایجاد مجتمع ها و كارگاه های تولید فرش دستباف از سوی دولت، این صنعت رونق می یابد.
ایوب خیراللهی می گوید: تنها راه نجات فرش دستباف مراغه از ركود، تلاش برای ثبت جغرافیایی و استفاده از تسهیلات كم بهره برای راه اندازی مجدد كارگاه های تولیدی فرش و كوتاه كردن دست دلال ها از بازار فرش است.
وی ادامه می دهد: با موفقیت دولت تدبیر و امید در اجرای برجام، روزنه امیدی برای رونق صادرات فرش مراغه ایجاد شده كه به نظر می رسد سیاستگذاری های كلان اقتصادی به ویژه در حوزه بازاریابی خارجی بتواند گره كور فرش مراغه را باز كند.
وی اضافه می كند: در تجارت فرش، بافندگانی كه تلاش های شبانه روزی و هنر خلاقانه آنها منجر به خلق فرش می شود، كمترین سود را دارند و دلال هایی كه فرش مراغه را در قم و یا شهرهای دیگر به نام آن شهرها به فروش می رسانند، بیشترین سود را می برند.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه كشورهای چین و هند در زمینه صادرات فرش ورود پیدا كرده اند، باید با حمایت از بافندگان و حضور در نمایشگاه های بین المللی زمینه معرفی فرش دستباف ایرانی بیش از گذشته فراهم شود.
گزارش از سید ذبیح اله امام زاده**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3077/518
۰ نفر