۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۲۵
کد خبر: 82399860
T T
۰ نفر
مدیرمنطقه ای یونسكو: توانخواهان در جهان از تبعیض اجتماعی و انزوا رنج می برند

تهران-ایرنا-مدیر و نماینده دفتر منطقه ای سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو UNESCO) در تهران با تاكید بر اینكه معلولان باید توانمند شوند،گفت: توانخواهان در جهان از تبعیض اجتماعی و انزوا رنج می برند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «استر كیش لاروش» روز سه شنبه در نشست مشورتی كارشناسی حمایت از تدوین برنامه ها و سیاست های ملی بكارگیری فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی معلولان كه در محل كمیسیون ملی یونسكو برگزار شد،افزود: 15درصد از جمعیت جهان و 14درصد از جمعیت ایران از معلولیت رنج می برند.
وی تاكید كرد، در حقیقت معلولیت بخشی از وضعیت بشر است و همه ما به نوعی و در مقطعی از زندگی توانخواه خواهیم شد .
لاروش گفت: نزدیك به 186 میلیون كودك توانخواه در سراسر جهان از تحصیلات تكمیلی ابتدایی باز مانده اند.
وی ادامه داد: افراد توانخواه به علت ناكافی بودن چارچوب های حقوقی برای صیانت از حقوق و نیز نبود فرصت های دسترسی به آموزش و اطلاعات از امكانات كمتری برای فعالیت های اقتصادی برخوردار بوده و نرخ هزینه بالای فناوری های یاری رسان نظیر ویلچر و پروتز در بین آنها مشاهده می شود.

**می توانیم و باید وضعیت را تغییر دهیم
مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسكو در تهران گفت: بینش و نگاه سازمان یونسكو ایجاد جوامع دانش محور است كه فراگیر ،كثرت گرا، برابر ،باز و مشاركتی برای همه شهروندان باشند.
لاروش تاكید كرد: همه برنامه های یونسكو در بخش های آموزش، فرهنگ، علوم و ارتباطات مروج فرهنگ یكپارچگی است.
به گفته وی، فناوری های اطلاعات و ارتباطات این قابلیت را دارند كه تغییر بسزایی در بهبود زندگی توانخواهان ایجاد كنند و آنها را قادر سازند وضع سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی خود را در جامعه با گسترش افق های كاری كه در برابرشان است،بهبود بخشند.
لاروش بیان داشت: از بین بردن عوامل بازدارنده در دسترسی به اطلاعات و ارتباطات توسط توانخواهان ،اهمیت بسیاری دارد . در جهان امروز هیچكس نباید از استفاده از تلفن همراه، اینترنت، رایانه، تلویزیون، كیوسك های الكترونیكی و طیف گسترده ای از برنامه ها و امكانات حوزه های آموزش و فرهنگ با امكانات الكترونیك دولت برای بهداشت و بیمه تنها به عنوان مثال هایی از این قبیل محروم باشد.
به گفته وی، محروم بودن از چنین امكاناتی نه تنها به معنای محرومیت از جامعه اطلاعاتی است بلكه به معنای دسترسی نداشتن به خدمات عمومی حیاتی و فرصت زندگی مستقل است.
لاروش در پایان تاكید كرد: همه معلولان باید توانمند شوند تا صدای آنها شنیده شود و همه آنان بتوانند در عرصه های زندگی اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و فرهنگی شركت فعال و موثر داشته باشند.
یادآور می شود، هم اكنون در جهان یك میلیارد نفر و در ایران 11 میلیون نفر معلول هستند. در ایران علاوه بر رقم یاد شده 500 هزار نفر معلول جنگی زندگی می كنند.
اقتصام**9123 **1561**خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco