۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82399881
T T
۰ نفر
خدمات آي سي تي ويژه معلولان نيازمند تجربه هاي بين المللي است

تهران- ايرنا-رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران با بيان اينكه در حوزه ICT براي افراد كم توان و معلول، تجربه گذشته اي در كشور وجود ندارد، گفت: در اين مسير نيازمند آموخته هاي ديگران و پروژه هاي تجربه شده اي هستيم تا بتوانيم بدون اتلاف وقت، روي آن كار و سرمايه گذاري كنيم.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، نصراله جهانگرد روز سه شنبه در افتتاحيه اجلاس مشورتي حمايت از تدوين سياستها و برنامه هاي مرتبط با كاربرد فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي در توانمندسازي و آموزش توان خواهان اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در فاصله سالهاي 2000 تا 2005 فعاليت وسيعي را در مذاكرات ژنو در زمينه فناوري اطلاعات داشت.
وي افزود: در آن سالها هيات ايران، يكي از 5 هياتي بود كه در تدوين محورهاي سند در سطح جهاني مشاركت داشت و با اطمينان مي گويم تمام اهداف بين المللي كه در اين حوزه تصويب شد در قانون برنامه چهارم توسعه ايران به عنوان اهداف اجرايي كشور به تصويب رسيد.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به آغاز برنامه هاي اين وزارتخانه به منظور حمايت از توانمندسازي معلولان در حدود 12 سال قبل (2003 تا 2004 ميلادي) اشاره كرد و گفت: حمايت هاي ما در دو زمينه شروع شد كه يكي، ساخت ابزارهاي مورد نياز جامعه معلولان و كمك به شركت هاي خصوصي فعال در اين حوزه بود.
وي ادامه داد: بخش دوم حمايت هاي ما نيز معطوف به تامين برنامه ها و ابزارها و نرم افزارهايي براي مهارت افزايي و افزايش توانمندي معلولان بود.
جهانگرد خاطرنشان كرد: اكنون نيز بعد از يك دهه كه كمي افت و خيز داشتيم در دور جديد در تلاش براي ساماندهي فعاليت ها و گسترش ابعاد آنها هستيم.
وي ابراز اميدواري كرد همفكري هاي نشست امروز كميسيون ملي يونسكو، منجر به معرفي الگوهاي جديد و تجربه هاي موفق دنيا به ايران شود و گفت: انتظار داريم در خلال گفت وگوهاي اين نشست به راه حل هاي بومي شده اي براي ايران دست پيدا كنيم و به چارچوبي براي توسعه ملي در اين مسير برسيم.
رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران، آمادگي اين سازمان را براي به اشتراك گذاشتن توان ICT به منظور تامين نياز و مهارت افزايي افراد كم توان و معلول اعلام كرد.
وي به نبود تجربه هاي ملي در زمينه خدمات فناوري اطلاعات ويژه معلولان اشاره كرد و گفت: در حوزه ICT براي كم توان ها و معلولان، تجربه گذشته اي در كشور نداريم و هر كاري كه مي كنيم جديد است و در اين راه نياز به دانستن درس هاي آموخته شده توسط ديگران هستيم.
جهانگرد تاكيد كرد: انتظار داريم از طريق گفت وگو و استفاده از كارشناسان بين المللي، اين دانش تجربه شده در ديگر كشورها را به دست آوريم و با نظارت و هماهنگي بين المللي بتوانيم هم در سطح ملي كار انجام دهيم و هم توانمان را در سطح منطقه و بين المللي به اشتراك بگذاريم.
وي يادآور شد: تعداد افرادي كه به اين كمك ها نياز دارند كم نيست و در ايران، حدود 10 درصد جمعيت كشور را شامل مي شود كه عدد بسيار بزرگي است و در سطح جهاني هم اين عدد، اندكي بيشتر از كشور ماست.
جهانگرد با بيان اينكه ظرفيت هاي سازمان فناوري اطلاعات براي به خدمت گرفتن فناوري هاي جديد براي معلولان، آماده است، خاطرنشان كرد: منابع لازم مالي براي انجام اين كار در دو بخش قابليت تامين دارد كه يك بخش از طريق منابع دولتي است و ما در اين بخش به تامين آن كمك مي كنيم و بخشي هم با مشاركت بخش غيردولتي و خصوصي قابل تامين خواهد بود تا بتوانيم اين خدمات را به نرخ مناسب در جامعه هدف برسانيم.
وي تصريح كرد:در اين بخش هم تجربه و مشاركت بين المللي براي ما فرصت ساز است و از هرگونه مشاركتي در اين حوزه استقبال مي كنيم و نيازمند دانش و تجربه هاي موفق ديگران هستيم.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: تلاش هاي مرتبط با حوزه توان بخشي معلولان در ايران توسط سازمان ها و مراكز مختلفي همچون سازمان بهزيستي، سازمان مديريت، جهاد دانشگاهي، دانشكده توانبخشي و مراكز تخصصي و آموزشي و پژوهشي دنبال مي شود و كميسيون ملي يونسكو مي تواند پيشخوان و ميز مشاركت خوبي براي تدوين فكر، برنامه و سياستهاي بزرگ در سطح ملي براي و استفاده از تعاملات بين المللي در اين بخش باشد.
اجلاس مشورتي حمايت از تدوين سياستها و برنامه هاي مرتبط با كاربرد فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي در توانمندسازي و آموزش توان خواهان از امروز پنجم بهمن ماه در محل كميسيون ملي يونسكو - ايران آغاز به كار كرده و تا فردا، ادامه خواهد داشت.
در روز نخست اين اجلاس، نشست هاي تخصصي با موضوعات 'توان خواهان و آموزش مجازي و از راه دور' ، 'سياستهاي نمونه در جهت بكارگيري فناوري هاي اطلاعاتي در آموزش توان خواهان' ، 'استفاده از فناوري هاي اطلاعاتي در آموزش توان خواهان در ايران - الگوي نمونه' برگزار خواهد شد.
در دومين روز اين اجلاس نيز برگزاري سه نشست تخصصي پيرامون وضعيت ايران در بكارگيري فناوري هاي اطلاعاتي در توانمندسازي توان خواهان و سياستهاي نمونه در جهت بكارگيري فناوري هاي اطلاعاتي در خدمت افراد كم توان، پيش بيني شده است.
علمي**1055**1440
خبرنگار : زينب كارگر ** انتشاردهنده: معصومه گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:irnaelm@https://telegram.me
۰ نفر