۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82401535
T T
۰ نفر
بانك جهانی افزایش چشمگیر قیمت نفت و فلزات رادر سال 2017 پیش بینی كرد

تهران- ایرنا- بانك جهانی اعلام كرد به دلیل كاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت كالاهای صنعتی از جمله انرژی و فلزات در سال 2017 به شدت افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بانك جهانی در گزارش ماه ژانویه «چشم انداز بازارهای كالا» اعلام كرد، قیمت نفت خام در سال 2017 به طور میانگین 55 دلار در هر بشكه پیش بینی می شود كه 29 درصد بیش از سال 2016 است.
بانك جهانی فرض كرده است اعضای سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) و دیگر تولیدكنندگان نفت از توافق كاهش تولید خود تبعیت می كنند.
به گزارش ایرنا، اوپك در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016(دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با كاهش تولید موافقت كرد تا با كم كردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها كمك كند.
اوپك همچنین موفق شد در توافق دهم دسامبر (بیستم آذرماه)، تولیدكنندگان نفت غیراوپك شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مكزیك، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدكنندگان در مجموع با كاهش 600 هزار بشكه در روز از تولید نفت خود موافقت كردند. این نخستین توافق اوپك و غیراوپك از سال 2001 میلادی است.
خبرگزاری رویترز دیروز (سه شنبه) اعلام كرد، به نظر می رسد تولیدكنندگان اوپك و غیراوپك به توافق كاهش تولید عمل می كنند.
وزیر نفت عربستان سعودی نیز شنبه گذشته، درجه تبعیت كشورهای عضو اوپك از توافق كاهش تولید را «بسیارخوب» توصیف كرد.
بانك جهانی همچنین پیش بینی سال گذشته خود در مورد قیمت فلزات در سال 2017 را اصلاح و آن را افزایش داد. این بانك در گزارش چشم انداز بازار كالای خود در اكتبر سال گذشته، پیش بینی كرده بود، قیمت فلزات در سال 2017 به طور متوسط چهار درصد نسبت به سال 2016 افزایش پیدا كند، در حالی كه در گزارش اخیر خود، این افزایش را 11 درصد پیش بینی كرده است.
بانك جهانی، عامل افزایش قیمت فلزات در سال 2017 را كاهش عرضه جهانی و افزایش تقاضای چین و كشورهای پیشرفته صنعتی اعلام كرد.
«جان بافتس» اقتصاددان ارشد بانك جهانی و مسوول تیم تهیه كننده گزارش چشم انداز بازارهای كالا گفت: به نظر می رسد، قیمت بیشتر كالاهای صنعتی در سال 2017 به كمتر از سال 2016 نخواهد رسید و روند قیمت ها در سال 2017 صعودی باشد.

**پیش بینی قیمت محصولات كشاورزی
بنا به پیش بینی بانك جهانی، قیمت محصولات كشاورزی در سال 2017 در مجموع یك درصد نسبت به سال 2016 افزایش پیدا خواهد كرد. كمترین افزایش قیمت را روغن و دانه های روغنی تجربه می كنند.
بر اساس پیش بینی بانك جهانی، قیمت غلات امسال تقریبا سه درصد كاهش پیدا می كند.
اقتصام**1063**1561**مترجم:رفعت كرمی مهر**منتشركننده:مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco