مشاور نخست وزیر ژاپن: اقدام ترامپ نظام اقتصادی دنیا را به خطر انداخت

پكن - ایرنا - مشاور «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن گفت كه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا با صدور دستور خروج این كشور از پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام (تی پی پی) نظام اقتصادی جهان را به خطر انداخت.

به گزارش ایرنا، «كوییچی هامادا» خاطر نشان كرد كه این حركت می تواند در صورت استمرار سیاست های تجاری حمایت گرانه ترامپ كل نظام جهانی را از هم بپاشد.
وی با اشاره به اینكه ترامپ دستور داده است آمریكا از پیمان ترانس پاسیفیك خارج شود، گفت: «آبه» باید در اندیشه متوقف كردن و متوازن كردن برخی سیاست های اقتصادی باشد.
مشاور كابینه ژاپن گفت كه دولت آبه باید زمان بندی تنظیم بودجه برای سال آینده را متوازن كرده و همزمان در برنامه بالا بردن مالیات بر فروش در كشور تاخیر بیندازد.
مقام ژاپنی همچنین نسبت به سیاست های مخرب اقتصادی ترامپ هشدار داد و گفت كه این حمایت گرایی یكجانبه باعث می شود تا واردات كالا از كشورهای دیگر به داخل آمریكا با تعرفه های سنگین تری روبرو شود.
وی بالا رفتن تعرفه ها و تغییر نظام مالیاتی در دولت ترامپ را از مسایل بسیار حساسی توصیف كرد كه كل جهان را با مخاطرات اقتصادی مواجه خواهد كرد.
«كوییچی هامادا» گفت كه باید دولت برای رویارویی با سیاست های ترامپ خود را آماده كند و اگر قرار بر بالا رفتن تعرفه ها در آمریكا باشد باید در باره صادرات آمریكا به كشور ژاپن نیز تدابیری در نظر گرفته شود.
روزنامه ژاپن تودی روز چهارشنبه با انتشار این خبر نوشت: به رغم نگرانی های فزاینده در میان مقام های ژاپن از این اقدام ترامپ آنها در تلاش هستند تا این روند، انعكاس گسترده ای در كل جامعه نداشته باشد.
مشاور نخست وزیر ژاپن در باره اینكه شاید ترامپ از تضعیف «ین» واحد پولی ژاپن برای كمك به افزایش صادرات گله مند باشد، گفت: این حق دولت ژاپن است كه در امور بازار مداخله كند.
ژاپن تودی می نویسد: به دلیل قدرت بالای اقتصادی آمریكا این كشور معادل ۶۰ درصد از كل پیمان ترانس پاسیفیك را به خود اختصاص می دهد و عملا بدون آمریكا این توافق به شكست می انجامد.
دولت ژاپن همه چیز را برای تصویب این طرح قبل از مراسم تحلیف ترامپ آماده كرده بود اما آبه به كابینه دستور تاخیر داده است تا شاید دولت ترامپ ازاین تصمیم خود منصرف شود.
این احتمال داده شده است تا در صورت شكست «تی پی پی» ژاپن به دنبال امضای یك پیمان سرمایه گذاری و تجاری متقابل دوجانبه با آمریكا باشد.
ترامپ كه روز جمعه (اول بهمن ماه) مراسم تحلیف خود را به جا آورد در اولین اقدام كه با واكنش های زیادی نیز همراه بود، یكی از وعده های مبارزات انتخاباتی اش را كه خروج كشورش از پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام (تی پی پی) بود، جامعه عمل پوشاند.
این پیمان میان آمریكا و 11 كشور حاشیه اقیانوس آرام شامل سنگاپور، برونئی، نیوزیلند، شیلی، استرالیا، پرو، ویتنام، مالزی، مكزیك، كانادا و ژاپن در 4 فوریه سال گذشته میلادی در اوكلند نیوزیلند پس از چند دور مذاكرات طولانی منعقد شد كه اكنون با امضای ترامپ اجرای آن زیر سئوال رفته است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی