۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82401838
T T
۰ نفر
بازار عراق در اختيار رقيبان منطقه اي/ تاجران ايراني مردد هستند

ايلام - ايرنا - رايزن سابق بازرگاني ايران در عراق گفت: با وجود همه مزيت ها و پيوندهاي راهبردي سياسي و اجتماعي دو ملت ايران و عراق، بازار اين كشور همسايه در اختيار رقباي منطقه اي قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، مهدي نجات نيا روز چهارشنبه در ايلام در حاشيه همايش كاربردي بازار عراق و فرصت هاي سرمايه گذاري استان واسط عراق به خبرنگار ايرنا اظهار كرد: خلا ناشي از حضور كمرنگ و ترديد تاجران و توليد كنندگان ايراني فرصت مناسبي براي رقباي منطقه اي چون چين و تركيه فراهم كرده است.
همايش كاربردي بازار عراق و فرصت هاي سرمايه گذاري در استان واسط عراق روز چهارشنبه با حضور فعالان اقتصادي استان هاي ايلام و واسط عراق و مسئولان حوزه صنعت، معدن و تجارت در هتل زاگرس ايلام برگزار شد.
وي خاطر نشان كرد: يك هزار و 450 كيلومتر مرز مشترك ايران و عراق به خصوص اينكه جدار مرز ايران اصلي ترين مراكز تمركز جمعيتي عراق است در كنار پيوندهاي تاريخي فرهنگي و اجتماعي فضا را براي رونق ارتباط تجاري دو كشور ايران و عراق در بهترين حالت آن مهيا كرده است.
وي بي اطلاعي و ترس توليد كنندگان و تجار ايراني را يكي از دلايل مهم كمرنگ بودن حضورشان در بازار عراق اعلام كرد و افزود: با توجه به تردد روزانه چند هزار زائر ايراني، جاي نگراني وجود ندارد و توليد كنندگان و تجار ما بايد بازار عراق را رصد كرده و در رفع نيازهاي آن حضور مستقيم داشته باشند.
كارشناس عراق در سازمان توسعه و تجارت ايران، گران بودن برخي كالاهاي صادراتي ايران را از ديگر دلايل عدم حضور در بازار عراق دانست و تاكيد كرد: دليل اصلي اين كار با واسطه رد و بدل شدن كالاها در هر 2 كشور است به طوري كه در مواردي اين واسطه ها تا بيش از 25 مورد است.
وي يادآور شد: عراق اين فرصت را داده كه هر كشوري كه مي خواهد به طور مستقيم در آنجا انبار ايجاد كند و در بازار عمده فروش حضور داشته باشد براي اينكه كالاها مستقيم و بدون واسطه در اختيار مصرف كنندگان عراقي قرار گيرد.
نجات نيا گفت: بعد از كشورهاي چين و تركيه، ايران سومين جايگاه را در بخش صادرات به كشور عراق دارد در حاليكه كشوري مانند تركيه از عدم حضور پررنگ ايران نهايت استفاده را برده و بيشترين حجم كالاي صادراتي را به اين كشور دارد.
وي اضافه كرد: دليل اصلي حضور كمرنگ تجار ما در بازار عراق اين است كه توليدكنندگان ايراني و كارخانه هاي كلان ما مستقيم وارد بازار صادرات نمي شوند بلكه انجام اين كار را به واسطه ها واگذار مي كنند كه باعث افزايش قيمت تمام شده در نتيجه تمايل كم عراقي ها به خريد كالاي ايراني مي شود.
رايزن سابق بازرگاني ايران در عراق سهم كنوني صادرات كالاهاي ايراني به عراق را ناچيز دانست و يادآور شد: با توجه به كاهش قيمت نفت و اينكه حدود دو سوم درآمد نفت اين كشور صرف هزينه هاي جنگ مي شود به تبع آن سهم صادرات اين كشور نيز كمتر شده اما از همين ميزان اندك صادرات (حدود 40 ميليارد دلار) سهم ايران خيلي كم است در حاليكه مي تواند حداقل 20 ميليارد دلار باشد.
نجات نيا مهمترين راهكار براي افزايش صادرات كالا به عراق را لغو رواديد تجاري، برداشته شدن گواهي بازرسي، تبليغات گروه كالاهاي ايراني براي شناسايي بهتر و كاهش تعرفه گمرگي اعلام كرد.
وي با بيان اينكه آنچه در ايران توليد مي شود مورد نياز عراق است، گفت: ايران بايد به عنوان كشور همسايه و برادر از اين فرصت استفاده كند.
هم اكنون روزانه محموله صادراتي بيش از 600 دستگاه كاميون و تريلر از مرز مهران به عراق صادر مي شود كه بخش عمده آن را سيمان، مصالح ساختماني و ميوه و تره بار تشكيل مي دهد.
معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت اداره كل صنعت، معدن و تجارت ايلام نيز گفت: در 10 ماه سپري شده از سال جاري، يك ميليارد و 941 ميليون و 775 هزار و 774 دلار كالا از مرز بين المللي مهران به عراق صادر شده است.
جميل شوهاني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا عمده ترين اقلام صادراتي در اين مدت را مصالح ساختماني، محصولات فلزي، كشاورزي، پلاستيكي، خودرو، قطعات خودرو و مواد پتروشيمي اعلام كرد و افزود: بيشترين ميزان كالاي صادراتي، سيمان و محصولات كشاورزي است.
استان يك ميليون و 500 هزار نفري واسط در شرق عراق و جوار استان ايلام واقع است.
خبرنگار: فرهاد فرامرزي ** انتشار دهنده: مجيد ملازاده
3032/6034/1772
۰ نفر