۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82402904
T T
۰ نفر
افزايش قدرت ژئوپلتيكي كشور در گرو تقويت مزيت هاي اقتصادي در دوره پسابرجام است

قشم - ايرنا - وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: هر چه مزيت هاي اقتصادي با استفاده از ظرفيت هاي پس از توافق هسته اي از جمله در بخش انرژي توسعه يابد، به همان ميزان نيز بر قدرت ژئوپلتيكي (سياست جغرافيايي) كشور در منطقه و جهان افزوده خواهد شد.

به گزارش ايرنا، علي ربيعي روز پنجشنبه در آيين افتتاح پروژه سوخت رساني دريايي سلخ در جزيره قشم گفت: برخلاف گذشته كه ژئوپلتيك بر اساس گسترش تماميت ارضي محاسبه مي شد، امروزه قدرت اقتصادي به ويژه در بخش انرژي نشان دهنده ميزان قدرت كشورها و به ويژه دامنه ژئوپلتيك آنهاست و بر اين اساس تقويت بنيه اقتصادي بايد به عنوان يك اصل در راس برنامه ها پيگيري شود.
وي افزود: راه اندازي بزرگترين پروژه سوخت رساني دريايي (بانكرينگ) در منطقه سلخ جزيره قشم توسط 2 مجموعه زير نظر اين وزارتخانه با ظرفيتي قابل توجه به طور حتم در اين راستا بوده و موجب افزايش نقش جمهوري اسلامي ايران در ژئوپلتيك خاورميانه خواهد شد و از اين رو بايد تكميل زنجيره انرژي در دستور كار قرار بگيرد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بيان كرد: انرژي در جهان كنوني از نظر اقتصادي، سياسي و قدرت اهميت بسياري دارد و با توجه به عقب ماندگي هايي كه طي سال هاي گذشته در اين زمينه به نسبت كشورهاي همسايه رخ داد، بايد با تلاش و سرمايه گذاري بيشتر اين عقب ماندگي جبران شده و جمهوري اسلامي ايران به قدرت نخست منطقه در زمينه انرژي و سوخت رساني دريايي تبديل شود.
او اضافه كرد: مجموعه سوخت رساني دريايي سلخ گرچه گامي مثبت و در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغي مقام معظم رهبري مي باشد، اما بايد در اين زمينه سرمايه گذاري هاي بيشتري صورت گيرد و همانند اين پروژه از ظرفيت صندوق هاي سرمايه گذاري و ديگر هلدينگ هاي بزرگ استفاده بهينه شود.
ربيعي عنوان كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز نيازمند گسترش ژئوپلتيك فرهنگي و اقتصادي است و مجموعه هايي مانند شستا بايد در خدمت توسعه ملي بوده و با اجراي پروژه هايي مشابه پروژه سلخ ظرفيت هاي موجود را در مسير قدرت و عظمت كشور به كار بگيرند.
وي ادامه داد: صندوق هاي سرمايه گذاري كشانه توسعه ملي هستند اما در دوره اي نگاهي جفاكارانه به اين صندوق ها در كشور شكل گرفت كه البته بخشي از آن به دليل عملكردهاي گذشته است و از اين رو عده اي صندوق هاي سرمايه گذاري را محل جولان بدون حسابرسي عده اي مي دانند.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تصريح كرد: فعاليت صندوق ها از جمله زير مجموعه هاي اين وزارتخانه ماهيتي عدالت جويانه دارند چرا كه سرمايه بخش قابل توجهي از ملت ايران را در اختيار گرفته و در نهايت به خود آنها بازمي گرداند اما عده اي با برچسب هاي نامناسب، ارزش كار آنها را پايين مي آورند.
او گفت: راهبرد فعاليت صندوق ها در دوره دولت تدبير و اميد بر پايه اداره به شكل بخش خصوصي با نگاه ملي و مديريت دلسوزانه بوده و تلاش شده تا امانتداري در زمينه اموال عمومي در اختيار رعايت شود.
ربيعي افزود: حوزه انرژي از جمله گاز و پتروشيمي محل سياست هاي انبساطي صندوق هاي سرمايه گذاري هستند و بين المللي كردن فعاليت آنها از جمله هدف هاي اصلي است و در همين راستا پروژه مشاركتي توليد دارو در كشور جمهوري آذربايجان كلنگ زني شد تا با دانش ايراني به توليد مشترك، سودآوري و دسترسي به بازار ديگر كشورها نايل شويم.
وي در ادامه به فضاسازي نامناسب در زمينه خريد 10 فروند كشتي تشريح كرد: پيشتر 157 ميليون دلار از سرمايه كشور بر اساس قرارداد خريد نقدي از دست رفته بود كه با تلاش هاي صورت گرفته در دوره پسابرجام نه تنه آن پول ها برگشت بلكه نخستين نظام فاينانس با 35 درصد تخفيف براي خريد كشتي در كنار تعمير و ساخت بر اساس ظرفيت هاي كشور بازيابي شد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بيان كرد: صندوق هاي سرمايه گذاري مانند شستا محلي براي حراست از سرمايه اقشار كم درآمد است و در زماني كه بخش خصوصي توان لازم را ندارد، با كمك چنين مجموعه هايي مي توانيم در زمينه اجراي پروژه هاي بزرگ و سودآور كه تامين كننده منافع ملي باشد گام برداريم.
او اضافه كرد: صندوق هاي سرمايه گذاري نه تنها مشكل آفرين نيستند بلكه در زمان بحران بيشترين ميزان اشتغالزايي و كمترين تعديل نيروي كار را داشتند اما در مواردي پروژه هاي داراي بدهي اين مجموعه ها واگذار شد و مشكلاتي ايجاد كرد.
ربيعي در ادامه گفت: راهبرد كنوني صندوق ها سرمايه گذاري اثرگذاري هاي كلان و قابل توجه از جمله تنوع بخشي به سبد كشتيراني در توسعه بخش انرژي كشور است.
وي تشريح كرد: پروژه سوخت رساني دريايي سلخ در اين راستا صورت گرفت و موجب تقويت مزيت هاي داخلي كشور شد اما به واقع جزيره اي مانند قشم در جايگاهي شايسته قرار ندارد و بايد با سرمايه گذاري بيشتر و استفاده از همه ظرفيت ها اين مهم محقق شود.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: پروژه بانكرينگ سلخ ظرفيت اشتغال 110 نفر به صورت مستقيم را داراست اما يك پروژه كفايت نمي كند و بايد زنجيره اي تكميل شود كه در اين زمينه از ظرفيت هاي سازمان فني و حرفه اي براي توانمندسازي مردم به ويژه بوميان جهت تامين نيروي انساني مورد نياز بايد بهره برداري شود.
او عنوان كرد: مسووليت اصلي كاستن از رنج مردم است و اجراي پروژه هاي بزرگ و اثرگذار بر زندگي مردم با استفاده از سرمايه خود آنها در قالب صندوق هاي سرمايه گذاري به عنوان يك اصل پيگيري مي شود.
علي ربيعي در ادامه اين آيين از يوسف ايزدي آتش نشان پروژه بانكرينگ به منظور اداي احترام به شهداي آتش نشان حادثه پلاسكو تجليل كرد.
پروژه سوخت رساني دريايي (بانكرينگ) سلخ با ظرفيت ارايه سالانه يك ميليون بشكه سوخت مازوت با سرمايه گذاري 850 ميليارد ريال در جنوب جزيره قشم طي آييني با حضور وزير تعاون، مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي، مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مسوولان و نمايندگان استاني افتتاح شد.
جزيره قشم با يك هزار و 500 كيلومتر مربع مساحت و بيش از 120 هزار نفر جمعيت به عنوان بزرگترين جزيره خليج فارس در جنوب استان هرمزگان واقع است.
انتشار دهنده: محمد ملاحمزه زاده
8123