دولت از طرح اجباری شدن غربالگری ژنتیك حمایت می كند/ 70 درصد كودكان خیابانی اتباع خارجی هستند

سنندج- ایرنا- رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: دولت از طرح اجباری شدند غربالگری ژنتیك قبل از ازدواج، برای كاهش معلولیت های ژنتیكی حمایت می كند و این طرح سال آینده قانونی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا انوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران كردستان در سنندج افزود: این طرح نمی خواهد موانعی برای ازدواج جوانان ایجاد كند اما با انجام این غربالگری می توان از متولد شدند نوزادان معلول جلوگیری كند.
وی اضافه كرد: در قالب این طرح قبل از ازدواج، زوج های جوان پرسشنامه ای سه صفحه ای را در مورد معلولیت های كه در خانواده و منطقه خود می شناسند را پر می كنند.
وی اظهار كرد: قدم اول در این رابطه ارتقاء سطح آگاهی مردم نسبت به این مقوله بوده و گسترش مراكز مشاوره و آزمایشگاه های ژنتیك در مراحل بعدی قرار دارند.
وی گفت: هزینه غربالگری ژنتیك زوج های جوان در خانواده های بی بضاعت و كم توان نیز توسط بهزیستی پرداخت می شود.

** 70 درصد كودكان خیابانی در ایران، اتباع خارجی هستند
رئیس سازمان بهزیستی افزود:‌ 70 درصد كودكان خیابانی در ایران، اتباع خارجی هستند كه با قوه قضائیه هماهنگی می‌كنیم تا به لحاظ قانونی و حقوقی شرایطی فراهم شود كه دوباره به اجتماع برگردند.
وی گفت: اجتماع‌پذیری و ساماندهی این كودكان به ویژه تلاش برای برگرداندن آنها به محیط مدرسه از اقدامات ویژه‌ای است كه سازمان بهزیستی در این زمینه با جدیت اقدام می‌كند.
وی اضافه كرد: این كودكان گاهی برای مقاصد دیگری مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و اگر آنها به حال خود رها شوند، زمینه افزایش جرم بیشتر خواهد شد.
به گفته محسنی‌بندپی، اگر كودكانی هم باشند كه به‌خاطر ناتوانی در تامین هزینه، تحصیل را رها كرده‌اند، هزینه تحصیلی آنها و بازگشت به كلاس درس را برایشان فراهم می‌كنیم.
وی ضمن اشاره به اینكه آمار دقیقی از كودكان كار وجود ندارد گفت: آمارهایی بین 10 تا 12 هزار كودك خیابانی اعلام می‌شود كه قابل قبول نیست و ما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما تاكنون 2 هزار و 460 كودك در تهران پذیرش شده‌اند.

**طرح مراقبین خانگی بهزیستی یكی از راهبردهای مورد قبول بهزیستی است
رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: طرح مراقبین خانگی توان جویان یكی از طرح های بسیار موفق این سازمان بوده و با توجه به نتایج مثبت آن گسترش پیدا می كند.
محسنی بندپی افزود: خانه بهترین مكان برای مراقبت از توانجو بوده و اگر این امكان و مهارت مراقبت در خانه فراهم شود برای خانواده توانجو نیز آسان تر خواهد بود.
وی اضافه كرد: در قالب این طرح یكی از اعضای خانواده توانجو كه از توانایی لازم برخوردار است، آموزش های لازم را فرا می گیرد تا از توانجو نگهداری كند.
وی در زمینه مددجویان پشت‌ نوبت‌ بهزیستی نیز اضافه كرد: در حوزه اجتماعی براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید با توانمندسازی 10 درصد از جامعه هدف، خارج و 10 درصد از كسانی كه نیازمند حمایت هستند، جذب خواهد شد.
رئیس سازمان بهزیستی كشور اظهار كرد: در حوزه توان‌بخشی با توجه به اینكه خروج این افراد به دلیل داشتن معلولیت از زیرپوشش سازمان امكان پذیر نیست و به تبع در زمینه جذب افراد جدید نیز با محدودیت‌هایی مواجه خواهیم بود.
وی اضافه كرد: البته استان‌هایی كمتربرخوردار مانند كردستان، لرستان، خراسان جنوبی، ایلام و غیره همانگونه كه در تخصیص امكانات و تجهیزات توانبخشی ویژه دیده شده‌اند در اختصاص سهم جذب مددجو نیز با همین نگاه مورد توجه قرار خواهند گرفت.
محسنی‌بندپی در مورد وضعیت اقتصادی و ارتباط آن با افزایش آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: هدف سازمان این است كه از سیاست‌های صدقه‌ای دور شویم و در همین راستا توجه به مباحث اقتصادی به صورت ویژه در دستور كار قرار گرفته است.
وی از توزیع یك وعده غذای گرم در تمام مهدهای كودك زیرپوشش سازمان بهزیستی در روستاهای استان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای جلوگیری از مشكلات سوءتغذیه انجام می‌گیرد.
رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: طرح همیار از دیگر اقدامات اثربخش در راستای توانمندسازی مددجویان زیرپوشش این سازمان بوده و هم اكنون 2 هزار گروه همیار در كشور تشكیل شده است.
وی اضافه كرد: در حال حاضر 30 درصد گروه های همیار و بیش از 700 گروه همیار در كردستان تشكیل شده كه در مجموع 12 هزار نفر را زیرپوشش قرار داده است.

**آسیب های اجتماعی در جامعه ما رو به رشد است
رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: آسیب های اجتماعی در جامعه ما هم مانند سایر جوامع روند رو به رشدی دارد و به یكی از دغدغه های مسئولان تبدیل شده است.
محسنی بندپی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی ترین دستگاه در مقوله آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، حاشیه نشینی، كودكان خیابانی و سایر آسیب ها وارد عمل شده است.
وی اضافه كرد: در برنامه ششم توسعه این مقولات مورد توجه بیشتر قرار گرفته و نقش دستگاه های مختلف در این زمینه مشخص شده است.
وی اظهار كرد: در قالب این برنامه كارگروه های مختلفی از جمله در رابطه با طلاق، مراقبین سلامت و كودكان خیابانی تشكیل شده و تمامی ظرفیت ها برای توانمندسازی جامعه هدف مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته ی محسنی بندپی یكی از مقوله های شاخص در این برنامه توسعه كمی و كیفی اوژانس های اجتماعی است.
وی با بیان اینكه توسعه و تقویت این مراكز در سطح كشور و هدف‌گذاری 140 شهر در فاز نخست در دستور كار قرار گرفته است، افزود: انجام اقدامات مداخله‌ای این مراكز در سال گذشته مانع از خودكشی بیش از 4 هزار و 240 زن و مرد در معرض خودكشی بوده است.

**مناسب‌سازی شهری برای معلولان نیاز به فرهنگ دارد
رئیس سازمان بهزیستی كشور اظهار كرد: این مقوله نیازمند فرهنگ سازی بوده و همه دستگاه های كشور به خوبی وارد این عرصه نشده اند.
وی اضافه كرد: تاكنون بهزیستی توانسته ، مناسب سازی برای معلولان را تنها در 60 درصد ادارات و مراكز خود ایجاد كند و در برخی دستگاه های دیگر كمتر از 50 درصد است.
محسنی‌بندپی با بیان اینكه حضور در جامعه و برخورداری از امكانات به صورت عادلانه حق همه مردم است، اظهار كرد: نباید افراد معلول و كم‌توان را در خانه ایزوله كرد از این رو ایجاد بسترهای لازم برای حضور آنها در جامعه امری ضروری است.
وی با اشاره به برگزاری همایش ارتقای امنیت آحاد جامعه نسبت به امر مناسب‌سازی در 25 و 26 بهمن ماه جاری در كشور گفت: در این همایش با حضور كارشناسان این مقوله مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد.
رئیس سازمان بهزیستی كشور روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای شركت در دومین نشست علمی- كاربردی مدیران ارشد بهزیستی سراسر كشور در سنندج، به استان كردستان سفر كرده بود.
هم اكنون پنج میلیون و 200 هزار نفر در كشور تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده كه از این تعداد، یك میلیون 300 هزار نفر توانجوی تحت پوشش این سازمان هستند.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشار دهنده: مسعود احمدی
۰ نفر