۹ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۱۲
کد خبر: 82404292
T T
۰ نفر
تدبیر ورزشی دولتِ امید

تهران- ایرنا- بررسی كارنامه ورزشی سه سال و اندی دولت یازدهم نشان از آن دارد كه با وجود برخی سوء مدیریت های بازمانده از دولت گذشته، تلاش های فراوانی برای حمایت از ورزشِ كشور و سامان دهی زندگی قهرمانان انجام شده است.

به گزارش روز شنبه گروه پژوهش و تحلیل خبری ، دولت تدبیر و امید در حالی سال1392 سكان قوه مجریه را به عهده گرفت كه به گواه برخی از كارشناسان بخش ورزش مانند بسیاری از حوزه ها با مشكلات فراوانی دست و پنجه نرم می كرد.
«سید مصطفی هاشمی طبا» مشاور وزیر ورزش امور زیربنایی در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبر ایرنا گفت: نبود اعتبار برای تكمیل پروژه های ورزشی یكی از مهمترین مشكلاتی بود كه دولت در آغاز كار خود با آن مواجه شد . اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها در كشور یكی از مهمترین دلایل این كسری اعتبار بود كه حجم سنگینی از پروژه های نیمه كار رابرای دولت یازدهم به جا گذاشت.
در زمینه مشكلات دولت در حوزه ورزش «سید مناف هاشمی» معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان نظری نزدیك به مشاور وزیر وزرش و امور جوانان دارد.
وی به گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا گفت: دولت روحانی در شرایطی اداره كشور را در دست گرفت كه در بسیاری از بخش ها دچار مشكل بودیم و حوزه وزارت ورزش و جوانان نیز از این مشكلات دور نبود.
نگاهی به كارنامه دولت یازدهم در حوزه ورزش نشان می دهد كه با وجود این مشكلات و چالش هایی كه در ورزش كشورر وجود داشت ، دولت كارنامه موفقی در توسعه زیربنایی ورزش، حمایت از قهرمانان و توسعه سرانه ورزشی دارد.

** پایبندی به شعارهای انتخاباتی
یكی از مهمترین شعارهایی كه «حسن روحانی» رییس جمهوری در زمان تبلیغات انتخاباتی بر آن تاكید داشت ، موضوع توجه به ورزش بود.
وی گفت: باید شرایطی فراهم شود كه قهرمانان ورزشی ما پس از پایان كار خود كنار گذاشته نشوند؛ ورزشكاران افتخار ملت هستند و ما باید از آن‌ها تا پایان عمرشان حمایت كنیم.
در این راستا دولت تدبیر و امید با تصویب تصویب قانونی برای استخدام قهرمانان بازی های آسیایی، جهانی، المپیك و پارالمپیك توانست به این شعار خود جامعه عمل بپوشاند. تصویب این قانون در هیات دولت می تواند گام مهمی در جهت حمایت از مدال آوران كشورمان باشد زیرا تا پیش از بازی های المپیك «ریو» 2016 قانونی برای جذب و استخدام قهرمانان ورزشی كشور وجود نداشت و تنها قانون برای حمایت از این قهرمانان، معافیت آنان از خدمت سربازی بود.
دیگر طرح مهمی كه در زمینه ورزش در دولت تدبیر و امید تصویب شد «نظام‌نامه جامع فرهنگی ورزش كشور» بود. دولت این طرح را در راستای اجرای مصوبه دی ماه 88 شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین كرد. البته فرهنگ ورزش و ورزش فرهنگی یكی از دغدغه های رییس جمهوری در زمان تبلیغات انتخاباتی بود.
روحانی در آن زمان اعلام كرد: شعار دولت تدبیر و امید فرهنگ ورزش و ورزش فرهنگی است. یعنی در كنار گسترش فرهنگ ورزش می‌خواهیم ورزشمان نیز فرهنگی باشد.
«محمود گودرزی» وزیر پیشین ورزش و امور جوانان تیر ماه امسال اعلام كرد این نظام نامه كه قرار بود هفت سال پیش تصویب شود تا امروز كه پس از 7 سال توقف در این دوره به تصویب كمیسیون فرهنگی تربیت بدنی این شورا رسید و هم‌اكنون این نظام‌نامه در نوبت طرح در صحن شورای عالی است.
رییس جمهوری در بخش دیگری از معرفی تبلیغات خود در حوزه ورزش گفت: همان طور كه پیش از این نیز گفته‌ام بنده هیچ وزیری را برای هیچ پستی انتخاب نخواهم كرد مگر اینكه مرتبط با آن صنف باشد. باید وقتی فردی برای یك صنفی انتخاب می‌شود اعضای آن صنف خوشحال باشند احساس غرور و افتخار كنند لذا بنده با مشورت گرفتن از بزرگان و صاحب‌نظران آن صنف، اعضا را انتخاب خواهم كرد. در این راستا روحانی نخست چند گزینه را برای وزارت وزرش و امور جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی كرد اما این گزینه ها با وجود شمار زیاد مخالفان دولت در مجلس نهم رای اعتماد كسب نكردند.
روحانی در اولین فرصت و بعد از همسو شدن مجلس دهم با دولت با استعفای «محمود گودرزی » وزیر پیشین موافقت و در ادامه «مسعود سلطانی فر» را برای رای اعتماد به مجلس معرفی كرد. این اقدام رییس جمهوری در تغییر وزیر ورزش و جوانان حكایت از مهم تلقی شدن این وزارت خانه در دولت یازدهم دارد.
یكی دیگر از اقدام های دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از ورزشكاران و توسعه ورزش در كشور انجام داد ، تدوین «سند ملی ورزش كشور» بود.
این سند در راستای اجرای مصوبه دولت ها از سال 1382 صورت گرفته است. در سند ملی ورزش كشور نگاه جدیدی به مدیریت ورزش شده و نقش حاكمیتی وزارت ورزش و جوانان نیز دیده شده است.

** تاریخ سازی های المپیك 2016 ریو
كاروان ایران در المپیك 2016 ریو برای نخستین بار توانست 63 سهمیه ورودی را در 14 رشته ورزشی كشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، تكواندو، بوكس، تیراندازی، تیر و كمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، جودو و شنا شركت كرد و توانست در برخی از رشته تاریخ سازی كند.
شاید مهمترین اتفاق این دوره از بازی های المپیك برای كاروان ایران، كسب نخستین مدال زنان بود. «كیمیا علیزاده» تكواندو كار وزن منهای 57 كیلوگرم در نخستین حضور یك مدال برنز را به سینه زد. ورزش شمشیربازی نیز برای نخستین بار با 2 سهمیه به المپیك رفت و حسابی خوش درخشید. «مجتبی عابدینی» در این رشته با ارایه نمایش های درخشان، چهارم شد.
در این المپیك همچنین برای نخستین بار تیم ملی والیبال ایران حضور یافت و توانست از گروه مقدماتی بازی ها صعود كند. البته موفقیت ورزشكاران ایرانی تنها در این چند رشته خلاصه نشد. «حسن یزدانی» كشتی گیر وزن 70 كیلوگرم تیم ملی كشتی آزاد نیز پس از چهار دوره ناكامی كشورمان در دستیابی به مدال طلای المپیك توانست در این دوره مدال طلای كسب كند.
افتخار آفرینی های ایران در برزیل تنها در المپیك نبود بلكه برخی از رشته های پارالمپیكی كشورمان نیز خوش درخشیدند. قهرمانی والبیال نشسته، ركود شكسنی تاریحی «سیامند رحمان» در وزنه برداری و درخشش تیم های فوتبال هفت نفره و پنج نفره كشور از دیگر نتایج درخشان كاروان ورزشی ایران بود .

**توسعه سرانه ورزش و تكمیل برخی طرح های نیمه تمام
نگاه ویژه رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به توسعه زیربناهای ورزشی یكی از نقاط قوت دولت یازدهم محسوب می شود. در سه سال گذشته دولت تدبیر و امید با علم به اینكه ورزش در دنیای كنونی هم سلامت جامعه را تضمین می كند و هم می تواند در عرضه های بین المللی نماد قهرمانی و پهلوانی باشد سرمایه های فروانی برای این بخش در نظر گرفت.
تكمیل و آغاز به كار ورزشگاه «نقش جهانِ» اصفهان می تواند یك موفقیت عظیم در دولت یازدهم به شمار آید زیرا تكمیل این پروژه عظیم ملی همواره به رویایی برای ورزش دوستان اصفهانی تبدیل شده بود. «حسن روحانی» رییس جمهوری در سفر به استان اصفهان با قاطعیت از تكمیل پروژه عظیم ورزشی «نقش جهان» اصفهان خبر داد.
وعده رییس جمهوری در كوتاه مدت و در كمتر از هیجده ماه تحقق پیدا كرد و استادیوم «نقش جهان» این شهر روز چهارشنبه دوازدهم آبان ماه با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری و «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و امور جوانانه افتتاح شد.
تكیمل طرح های ناتمام ورزشی در دولت یازدهم تنها به راه اندازی ورزشگاه نقش جهان منتهی نشد بلكه به گواه «محمود گودرزی» وزیر پیشین ورزش و امور جوانان بیش از 800 طرح ناتمام ورزشی در كشور به بهره برداری رسیده است.
وی پنجم مهر ماه سال جاری در حاشیه برگزاری همایش پیاده روی كه به مناسبت هفته‌ تربیت ‌بدنی برگزار شد، اظهار كرد: در سه سالی كه از دولت یازدهم سپری می‌شود نزدیك به 800 طرح نیمه تمام ورزشی افتتاح شده است. ضمن این كه سرانه ورزش كشور اگر در گذشته زیر 70 صدم متر بود الان به نزدیك 80 صدم متر افزایش پیدا كرده است یعنی ما 10 صدم مترمربع در این مدت افزایش فضا داشتیم.

** موفقیت رشته های تیمی
در دولت تدبیر و امید روند موفقیت ورزش های تیمی رشدی بیش از گذشته داشت. در این دولت ما شاهد موفقیت هایی در رشته های تیمی مانند والیبال، فوتسال، فوتبال و فوتبال ساحلی بودیم. عناوینی كه این رشته های ورزشی در چهار سال گذشته كسب كرده اند در تاریخ ورزش ایران كم نظیر است.
یكی از موفق ترین تیم های ورزشی، تیم ملی فوتسال بود. تیم ملی فوتسال مردان ایران در جام جهانی توانست برای اولین بار یكی از سه سكوی این مسابقه ها را به خود اختصاص دهد. كسب عنوان سوم این تورنمنت حالی تحقق پیدا كرد كه تاكنون هیچ رشته تیمی كشور نتوانسته بود سكوی جهانی را كسب كند. در سه سال گذشته تیم ملی والیبال ایران هم موفقیت های چشمگیری كسب نمود. حضور در المپیك و نتایج درخشان این تیم در لیگ جهانی و بازی های جام جهانی و انتخابی المپیك می تواند مهر تاییدی بر این ادعا باشد.
فوتبال ساحلی دیگر رشته تیمی بود كه در چند سال گذشته موفق نشان داده است. تیم ملی فوتبال ساحلی مردان ایران در آذرماه 1392 خورشیدی توانست در جام بین قاره ای عنوان قهرمانی جهان را كسب كند. این تیم همچنین آبان ماه سال جاری به عنوان نایب قهرمانی این بازی ها دست پیدا كرد.
تیم ملی واترپلوی ایران روز خرداد ماه سال 1394 توانست برای نخستین بار به یك موفقیت جهانی دست پیدا كند. این تیم در رقابت های بین المللی واترپلوی «جام توسعه» با شكست تیم های گواتمالا، اندونزی، تونس و اتریش به دیدار پایانی راه یافت و در بازی پایانی با نتیجه 13 بر پنج، تیم اروگوئه را شكست داد و قهرمان شد.
همچنین تیم ملی كشتی آزاد كشورمان در سال 2013 با 2 مدال طلا، یك مدال نقره و 2 مدال برنز و با كسب 46 امتیاز برای پنجمین بار به مقام قهرمانی جهان رسید. این قهرمانی در حالی به دست آمد كه از آخرین قهرمانی تیم ملی كشتی آزاد ایران بیش از 11 سال می گذرد.
روند رو به رشد ورزش های تیمی ایران با معرفی تیم ملی فوتبال كشورمان به عنوان موفق ترین تیم ملی فوتبال سال 2016 ادامه پیدا كرد.این تیم همچنین در جدول رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال «FIFA» توانست جایگاه بیست و نهم را از آن خود كند.

** توجه ویژه به ورزش همگانی
توجه ویژه به ورزش همگانی یكی از مهمترین كارهای انجام شده در دولت یازدهم است.
اختصاص 10 درصد از بودجه فدراسیون‌های ورزشی به ورزش همگانی، ارتقاء هماهنگی های فرابخشی در این حوزه از طریق شورای ورزش همگانی، استمرار طرح‌های ملی در راستای توسعه ورزش همگانی با همكاری سایر نهادهای فعال در این عرصه و تقسیم كار ملی (طرح ملی ورزش برای همه) از بارزترین كارهای صورت گرفته برای تحقق هر چه بیشتر این ورزش در دولت تدبیر و امید است.
پژوهشم **2052**1601** خبرنگار:غفارمیرزایی **انتشاردهنده: شهناز حسنی
۰ نفر