۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۲۱
کد خبر: 82407556
T T
۰ نفر

بازیابی نسبی شنوایی با ژن درمانی جدید

۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۲۱
کد خبر: 82407556
بازیابی نسبی شنوایی با ژن درمانی جدید

تهران-ایرنا- محققان با استفاده از یك نوع جدید ژن درمانی موفق به بازسازی نسبی شنوایی و تعادل بدن در موش هایی شدند كه شنوایی و تعادل بدن آنها به خاطر یك وضعیت ژنتیكی دچار مشكل بود.

به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی دانشگاه هاروارد، این روش جدید مانع موجود برای دسترسی به سلول های مو در گوش را از میان برمی دارد؛ سلول های مو حسگرهای ظریفی در گوش داخلی هستند كه صدا و حركات سر را دریافت كرده و به سیگنال های عصبی برای شنیدن و تعادل بدن تبدیل می كنند.
درمان این سلول ها با استفاده از روش های قبلی ارائه ژن، بسیار دشوار است، اما محققان هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست در آمریكا نشان دادند كه روش ابداعی آنها، به دستاوردهای قابل توجهی در شنیدن منجر می شود و به موش هایی كه در حالت عادی كاملا ناشنوا می شدند، اجازه می دهد كه صداهایی در حد یك مكالمه بلند را بشنوند. این رویكرد همچنین حس تعادل در حیوانات را تقویت كرد.
محققان این ژن درمانی را نویدبخش بازیابی شنوایی در مبتلایان به ناشنوایی ژنتیكی و ناشنوایی اكتسابی عنوان كردند.
دیوید كورنی استاد دانشكده پزشكی هاروارد گفت: برای درمان اغلب انواع كم شنوایی، به یك مكانیسم ارائه نیاز داریم كه برای تمامی انواع سلول های مو كاربرد داشته باشد.
محققان برای دستیابی به این سیستم از ویروس AAV استفاده كردند كه اساسا به عنوان یك وسیله ارائه ژن برای اختلالات شبكیه چشم استفاده می شود.
محققان برای شارژ AAV به عنوان یك حامل ژن در گوش داخلی از نوعی از این ویروس استفاده كردند كه در حباب های حفاظتی به نام 'اگزوسوم' پیچیده می شود.
در این آزمایش، ویروس پیچیده شده در اگزوسوم به طور موفقیت آمیزی در 50 تا 60 درصد سلول های مو نفوذ كرد؛ این در حالی است كه ویروس AAV به تنهایی ، فقط به 20 درصد سلول های مو رسید.
سپس محققان برای آزمایش این رویكرد در حیوانات زنده، موش هایی را مورد بررسی قرار دادند كه یك ژن حیاتی برای عملكرد سلول مو را نداشتند. این قبیل موش ها معمولا نمی توانند حتی بلندترین صدها را بشنوند و تعادل بدنی ضعیفی دارند.
محققان، exo-AAV را به همراه این ژن به گوش داخلی موش های نوزاد تزریق كردند و متوجه شدند كه ژن به 30 تا 70 درصد سلول های مو نفوذ كرده و به سلول های مو داخلی و خارجی رسیده است.
یك ماه بعد از درمان، 9 موش از 12 موش آزمایش شده از سطح شنوایی بهتری برخوردار شدند؛ همچنین چهار موش توانستند صداهایی با شدت 70 تا 80 دسیبل را بشنوند و موش های درمان شده تعادل بدنی بهبود یافته ای نیز داشتند.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر