نشریه «ونچربیت»: فرمان ترامپ به ضرر صنعت فناوری آمریكا/ كمك 900 كارشناس ایرانی به غول های بزرگ فناوری

تهران-ایرنا- نشریه تخصصی فناوری «ونچربیت/ venturebeat» آمریكا با اشاره به كمك 900 كارشناس فنی تحصیلكرده ایران به غول های بزرگ فناوری آمریكا، فرمان اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا را به ضرر صنعت فناوری این كشور ارزیابی كرد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی ونچربیت نوشت: گزارش های فراوانی درباره تاثیر فرمان اجرایی ترامپ در ابعاد گسترده بر روابط بین الملل و ژئوپلتیك منتشر شده است.
این گزارش با اشاره به اظهارات مدیر اجرایی پیشین شركت گوگل كه فرمان ترامپ را «مشكلی بزرگ خواند» افزود: بسیاری از شركت های فناوری به كاركنان خود از ملیت های مختلف و رهبران فناوری گفته اند كه این فرمان یك مشكل لجستیكی و اخلاقی بزرگ است. این امر به وضوح تاثیر چنین فرمانی را در ایجاد اختلال در یكی از پر رونق ترین بخش های صنعتی آمریكا كه همچنین بیشترین رشد دارد، نشان می دهد.
این نشریه تخصصی آمریكایی نوشت: بررسی میزان چنین تاثیری به تخمین تعداد فعالان در زمینه فناوری كه تحت تاثیر چنین ممنوعیتی قرار گرفته اند، نیاز دارد. بررسی همه هفت كشوری كه تحت تاثیر این فرمان قرار دارند نشان داد كه بخش فناوری آمریكا منفعت چشمگیری از افراد آموزش دیده در ایران كسب می كند و چنین منفعتی بسیار بیشتر از افرادی است كه در شش كشور دیگر آموزش دیده اند. بنابراین محور تمركز این تحقیق ایران بوده است.
نشریه ونچربیت افزود: بررسی سرویس شبكه اجتماعی تجاری «لیكدین» و جمع آوری فهرستی از دانشگاه های ایرانی در میان هزار دانشگاه برتر جهان از جمله دانشكده فناوری شریف و محل كار فارغ التحصیلان آنها (هم از لحاظ محل شركت و به لحاظ منطقه جغرافیایی) نشان داد كه تقریبا 924 فارغ التحصیل دانشگاه های ایران اكنون توسط 12 شركت بزرگ فناوری استخدام شده اند.
این نشریه تخصصی ادامه داد: همان طور كه اندیشكده آمریكایی «كیتو/Cato» اشاره كرده است، با توجه به اینكه تعداد تلفات تروریستی كه پناهجویان در آمریكا از دهه 1980 تاكنون مرتكب شده اند، صفر بوده است، احتمال كشته شدن توسط فردی كه مجوز قانونی اقامت را دائمی دارد، حدود یك در 1.3 میلیارد نفر است. این مساله در كنار این حقیقت كه هیچ تبعه خارجی از ایران در حمله تروریستی در خاك آمریكا شركت نداشته است، به وضوح نقاط قوت وضعف چنین تصمیمی را نشان می دهد.
اگر نگوییم هزاران نفر، دستكم صدها نفر ازملیت های مختلف زندگی خود را در آمریكا بنا كرده اند و در تولید فناوری كه به نفع همگان است، نقش دارند و ضمن كمك به رفاه آمریكا مالیات پرداخت می كنند.
به گزارش ایرنا، فرمانی اجرایی كه دونالد ترامپ 8 بهمن امضا كرد، شهروندان هفت كشور عمده اسلامی را تا 90 روز از ورود به آمریكا منع می كند. بازداشت بسیاری از دانشجویان ایرانی در فرودگاه ها كه به موجب این فرمان نتوانسته اند، وارد آمریكا شوند، موجی از اعتراض ها و ابراز همدردی ها را در آمریكا برانگیخته است.
اروپام**9158**مترجم: بهجت عباسی ** انتشار دهنده: زهرا هژبری