۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۰۱
کد خبر: 82411914
T T
۰ نفر
كارشناسان سازمان ملل: حكم ترامپ تبعیض آمیز و مغایر قوانین بین المللی است

تهران - ایرنا - كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام كردند كه حكم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر جلوگیری از ورود مهاجران هفت كشور مسلمان به این كشور، مغایر با قوانین بین المللی و تبعیض آمیز است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز از ژنو نوشت، كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در عین حال هشدار دادند كه این حكم می تواند موجب شود پناهجویانی كه از حق پناهندگی برخوردار نمی شوند، دچار مشكلاتی شوند.
كارشناسان سازمان ملل از دولت ترامپ خواستند از جنگ زدگان محافظت و از اصل تبعیض قائل نشدن براساس نژاد، ملیت و مذهب حمایت كند.
كارشناسان گفتند كه آمریكا نباید مهاجران را مجبور به بازگشت به كشورهای خود كند، ضمن اینكه این دستور به طور آشكارا تبعیض آمیز است.
حكم اجرایی ترامپ، خشم بین المللی را در برداشته و حتی با واكنش متحدان آمریكا همراه بوده است. این حكم همچنین باعث هرج و مرج و بی نظمی و سردرگمی مسافران به مقصد آمریكا شده است.
تراپ در ارتباط با حكم خود، توئیت هایی را منتشر كرده كه در تازه ترین آن خواستار پایان دادن به مباحثی شده كه شان اسپایسر سخنگوی كاخ سفید كه به عنوان مشاور مطبوعاتی وی نیز شناخته می شود، به راه انداخته است.
اسپایسر در سخنانی تاكید كرده است كه حكم اجرایی ترامپ مبنی بر جلوگیری از ورود شهروندان هفت كشور مسلمان به آمریكا، ممنوعیت تلقی نمی شود.
در همین حال، ترامپ در توئیت خود نوشت: همه در مورد اینكه آیا این حكم، ممنوعیت است یا نه، بحث و اظهار نظر می كنند. هر چه می خواهید آن را بنامید، این حكم در مورد دور نگه داشتن افراد ناجور (با اهداف بد) از كشور است!
ترامپ روز جمعه حكمی را امضا كرد كه به موجب آن شهروندان هفت كشور مسلمان ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن از سفر به آمریكا منع می شوند. طبق دستورالعمل وزارت امور خارجه آمریكا، افرادی با تابعیت دوگانه نیز مشمول این ممنوعیت هستند.
ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا كه آبان ماه برگزار شد، هیلاری كلینتون رقیب دمكرات خود را پشت سر گذاشت و سكان هدایت این كشور را در دست گرفت.
اروپام**9109**مترجم: نیره مجیدی راد** انتشار دهنده: زهرا هژبری