يوسف گران پاشا چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ايرنا در مورد پيام اينستاگرامي يكي از بازيگران سرشناس ايراني كه نسبت به پايان يافتن عمر مفيد پل ورسك به لحاظ فني ابراز نگراني كرده بود ، افزود : در شرايط فعلي وظيفه راه آهن شمال نگهداري از پل ورسك به عنوان اثر مهم تاريخي و در دست بهره برداري است كه اين كار را به نحو مطلوبي انجام مي دهد.
وي فعاليت نگهدارنده راه آهن شمال براي پل ورسك را لق گيري سنگ و مصالح ساختماني روي پل ، سنجش مقاومت پل با نصب سنسور ، برچيدن مصالح ساختماني فرسوده و جايگزيني با مصالح جديد و ترك گيري مصالح رو و زير پل اعلام كرد.
پرويز پرستويي از بازيگران سرشناس و مطرح سينما و تلويزيون كشور امروز با انتشار پيامي در صفحه اينستاگرام خود از دولتمردان خواست تا پل ورسك را دريابند.
استدلال اين بازيگر براي هشدار نسبت به اين پل نيز مربوط به تمام شدن عمر مفيد آن با معيارهاي فني چنين سازه هايي بوده است .
مديرعامل راه آهن شمال گفت كه براساس قراردادي كه با دانشگاه صنعتي شريف براي سنجش مقاومت پل ورسك منعقد شده ، سنسوري بر روي پل نصب شده كه ميزان ضربه هاي ناشي از تردد قطار را بر روي پل بررسي مي كند و درصورت ايجاد مشكل ، هشدارهاي لازم به مركز مانيتورينگ ارسال مي شود.
گران پاشا اظهار داشت : علائم هشدار سنسور روي پل ورسك به طور مستقيم از طريق مانيتورينگ به مسئولان راه آهن جمهوري اسلامي ايران و راه آهن شمال در ساري انعكاس داده مي شود.
وي اضافه كرد : همچنين همه ساله با ماشين آلات مدرن بازديدهايي از زيرپل انجام و مصالح فرسوده حذف مي شود تا مصالح مقاوم جاي آنها را بگيرد.
گران پاشا گفت : تمام فعاليت ها براي نگهداري پل ورسك كه در زمره وظايف راه آهن شمال بوده، انجام شد و مشكل خاصي در شرايط فعلي براي اين سازه با عظمت تاريخي وجود ندارد.
مديرعامل راه آهن شمال افزود : با اين حسا ، هيچ كس نمي تواند پيش بيني بروز مشكل براي اين پل داشته باشد.
پل وِرِسك از بزرگترين پلهاي راهآهن سراسري ايران است كه در ارتفاعات روستاي ورسك در شهرستان سواد كوه در استان مازندران قرار دارد. اين پل كه از شاهكارهاي مهندسي به حساب ميآيد در سال 1315 بازگشايي شد.
پل ورسك كه راهآهن سراسري تهران ـ شمال را به هم متصل ميكند ، در ارتفاع 110 متري از ته دره با دهانه 66 متري و با وسايلي ابتدايي در سال 1315 توسط شركت دانماركي كامپساكس و با تضمين 70 ساله احداث شد.
اين پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهاي مسافري تهران-ساري و تهران-گرگان وباري از روي آن ميگذرند.
خبرنگار : حسين فلاحتي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6982/1654
ساري - ايرنا - مديرعامل راه آهن شمال گفت كه پل ورسك اگر چه از لحاظ زمان بندي پروژه اي چند سالي از عمرمفيدش گذشته ، ولي همچنان سر پاست و روزهاي خوشش را سپري مي كند.