۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۳۲
کد خبر: 82411958
T T
۰ نفر

روزهای خوش برای پل ورسك مازندران

۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۳۲
کد خبر: 82411958
روزهای خوش برای پل ورسك مازندران

ساری - ایرنا - مدیرعامل راه آهن شمال گفت كه پل ورسك اگر چه از لحاظ زمان بندی پروژه ای چند سالی از عمرمفیدش گذشته ، ولی همچنان سر پاست و روزهای خوشش را سپری می كند.

یوسف گران پاشا چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد پیام اینستاگرامی یكی از بازیگران سرشناس ایرانی كه نسبت به پایان یافتن عمر مفید پل ورسك به لحاظ فنی ابراز نگرانی كرده بود ، افزود : در شرایط فعلی وظیفه راه آهن شمال نگهداری از پل ورسك به عنوان اثر مهم تاریخی و در دست بهره برداری است كه این كار را به نحو مطلوبی انجام می دهد.
وی فعالیت نگهدارنده راه آهن شمال برای پل ورسك را لق گیری سنگ و مصالح ساختمانی روی پل ، سنجش مقاومت پل با نصب سنسور ، برچیدن مصالح ساختمانی فرسوده و جایگزینی با مصالح جدید و ترك گیری مصالح رو و زیر پل اعلام كرد.
پرویز پرستویی از بازیگران سرشناس و مطرح سینما و تلویزیون كشور امروز با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود از دولتمردان خواست تا پل ورسك را دریابند.
استدلال این بازیگر برای هشدار نسبت به این پل نیز مربوط به تمام شدن عمر مفید آن با معیارهای فنی چنین سازه هایی بوده است .
مدیرعامل راه آهن شمال گفت كه براساس قراردادی كه با دانشگاه صنعتی شریف برای سنجش مقاومت پل ورسك منعقد شده ، سنسوری بر روی پل نصب شده كه میزان ضربه های ناشی از تردد قطار را بر روی پل بررسی می كند و درصورت ایجاد مشكل ، هشدارهای لازم به مركز مانیتورینگ ارسال می شود.
گران پاشا اظهار داشت : علائم هشدار سنسور روی پل ورسك به طور مستقیم از طریق مانیتورینگ به مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن شمال در ساری انعكاس داده می شود.
وی اضافه كرد : همچنین همه ساله با ماشین آلات مدرن بازدیدهایی از زیرپل انجام و مصالح فرسوده حذف می شود تا مصالح مقاوم جای آنها را بگیرد.
گران پاشا گفت : تمام فعالیت ها برای نگهداری پل ورسك كه در زمره وظایف راه آهن شمال بوده، انجام شد و مشكل خاصی در شرایط فعلی برای این سازه با عظمت تاریخی وجود ندارد.
مدیرعامل راه آهن شمال افزود : با این حسا ، هیچ كس نمی تواند پیش بینی بروز مشكل برای این پل داشته باشد.
پل وِرِسك از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است كه در ارتفاعات روستای ورسك در شهرستان سواد كوه در استان مازندران قرار دارد. این پل كه از شاهكارهای مهندسی به حساب می‌آید در سال 1315 بازگشایی شد.
پل ورسك كه راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌كند ، در ارتفاع 110 متری از ته دره با دهانه 66 متری و با وسایلی ابتدایی در سال 1315 توسط شركت دانماركی كامپساكس و با تضمین 70 ساله احداث شد.
این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان وباری از روی آن می‌گذرند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
۰ نفر