۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82412812
T T
۰ نفر
هشدار كره شمالی به عواقب خطرناك رزمایش مشترك آمریكا و كره جنوبی

پكن - ایرنا - كره شمالی با اعلام هشدار نسبت به برگزاری رزمایش مشترك سالانه كره جنوبی و آمریكا كه برای ماه مارس (اسفند - فروردین) برنامه ریزی شده، ‌پیامدهای انجام آن را فاجعه بار دانست.

به گزارش ایرنا، این یكی از جدی ترین تهدیدهای پیونگ یانگ علیه این دو كشور محسوب می شود كه هر سال چنین رزمایشی را برگزار می كنند و كره شمالی آن را مصداقی از تلاش دو كشور برای شروع جنگ می داند.
كره شمالی تاكید كرده است كه این دو كشور به هیچ وجه شرایط حساس منطقه شبه جزیره كره را در نظر نمی گیرند و همچنان برای اجرای رزمایش مشترك تاكید دارند.
جوجه عقاب (فوئل ایگل) و عزم راسخ (كی ریزالو) از جمله رزمایش های مشتركی است كه دو كشور همه ساله با شركت قابل توجهی از نیروهای نظامی خود آن را از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت ماه برگزار می كنند و كره شمالی معتقد است آمریكا و كره جنوبی با انجام آن علاوه بر ناامن كردن منطقه، قصد بازگرداندن تسلیحات هسته ای آمریكا به منطقه را دارند.

تهدید كره شمالی كه خبرگزاری این كشور روز پنجشنبه آن را منتشر كرده است در حالی صادر می شود كه «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریكا در راه كره جنوبی است تا با این كشور در باره راه های مقابله با پیونگ یانگ گفت وگو كند.
خبرگزاری كره شمالی می افزاید: شما می توانید تصور كنید با توجه به اینكه جایگاه راهبردی كره شمالی تغییر كرده است آرایش تسلیحات هسته ای آمریكا در مقابل این كشور می تواند چه عواقبی به دنبال داشته باشد.
این گزارش، رزمایش دو كشور را تمرینات جنگ هسته ای توصیف كرده و آورده است؛ مقام های كره جنوبی تحركات و اقدامات گستاخانه ای را برای برون رفت از تنش ها داخلی انجام می دهند كه البته نتیجه ای جز جنگ و درگیری های سخت به دنبال نخواهد داشت.
كره جنوبی امروز خیلی زود تهدید كره شمالی را مبنی بر انجام حمله پیشدستانه هسته ای به دلیل برگزاری این رزمایش سالانه محكوم كرد.
وزارت وحدت كره جنوبی در بیانیه ای كه خبرگزاری یونهاپ هم آن را منتشر كرده، آورده است: چنانچه كره شمالی خواستار بهبود روابط و صلح است باید دست از این لحن گستاخانه و تهدیدهای نظامی بردارد و برنامه عاری سازی منطقه از تسلیحات هسته ای را تحقق بخشد.
این وزارتخانه افزوده است: تهدیدهای كره شمالی مشابه آن چیزی است كه سال گذشته شاهد آن بودیم، با این حال كره جنوبی تحركات آن كشور را با دقت دنبال می كند.
كره شمالی و جنوبی در حقیقت از زمان پایان درگیری های نظامی در سال ۱۹۵۳ همچنان در وضعیت جنگی بسر می برند چرا كه از آن سال تاكنون هنوز معاهده صلحی میان دو كشور منعقد نشده است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی