از گپ و گفت صمیمی وزیر تا اهدای 75 اثر نفیس خطاط معاصر به صالحی امیری

تهران- ایرنا- حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در منزل استاد غلامحسین امیرخانی خوشنویس برجسته معاصر با حاشیه هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید رضا صالحی امیری عصر پنجشنبه به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد تولد استاد غلامحسین امیرخانی به همراه معاون هنری خود علی مرادخانی در منزل این استاد برجسته خط نستعلیق حضور یافت.
وی استاد امیرخانی را شخصیتی ممتاز و از سرمایه های كشور دانست كه واژه و حوزه خط و خوشنویسی نام او را در اذهان متبادر می كند.
صالحی امیری در این دیدار صمیمی پای صحبت های این استاد 77 ساله خوشنویسی نشست.

** سید محمد مجتبی حسینی مدیر عامل كتابخانه و موزه ملی ملك كه وزیر را در این حضور همراهی می كرد، گفت: موزه امام علی (ع) به مناسبت سالروز تولد چهره ها و شخصیت های هنری و فرهنگی هر ماه برای تعدادی از آنها جشن برگزار می كند، قرار است فردا 15 بهمن هم برای استاد امیرخانی مراسمی به همین منظور برگزار شود.

** استاد امیرخانی برگزاری مراسم به یاد هنرمندان و پیشكسوتان توسط موزه امام علی (ع) را كاری پسندیده دانست و گفت: این كار برای الگوسازی و قدرشناسی از افرادی كه در حوزه های مختلف هنری فعالیت می كنند، موثر است هرچند باید گفت، تاثیر این جشن ها و برنامه ها كه با خلوص نیت و بدور از تشریفات برگزار می شود، بسیار زیاد است.
وی در بخشی دیگر، با گلایه از كم توجهی هنرمندان به مساله ورزش ادامه داد: باید این افراد متناسب با موقعیت و فیزیك خود ورزش را در برنامه زندگی خود بگنجانند تا ضمن حفظ سلامتی بتوانند سختی ها و دشواری های موجود را تحمل كنند.
استاد پیشكسوت خوشنویسی با تاكید بر آسیب شناسی این بی توجهی اهالی هنر به ورزش به برخی از فعالیت های ورزشی خود در دوران نوجوانی اشاره كرد.
وی با اشاره به خدمات استاد علی بیانی نگارگر، نقاش و از نوازندگان سه تار گفت: یكی از افتخارات بیانی، حمایت از خوشنویسان طراز اول مانند سید حسین میرخانی است در واقع پایه اول انجمن خوشنویسان توسط وی در سال 1329 شكل گرفت و در سال 1344رسما ثبت شد.

** حسینی با اشاره به تعداد زیاد شاگردان استاد امیرخانی گفت: بدون اغراق وی بیشترین شاگردان را در دوران معاصر تربیت كره و در جایی كه همه اهل خط و خوشنویسی در خلوت اقدام به نگارش خط می كنند، استاد با عشق و علاقه وافر در شرایط دشوار و شلوغی نیز به این هنر می پردازد.
وی با بیان اینكه انجمن خوشنویسان قدیمی ترین انجمن هنری كشور است كه مانند خانه موسیقی و خانه تئاتر حمایت اجتماعی هنرمندان را سامان می دهند، افزود: تفاوت این خانه ها با انجمن این است كه انجمن ها خودگردان تر هستند و بیشتر عایدات خود را از طریق آموزش بدست می آورند در حالیكه خانه ها چنین نیستند.

** استاد امیرخانی كتاب 192 صفحه ای « عرصه سیمرغ» مشتمل بر 75 اثر از وی و در قطع رحلی بزرگ را دراین دیدار به صالحی امیری تقدیم كرد.
وی بر حاشیه این كتاب كه بهای آن یك میلیون و 500 هزار ریال است، چنین نوشت: به حضور جناب آقای دكتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم شد.
كاغذ این كتاب نفیس كه بدست توانای استاد امیرخانی تحریر شده، ‌گلاسه رنگی و اشعاری از جمله ابیاتی از بیدل دهلوی در آن نقش بسته است.

** وزیر ارشاد پس از دریافت این اثر نفیس، از مرادخانی خواست تعدادی از آثار و تابلوهای استاد امیرخانی را خریداری كنند.

** هنرمند پیشكسوت خوشنویسی همچنین از آماده سازی یك موزه تخصصی توسط شهرداری خبر داد كه قرار است پس از خریداری قطعات خوشنویسی، ‌این آثار در آن به نمایش گذاشته شود.

** وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این دیدار صمیمی در كنار یك تابلوی بزرگ نقاشی كه شاهین آروین نقاش هنرمند لاهیجانی تصویر استاد امیرخانی را بر آن خلق كرده است، با این هنرمند معاصر عكس یادگاری گرفت.
استاد غلامحسین امیرخانی از هنرمندان و خوشنویسان معاصر ایران و زاده طالقان در سال 1318 است كه در نگارش خط نستعلیق از ریز تا درشت دستی قوی و مهارتی مثال زدنی و فوق العاده دارد.
وی رسم الخط امیرخانی و آداب الخط امیرخانی را تالیف كرده است.
فراهنگ**1880**1027**خبرنگار: پروین اروجی**انتشار دهنده: جواد دهقانی
۰ نفر