۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82413893
T T
۰ نفر
كاهش 10 میلیارد دلاری میزان قاچاق كالا بعد از سال 92

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بیان اینكه تا پیش از تصویب قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سال 1392، بین سال های 1384 تا 1392 ارزش قاچاق كالا در ایران از 6 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار رسید، بر ضرورت تبلیغات هوشمندانه در این بخش تاكید كرد.

«سیدمحمدرضا عبادی» امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نظرسنجی های مردمی نشان می دهد فقط ٤٠ درصد مردم بر این باورند كه مبارزه با قاچاق كالا جدی است.
وی ادامه داد: همچنین ٤٣ درصد مردم، مبارزه با قاچاق كالا و ارز را جدی نمی دانند و متاسفانه دستگاه های عضو ستاد نیز این باور را ندارند.
به گفته وی، این نظرسنجی در ١٧ استان مركزی و سه استان مرزی انجام شد.
عبادی گفت: متاسفانه حتی در كانون های فرهنگی مسجدها نیز دید خوبی در زمینه مبارزه با قاچاق كالا وجود نداشت.
معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز درباره بروز پدیده «دام اجتماعی» گفت: این پدیده زمانی رخ می دهد كه افراد رفتار و عمل خود را در جامعه موثر نمی دانند.
عبادی ادامه داد: برای نمونه در آغاز دولت یازدهم پیش بینی می شد دستكم ١٠ میلیون نفر از گرفتن یارانه انصراف دهند اما این میزان فقط 2 میلیون نفر را شامل شد.
وی یادآوری كرد: تبلیغات در هر عرصه ای باید هوشمندانه صورت گیرد و كار تبلیغی هم پیچیده و هم دشوار است. رهبر معظم انقلاب نیز در امر مبارزه با پدیده قاچاق كالا و ارز به تبلیغات هوشمندانه تاكید داشتند.
به گزارش ایرنا، سخنگوی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز چندی پیش گفت: پارسال حجم كالای قاچاق در كشور بیش از 15 میلیارد دلار بود.
قاسم خورشیدی اعلام كرد سامانه الكترونیكی در مبادی و خروجی مرزها برای شناسایی مبارزه كالاهای قاچاق ایجاد شده است و افزود: با تلاش همه دست اندركاران مبارزه با قاچاق كالا و ارز مانند دستگاه های اطلاعاتی، انتظامی و گمرك، میزان كشف قاچاق كالا در 9 ماه امسال به 80 هزار میلیارد ریال رسید كه در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
مدیركل فرهنگی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز نیز در گفت و گو با ایرنا، میزان كنونی قاچاق كالا(ورودی و خروجی) را 15 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام كرد و گفت: هر یك میلیارد دلار كالای قاچاق 100 هزار فرصت شغلی را از بین می برد.
اقتصام**9123**1961** خبرنگار: زهره دریغ گفتار** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر