۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۱۱
کد خبر: 82414234
T T
۰ نفر
نشست مالت اولین آزمون رهبران اروپایی در مقابله با سیاست‌های ترامپ

لندن - ایرنا - نشست رهبران اروپایی از جمله انگلیس در روز جمعه در كشور مالت، اولین آزمون برای اتحادیه اروپا در برابر سیاست‌های ضد مهاجرتی و نژادپرستانه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا بشمار می‌آید.

به گزارش ایرنا، انتظار می‌رود كه در این نشست رهبران اروپایی ضمن تبیین مواضعشان در مقابل دولت ترامپ، به سازوكارهایی برای مواجهه باسیاست‌های جنجالی این دولت كه عملاً ضد اروپایی شمرده می‌شوند، دست یابند.
در حال حاضر مواضع دولت ترامپ با بروكسل، علاوه بر مسایل مهاجرتی، در شمار دیگری از مسایل از جمله در زمینهٔ مناسبات تجاری فرا آتلانتیكی آمریكا با اروپا، مناسبات با روسیه و نیز مسایل مرتبط با حوزه خاورمیانه به‌ویژه بحث توافق هسته ای ایران یكسان نیست.
دونالد توسك رئیس شورای اروپا اخیرا اعلام كرد كه 'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری آمریكا در كنار روسیه، چین و افراط‌گرایان مسلمان، چهار تهدید علیه اتحادیه اروپا هستند.
وی در نامه‌ای به مقامات این اتحادیه در تشریح موضوعات نشست مالت از جمله در ارتباط با آمریكا و وضعیت بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نوشت: «چین طالب قدرت، سیاست خصمانه روسیه به كشورهای همسایه‌اش و مسلمانان افراطی كه موجب اغتشاش در كشورهای خاورمیانه شده‌اند تهدیدات خارجی هستند كه متوجه این اتحادیه است.»
وی افزود :'سیاست‌های اعلامی دولت جدید آمریكا نیز مایه نگرانی است و در كنار هم آینده را غیرقابل‌پیش‌بینی كرده است.
به گزارش اسكای نیوز، 'كریستان كرن' نخست‌وزیر اتریش نیز ضمن اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده از سیاست‌های ترامپ گفته است: این‌یك تهدید شمرده نمی‌شود و می‌تواند به‌عنوان یك كاتالیزور سبب تقویت و اتحاد هرچه بیشتر اتحادیه اروپا گردد.
وی اضافه كرد: یك علامت هشدار برای ما است كه در مسیر درست قرار گیریم.
اگرچه مواضع رهبران اتحادیه اروپا از هم ‌اكنون با مواضع دولت محافظه‌كار انگلیس كه به دنبال خروج از این اتحادیه بوده و به‌ویژه پس از سفر اخیر 'ترزا می' به واشنگتن و دیدارش با ترامپ و تاكید آن بر تقویت'روابط ویژه' با واشنگتن، كاملا همخوان نیست.
در این میان انتظار می‌رود كه 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس در جریان مذاكراتش با رهبران اروپایی در مالت ضمن ابراز نگرانی نسبت به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ و نیز مواضعش در قبال روسیه، بر ادامه روابط نزدیك با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت پای فشارد.
به گزارش منابع انگلیسی، اگر چه در این میان، ممكن است 'ترزا می' از سوی رهبران اروپایی در خصوص تلاش لندن برای نزدیك شدن به دولت ترامپ و نیز مسایل مرتبط با برگزیت، مورد فشار قرار گیرد.
به گزارش شبكه اسكای نیوز، 'ترزا می ' كه روز جمعه وارد مالتا پایتخت كشور مالت شد، همچنین از رهبران اروپایی خواهد خواست كه هزینه‌های دفاعی خودشان را افزایش دهند .
نخست وزیر انگلیس به دنبال دیدارش با ترامپ در واشنگتن مدعی شده بود كه توانسته است حمایت 100درصدی رییس جمهوری آمریكا را از پیمان آتلانتیك شمالی كه بارها از آن انتقاد كرده است، به دست آورد.
ترامپ بارها در انتقاد از ناتو گفته است كه اعضای آن به میزان كافی در زمینه مسایل دفاعی سرمایه گذاری هزینه نمی كنند.
در واقع 'ترزا می' حامل این پیام دولت ترامپ به رهبران اروپایی شمرده می شود.
براساس گزارش یاد شده، 'ترزا می' قرار است در جریان حاشیه نشست مالت علاوه بر دیدار با مقامات اتحادیه اروپا با رهبران اروپایی ازجمله آنگلا مركل صدراعظم آلمان، «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا و 'كریستیان كرن' نخست‌وزیر اتریش دیدار داشته باشد.
اروپام**4**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی