سازمان ملل: ارتش میانمار در پاكسازی قومی صدها روهینگیایی را كشته و مورد تجاوز قرار داده است

كوالالامپور- ایرنا - دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد نیروهای امنیتی میانمار از ماه اكتبر سال 2016 میلادی با آغاز حملاتی كه 'احتمال دارد' جنایت علیه بشریت و پاك‌ سازی قومی باشد، مرتكب قتل عام و تجاوز گروهی به مسلمانان روهینگیا شده‌ اند.

به گزارش ایرنا، دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در گزارشی از كشتار اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، اعلام كرد شاهدان شهادت داده اند نیروهای امنیتی میانمار 'نوزادان، كودكان نوپا، بچه ها، زنان و سالمندان را كشته و به سمت افراد در حال فرار آتش گشوده اند. روستاها را سوزانده و نسبت به بازداشت گسترده، تجاوز گسترده و سیستماتیك و خشونت جنسی اقدام كرده و به عمد مواد غذایی و منابع غذایی را از بین برده اند'.
به نوشته روز شنبه تارنمای شبكه خبر آسیا، یك زن به بازرسان سازمان ملل متحد، گفت كه چگونه سربازان میانماری گلوی نوزاد هشت ماهه اش را بریده اند. یكی دیگر توسط سربازان مورد تجاوز قرار گرفت و مشاهده كردم دختر پنج ساله اش كه تلاش می كرد وی را متوقف كند، كشته شد.
'زید رعد الحسین' كمیساریای عالی سازمان ملل برای حقوق بشر در بیانیه ای، تصریح كرد: ظلم و ستم ویرانگری كه این كودكان روهینگیایی تحت تاثیر آن قرار گرفته اند، غیر قابل تحمل است.
وی اعلام كرد كه در گفت وگو با 'آنگ سان سوچی' برنده جایزه صلح نوبل به او گفته است با هر چه در دسترس دارد برای اعمال فشار بر ارتش و سرویس های امنیتی به منظور پایان این عملیات اقدام كند.
'زاو تای' سخنگوی ریاست جمهوری میانمار نیز گفت: این اتهامات بسیار جدی است و ما عمیقا نگرانیم و بلافاصله این اتهامات را از طریق كمیسیون تحقیق بررسی خواهیم كرد.
گزارش سازمان ملل نشان می دهد حدود 66 تا 69 هزار نفر از بخش شمالی استان راخین میانمار با اكثریت مسلمان پس از عملیات نظامیان به بنگلادش فرار كرده اند.
این حملات نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا پس از آن آغاز شد كه روز 9 اكتبر سال گذشته میلادی چند پست مرزی پلیس مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت.
براساس این گزارش، نظامیان میانمار با استفاده از بالگرد به سمت روستاها تیراندازی كرده و نارنجك پرتاب كرده اند و به احتمال زیاد صدها تن كشته شده اند.
گزارش سازمان ملل كه در ژنو منتشر شد، نشان می دهد محققان سازمان ملل ماه گذشته میلادی شهادت 220 قربانی روهینگیا و شاهدان متواری از مناطق تحت محاصره ارتش میانمار را جمع ‌آوری كردند. این افراد خود را به منطقه ای در بنگلادش ‌رسانده اند.
'لینی آرویدسون' كه هدایت ماموریت سازمان ملل متحد را برای تهیه گزارش در این جریان در اختیار داشت، در گفت وگو با خبرنگاران، به 'آزار و اذیت روهینگیایی ها به دلایل قومی' و 'پاكسازی قومی' اشاره كرد.
وی گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل می تواند موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد تا پس از تصویب به دیوان كیفری بین المللی داده شود.
حدود یك میلیون و 100 هزار روهینگیایی مسلمان در رنج و عذاب و در شرایط دوره نژادپرستی در ایالت راخین زندگی می ‌كنند.
میانمار، كشوری كه عمده مردم آن بودایی هستند و 'آنگ سان سوچی' برنده جایزه صلح نوبل رهبری اش را بر عهده دارد، تقریبا تمام اتهامات نقض حقوق بشر در شمال استان راخین را رد می كند و می ‌گوید یك عملیات قانونی ضد شورش در جریان است.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی