۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82415471
T T
۰ نفر

سیاستگذاری بر چراغ خاموشی آزمایش موشكی

۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82415471
سیاستگذاری بر چراغ خاموشی آزمایش موشكی

تهران- ایرنا- خبر آزمایش موشكی ایران و بهره برداری سیاسی دشمنان از آن مورد توجه رسانه های عربی قرار گرفته است. بسیاری از رسانه ها به دفاع از ایران در این زمینه پرداخته اند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به دنبال آزمایش موشكی ایران دولت جدید آمریكا علیه تهران اقدامی خصمانه آغاز كرد. به طوری كه پس از این موضوع هیات آمریكایی در سازمان ملل گفت از شورای امنیت خواسته است تا هر چه زودتر این موضوع و احتمال نقض قطعنامه‌های سازمان ملل درباره برنامه موشكی ایران را مورد بررسی قرار دهد.
در این خصوص ، شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه دوازدهم بهمن ماه در جریان نشستی اضطراری در نیویورك به بررسی این موضوع پرداخت. پس از این نشست، دشمنان كشورمان از فرصت به دست آمده بهره جستند تا آزمایش موشكی ایران را نقض برجام یا دست كم نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تفسیر كنند. این موضوع یكی از محورهای اصلی گزارش ها و تحلیل های رسانه های عربی طی روزهای پیش بود.

** بهره برداری سیاسی دشمنان ایران از آزمایش موشكی
نشریه «المنار» فلسطین و تارنمای «العهد» لبنان با اشاره به آزمایش موشكی ایران، واكنش و بهره برداری دشمنان جمهوری اسلامی از این موضوع را در كانون توجه قرار دادند.
به نوشته المنار، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از اظهارات ترامپ علیه برنامه هسته ای ایران استفاده بد می كنند. آنها ترامپ را علیه تهران تحریك می كنند تا او توافق هسته ای را لغو كند. تل آویو و ریاض خواستار استفاده از گزینه نظامی علیه ایران به رهبری آمریكا هستند. رژیم صهیونیستی و عربستان با تشدید تهدیدها خواستار بازگشت به دوران پیش از توافق هسته ای هستند. پیش از این هم آنها برای رویارویی با ایران و نقش منطقه ای آن با هم ائتلاف تشكیل داده اند. اكنون آزمایش موشكی ایران بهانه ای دست آنها داده است تا آمریكا را علیه ایران تحریك كنند. این موضع گیری ها نقش كینه توزانه و خیانت های عربستان علیه جهان عرب و اسلام را ثابت می كند.
به نوشته تارنمای العهد، پس از آزمایش موشكی ایران، رژیم صهیونیستی در شرایط بغرنجی قرار گرفت. به طوری كه مقام های این رژیم به زودی عكس العمل نشان دادند. در راس این مقام ها، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود كه مدعی شد آزمایش موشكی ایران به منزله نادیده گرفتن قطعنامه های سازمان ملل است. وی گفت توافق هسته ای تنها اسرائیل و آمریكا را آزار نمی دهد. بلكه بسیاری از كشورهای منطقه را آزار می دهد و نباید دشمنی های ایران بدون پاسخ باقی ماند.

** آزمایش موشكی در راستای تقویت بنیه دفاعی
تارنمای «البدیل» مصر، روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن و شبكه خبری «الجزیره» قطر با اشاره به آزمایش موشكی، قدرت موشكی و توان دفاعی ایران را در كانون توجه قرار دادند.
البدیل با اشاره به آزمایش موشكی ایران و نشست شورای امنیت در این باره نوشت: با وجود اینكه تهران پرتاب موشك های بالستیك را تكذیب نكرد در صورت ثابت شدن این مساله ایران برای نخستین بار ترامپ را به چالش كشیده است.
ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود توافق هسته ای را مصیب بار و بدترین توافق به شمار آورده بود. او به هواداران خود گفته بود كه در صورت راهیابی به كاخ سفید آن را لغو خواهد كرد. او در این زمینه با نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل دیدگاه مشتركی دارند. اكنون واشنگتن تلاش می كند با بهانه قرار دادن موشك های بالستیك این توافق را نادیده بگیرد. این در حالی است كه ایران از آزمایش های موشكی خود دفاع كرده است و موشك های خود را دفاعی می داند.
روزنامه رای الیوم نوشت: یك سال پس از اجرایی شدن توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها، ایران، آمریكا و جامعه بین الملل را آزمود. به نظر می رسد طرح ایران از نظر زمان و پیام بسیار دقیق است. هدف اساسی آزمودن زودهنگام سیاست ترامپ است. هدف ایران آن است كه خود را برای تغییرهای احتمالی سیاست آمریكا و دیگر طرف های جامعه بین الملل آماده كند. ایران با آزمایش موشك های دور برد می خواهد این پیام را به آمریكا و دیگر همپیمانان آن در خاورمیانه به ویژه اسرائیل برساند كه می تواند منافع آنان را هدف قرار دهد.
به گزارش شبكه خبری الجزیره، «صادق كوشكی» مدیر بخش پژوهش های خاورمیانه ای دانشگاه تهران گفت كه موشك های ایران شامل توافق هسته ای نمی شود. ایران هرگز از این موشك ها برای حمله به كشوری دیگر استفاده نخواهد كرد. همچنین ایران موشك های حامل كلاهك هسته ای ندارد و به دنبال ساخت چنین موشك هایی نیست.
كوشكی افزود: هر كشور مستقلی مانند ایران می تواند برای دفاع از خود در برابر تهدیدها و حمله های آمریكا و رژیم اسرائیل جنگ افزارهایی در اختیار داشته باشد و لازم نیست كه ایران برای دفاع از خود جهان را خرسند سازد.

** جهان علیه ترامپ
تارنمای البدیل در بخشی از گزارش خود به تغییر نقش و جایگاه ایران پس از توافق هسته ای و تلاش روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس در اجرایی شدن كامل توافق هسته ای و تنها ماندن آمریكا را در دشمنی با ایران اشاره كرد.
به نوشته البدیل، در شرایطی كه رقابت انتخاباتی میان ترامپ و «كلینتون» گرم شده بود ترامپ تلاش كرد با دادن برخی وعده های انتخاباتی به لابی صهیونیست آرای آنان را از آن خود كند. او در این زمینه وعده داد كه سفارت آمریكا را از تل آویو به قدس منتقل می كند و توافق هسته ای را نادیده خواهد گرفت. نشست شورای امنیت درباره آزمایش موشكی ایران در این راستا صورت گرفت. اما وضعیت تازه ای درباره توافق هسته ای شكل گرفته است. در این شرایط ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان در یك طرف و آمریكا به تنهایی در طرف دیگر قرار دارد.
در گزارش البدیل می خوانیم: با بررسی موضعگیری كشورهای پشتیبان توافق هسته ای این مساله مشخص می شود. «ژان مارك آیرو» وزیر امور خارجه فرانسه در شرایطی سفر 2 روزه خود به ایران را به پایان رساند كه روابط تهران با رئیس جمهوری آمریكا به دلیل موضع گیری های ترامپ درباره توافق هسته ای و تصمیم های او درباره مهاجرت تیره شد. وزیر امور خارجه فرانسه تصمیم های ترامپ را خطرناك خواند و خواستار چشم پوشی از این تصمیم ها شد.
آیرو در این زمینه با ارسال پیامی به ترامپ گفت فرانسه هرگونه ابتكار عملی كه مخالف توافق هسته ای باشد، نمی پذیرد و با هرگونه ای مذاكره دوباره در این زمینه مخالف است. برخی موضع گیری های ترامپ نگرانی به دنبال دارد و فرانسه به تعهدهای خود از توافق هسته ای پایبند است. به نظر می رسد پاریس اراده كرده است برای تقویت روابط با ایران همكاری كند. ناظران بر این باورند كه گسترش تندروی در منطقه كه دامنه آن به فرانسه هم رسیده است و موضوع انرژی در این زمینه تاثیر گذار است.
موضع روسیه در حمایت از ایران هم مشهور است. به طوری كه وزارت امور خارجه روسیه اعلام كرد ایران با آزمایش موشكی قطعنامه های شورای امنیت درباره توافق هسته ای را نادیده نگرفته است. «سرگئی ریابكوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت هیچ اشاره برای جلوگیری ایران از این آزماش ها نكرده است. چین هم با ایران هماهنگ است. زیرا ترامپ با ایران و چین دشمن است.
البدیل در ادامه آورد: «مارتین شیفر» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان شانزدهم ژانویه اعلام كرد آلمان با دولت جدید آمریكا برای پایبندی به توافق هسته ای مذاكره خواهد كرد و ما تلاش می كنیم كه این توافق به طور كامل اجرایی شود.
«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس هم در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گفت كشورش تصمیم دارد به توافق هسته ای با ایران عمل كند. به نظر می رسد ترامپ كه با حمایت از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، انتقاد از ناتو و نقش آمریكا در حمایت از كشورهای اروپایی، منافع كشورهای اتحادیه اروپا را هدف قرار داده است. این موضوع سبب شد كشورهای اروپایی منافع خود را در اولویت قرار دهند.
پژوهشم ** 9278**1601** خبرنگار : اصغر یوسفی ** انتشاردهنده : شهناز حسنی
۰ نفر