۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۱۱
کد خبر: 82416226
T T
۰ نفر
كشتی آزاد و میزبانی ایران در سال 2017

تهران- ایرنا- «میزبانی ایران در كشتی آزاد ٢٠١٧»، «سی و هشتمین بهار انقلاب؛ اهداف و آرمان ها» و «گردشگری؛ صنعتی موثر و پیشگام در توسعه فرهنگ و اقتصاد» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است كه برخی روزنامه های یكشنبه 17 بهمن 1395 به آنها پرداخته اند.

مطبوعات كشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است كه بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعكاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی كه توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را كه انعكاس قابل توجهی در روزنامه های صبح یكشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی كرده است.

** میزبانی ایران در كشتی آزاد ٢٠١٧
مسابقات جام ‌جهانی كشتی آزاد ٢٠١٧ قرار است در ٢٨ و ٢٩ بهمن‌ جاری با میزبانی ایران در كرمانشاه برگزار شود؛ اهمیت این امر سبب شد تا روزنامه های امروز گزارش های خود را به این موضوع و مسایل مربوط به جزییات حضور شركت كنندگان، به ویژه كشتی گیران آمریكایی اختصاص دهند.

روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی با عنوان «نامه رسول مشكل را حل می ‌كند‌؟»، نوشت: بعد از تصمیم ترامپ و همچنین عدم صدور ویزا برای ورزشكاران كشورمان وزارت امور خارجه ایران نیز متعاقب این فرمان اعلام كرد كه جمهوری اسلامی ایران حق متقابل را برای خود محفوظ می‌دارد و در خصوص ورود اتباع آمریكایی به خاك ایران كمیته‌ای ویژه تصمیم‌گیری می‌كند. این درحالی است كه ایران در بهمن ماه میزبان سه رویدار بین‌المللی است كه در هر سه آنها نام شركت‌كنندگان آمریكایی هم به چشم می‌خورد. اما تبعات احتمالی بعدی این اتفاق باعث شد رسول خادم، رئیس فدراسیون كشتی كشورمان با ارسال نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان خواستار بررسی دوباره این موضوع ازسوی مراجع ذی‌صلاح شود.

در ادامه این گزارش كه به قلم مرتضی میثاقی منتشر شد، آمده است: شهر تهران از شنبه آینده میزبان مسابقات جهانی شطرنج بانوان با حضور 64 بانوی برتر این رشته خواهد بود. نكته مهم اینجاست كه در میان این ورزشكاران نام سه شطرنج‌باز آمریكایی هم به چشم می‌خورد. آیا اتفاقات اخیر برای این سه بانوی آمریكایی مشكلی ایجاد خواهد كرد؟ به نظر می‌رسد پاسخ منفی است. دو تابعیتی بودن سه ورزشكار آمریكایی؛ یعنی كاترینا نمكووا، نی ویكتوریا و سابینا باعث شده مشكلی در صدور روادید آنها به وجود نیاید و از حالا می‌توانیم منتظر حضور سه ورزشكار زن آمریكایی در مهم‌ترین میزبانی تاریخ ایران در ورزش بانوان باشیم. همین داستان را با شرایطی متفاوت‌تر در رقابت‌های تور جهانی كیش شاهد هستیم.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «به‌ دنبال راه ‌حل مناقشه» نوشت: درپی اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران و صادر نشدن ویزا برای تیم‌ملی كشتی آزاد آمریكا، احتمال دارد اتحادیه جهانی كشتی میزبانی جام‌جهانی كشتی آزاد را از ایران بگیرد. اتحادیه جهانی كشتی اعلام كرد كه به‌دنبال راه‌حلی سریع برای این موضوع است؛ پس از این اتفاقات روسیه برای میزبانی جام‌جهانی اعلام آمادگی كرده است و با توجه به اینكه یكی از شرایط میزبانی رقابت‌های جام‌جهانی صدور ویزا برای تمام تیم‌های شركت‌كننده است، این احتمال وجود دارد كه میزبانی از ایران گرفته شود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: كشتی‌گیر مطرح آمریكایی تاكید كرد از اینكه تصمیم شخصی رئیس‌جمهور كشورش موجب منع شركت وی و هم ‌تیمی‌هایش در مسابقات جام‌جهانی در ایران شده، ناامید است.

جردن باروس، آزادكار وزن 74 كیلوگرم آمریكا و دارنده مدال المپیك 2012 لندن در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «تمرینات متوقف شد. با خود فكر می‌كنیم كه «حالا باید چه كار كنیم»، «كجا باید برویم» و «كجا باید رقابت كنیم»؟ به شخصه از اینكه نمی‌توانیم برای رقابت به ایران برویم، ناراحت شدم. من عاشق ایران و عاشق مردم آنجا هستم. نمی‌خواهم وارد سیاست شوم و موضع سیاسی بگیرم.

روزنامه «اعتماد» با انتشار عنوان «چراغ سبز فدراسیون به حضور كشتی ‌گیران امریكا در جام جهانی» نوشت: ملت شریف ایران همواره در برابر ناملایمتی‌ها و بدی‌ها پاسخی مناسب و منطقی به دشمنان داده‌اند و این انتظار می‌رود، امروز نیز به جای عمل متقابل به حركت اشتباه ترامپ مردم و ورزشكاران امریكایی با بزرگ منشی مردم و مسوولان ایران مواجه شوند. حالا ما شاهد این هستیم كه رسانه‌های مختلف دنیا در حال پرداختن به این موضوع هستند و یك سایت لهستانی با توجه به مخالفت وزارت امور خارجه ایران با حضور تیم كشتی امریكا در كشورمان نوشته است: «ایرانی‌ها بینی ترامپ را به خاك مالیدند.»سایت شبكه تلویزیونی تی‌وی‌ان لهستان آورده است: «مسوولان برگزاری جام‌جهانی كشتی آزاد در تهران تیم امریكا را از شركت در این رقابت‌ها محروم كردند. این تصمیم پس از صدور فرمان ترامپ برای ممنوعیت ورود ۹۰ روزه ایرانیان به خاك امریكا اتخاذ شد.»

در این گزارش آمده است: حالا شاهد این هستیم كه رسول خادم سخت به دنبال این است كه راهی برای حضور امریكایی‌ها در ایران پیدا و میزبانی را حفظ كند. رییس فدراسیون كشتی با ارسال نامه به مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش خواستار این شده كه حضور كشتی‌گیران امریكا در ایران مجدد بررسی شود. خادم به این موضوع اشاره داشته كه «باتوجه به موضع‌گیری‌های فدراسیون كشتی امریكا و رد سیاست‌های دولت جدید امریكا از سوی آنان تقاضا داریم تیم كشتی آزاد امریكا در جام جهانی دركرمانشاه حضورداشته باشد. » با توجه به این موضوع احتمال حضور كشتی امریكا در جام جهانی تا حدودی قوت گرفته است.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «دلخوری كشتی ‌گیران از ترامپ»، نوشت: پس از اعلام عدم صدور مجوز از سوی ایران به كشتی‌گیران آمریكایی، این اقدام واكنش‌های متعددی را در پی داشته است. برخی از احتمال محرومیت ایران از میزبانی مسابقات خبر داده‌اند و برخی هم معتقدند به هر قیمتی باید این اتفاق رخ می‌داد. به هر ترتیب رسول خادم، رییس فدراسیون كشتی یكی از افرادی است كه از وزارت ورزش و جوانان خواسته تا در رای خود بازنگری كنند.

عدم حضور كشتی‌گیران آمریكایی در رقابت‌های جام‌جهانی كرمانشاه اقدامی بود كه از سوی وزارت امور خارجه تصمیم گرفته شد و به نظر می‌رسد رای به صورت قطعی صادر شده است، اما در این میان نباید فراموش كرد كه با توجه به قانون برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی با حضور 8 تیم، احتمال میزبانی ایران به شدت زیر سوال رفته و حتی ممكن است این رقابت‌ها به طور كلی لغو شود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در حال حاضر فدراسیون كشتی در انتظار پاسخ اتحادیه جهانی كشتی است. اگر این اتحادیه مجوز برگزاری جام‌جهانی را با 7 تیم به ایران بدهد، مسابقات در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد اما اگر این اتفاق رخ ندهد، احتمال تاخیر یا لغو مسابقات هم وجود دارد. اتفاقی كه به ضرر ایران خواهد بود.

** سی و هشتمین بهار انقلاب؛ اهداف و آرمان ها
سی و هشت سال از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 خورشیدی می گذرد و آنچه در سالگرد این حماسه تاریخی قابل بررسی است، آرمان ها و اهدافی محسوب می شود كه مردم انقلابی ایران به رهبری امام خمینی در این رویداد ارزشمند كسب كردند؛ اهمیت این امر سبب شد تا روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به این موضوع تاریخی بپردازند.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «مهم‌ترین آرمان انقلاب اسلامی و هدف نفوذی ‌ها!»، نوشت: ملت صبور و نجیب ایران، كه بیش از ۲۵۰۰ سال، سایه شوم استبداد و دیكتاتوری را بالای سر خود تحمل كرده است. امام خمینی (ره)، در سخنان مهم خود در۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷در بهشت زهرا، دلایل محكم و متقنی در عدم مشروعیت نظام سلطنتی بیان كرد، كه محور اصلی آن، اراده و خواست مردم است، جوهر دلایل ایشان این بود كه هیچ نسلی نمی‌تواند برای آینده نسل دیگر، نوع نظام و سیستم حكومتی را معین كند مگر این كه به تایید نسل جدید برسد و با تاكید ثابت كرد، مشروعیت هر حكومتی به رضایت مردم وابسته است؛ این اندیشه، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از سوی امام خمینی(ره)، مورد تاكید قرار گرفت و بارها با جملاتی شبیه «حق شرعی، حق قانونی، حق بشری ما این است كه سرنوشت‌مان دست خودمان باشد»

در این یادداشت كه به قلم سیدعلی میرباقری انتشار یافت، آمده است: حفظ حرمت و آزادگی مردم و فراهم نمودن حضور حداكثری آنان در همه صحنه‌های سیاسی و اجتماعی برای اقامه دین مبین اسلام، آرمان اصلی انقلاب اسلامی و از ضروریات مهم دوام و پایداری و استمرار جمهوری اسلامی است؛ لذا از نظر یاران و همراهان امام خمینی(ره) و دوستداران انقلاب اسلامی،كسانی كه به هر شكل و صورت، موجبات نارضایتی و دوری مردم را از صحنه‌های سیاسی و دینی فراهم می‌كنند، دشمنان آرمان‌های امام راحل (رحمه ا... علیه) محسوب و در واقع همان نفوذی‌هایی هستند كه رهبر انقلاب، بارها به خطر آنان هشدار داده اند.

همچنین روزنامه «جام جم» با انتشار عنوان «افق های فراروی انقلاب» نوشت: 38 بهار انقلاب را پشت سر گذاشته‌ایم و دو سال دیگر (بهمن 1397) چهلمین سالگرد پیروزی آن را باید گرامی بداریم. بهمن‌ماه همان‌گونه كه فرصتی برای تجدید قوا و بازیابی نیروهای انقلابی است همچنین فرصت گرانبهایی برای تعامل، تبادل و گفت‌و‌گو میان نسل‌های اول و دوم با نسل‌های سوم و چهارم انقلاب است.

در این یادداشت كه به قلم علی دارابی منتشر شد، می خوانیم: بهمن، فرصتی برای تبیین راه طی شده و آنچه كه از بهمن 1357 تاكنون آمده‌ایم است. همچنین نگاهی به افق‌های آینده برای آن‌كه ظرفیت‌ها و چالش‌های فراروی انقلاب را بدرستی بشناسیم و راهكارهای پویایی و مانایی آن را ضمانت كنیم. انقلاب بهمن 57 با وحدت همه آحاد ملت و در پرتو شعار سه‌گانه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تحقق یافت. برای ادامه آن همچنان نیازمند وحدت بیشتر آحاد مردم و عملی‌تر شدن شعارهای راهبردی انقلاب هستیم.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «انقلاب اسلامی، پایانی بر استثمار سیاسی ایران معاصر»، نوشت: امروز هر صاحب نظر منصفی صفت استقلال سیاسی را كاملا منطبق بر عملكرد سیاست خارجی ایران می داند؛ كشوری كه روزی پادشاه آن برای تعیین نخست وزیر دلخواه مدت ها بر متقاعدسازی آمریكایی ها اصرار داشت: «در همین كشور ایران، محمّدرضا پهلویِ خائن، برای این كه كدام نخست وزیر سرِ كار بیاید؛ كدام رئیس شركت نفت سرِ كار بیاید؛ كدام وزیر دفاع و یا كدام وزیر خارجه سرِ كار بیاید، دنبال سفرای آمریكا و انگلیس در تهران می فرستاد و به آن ها می گفت: می خواهم فلان كس را بیاورم. نظر شما چیست؟ اگر آن ها می گفتند« بیاور»، می آورد و اگر می گفتند« نیاور» نمی آورد! آمریكایی ها این را می خواهند. استكبار جهانی این را می خواهد (آیت ا... خامنه ای؛ 1373)

در ادامه این گزارش كه به قلم محمد مهدی اسماعیلی آمده است: همان كشور ضعیف و ذلیل، امروز به قدرت اول منطقه ای تبدیل شده و با اتخاذ سیاست مبارزه با استكبار و حمایت از مظلومان به كابوس وحشتناك قدرت های استعمارگر مبدل شده است. اظهارات نخست وزیر بریتانیا كه اخیرا در بحرین علیه ایران سخنرانی كرده بود، گویای این ترس است: «مقابله با اقدامات تهاجمی كه ایران در راستای افزایش نفوذ خود از تهران تا مدیترانه صورت می دهد، جزو اولویت های بریتانیاست» (ترزامی، 1395) انقلاب اسلامی و راهبرد های سیاست خارجی آن،  به 150 سال استثمار و وابستگی خاتمه داده و ایران را به الگویی بی بدیل از استقلال سیاسی تبدیل كرده است.

** گردشگری؛ صنعتی موثر و پیشگام در توسعه فرهنگ و اقتصاد
گردشگری یكی از صنعت های ارزشمند در ایران محسوب می شود كه ارتقای آن می تواند در توسعه فرهنگ كشورمان و همچنین رونق اقتصادی كمك شایان توجهی كند؛ موضوعی كه روزنامه های امروز در یادداشت ها و گزارش های خود به آن پرداختند.

روزنامه «مردم سالاری» در یادداشتی به قلم سیدمحمد حسینی، نوشت: بسیاری از كارشناسان گردشگری را كلید طلایی اقتصاد ایران می‌دانند. علت این امر را باید در ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی كشور جست‌وجو كرد؛ زیرا، براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی جهان را به‌خود اختصاص داده كه این مهم می‌تواند سهم بسزایی در جذب گردشگر ایفا كند.

در این یادداشت می خوانیم: ایران متشكل از 397 شهرستان، 1148 شهر و 2500 روستاست كه هر كدام ریشه در تاریخی دارد كه، با توجه به اقلیم متفاوت مناطق چهارفصل ایران، شاخصه‌های منحصربه‌فرد و باارزشی را از خود به‌نمایش می‌گذارند. بسیاری از گردشگران جهانی به‌دنبال مناظر طبیعی بكری هستند كه به‌واسطه صنعتی شدن توریسم دستخوش تغییرات نشده و از سوی دیگر، مدنظر گردشگران بین‌المللی میراث تاریخی و فرهنگی است، كه این مهم در ایران اسلامی به‌وفور یافت می‌شود؛ پس باید نمود بیرونی وضعیت كشور را بر هر ملاكی مقدم دانست.

همچنین روزنامه «فرهیختگان» در یادداشتی با عنوان «حجاب مانع گردشگران برای حضور در ایران نمی‌شود» نوشت: راهنمایان گردشگری خارجی آنها نه‌تنها حجاب را محدودیت برای حضور در ایران نمی‌دانند بلكه آن را یكی از جاذبه‌های گردشگری ایران قلمداد می‌كنند و معتقدند اگر كسی بخواهد به ایران سفر كند، هیچ‌چیز مانع نیست و رعایت حجاب چیزی نیست كه ‌بتواند گردشگران را از فكر سفر به این كشور منصرف كند.

در ادامه این یادداشت كه به قلم ریحانه جاویدی انتشار یافت، آمده است: واكنش راهنمایان گردشگری زن كه در هفدهمین كنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری به میزبانی ایران شركت كرده‌اند، گواه بر این است كه جاذبه‌های ایران فراتر از آن است كه گردشگران به دلیل تفاوت‌های فرهنگی از جمله حجاب قید سفر به ایران را بزنند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «گردشگری چگونه از تبلیغات كلامی دیجیتال نفع می‌برد؟»، آورده است: در دنیای امروز كمتر كسی وجود دارد كه به نقش حیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره، واقف نباشد یا آن را كمرنگ انگارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات روز به روز نقش خود را در زندگی پررنگ‌تر و مهم‌تر می‌كنند. در هفته‌های گذشته در همین ستون به اهمیت نقش این موضوع در صنعت سبز گردشگری پرداختیم و بارها در موارد مختلف كاربردهای متنوع فناوری اطلاعات را در گردشگری و هتلداری بازگو كرده‌ایم.

در ادامه این گزارش كه به قلم مهدی نوابی انتشار یافت، می خوانیم: مهمترین نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید، تحلیل، ذخیره، جست‌وجو، توزیع و استفاده مناسب از اطلاعات در این صنعت خواهد بود. این مهم با استفاده از امكانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب قابل دستیابی است. تحقیقات نشان می‌دهد سرویس‌های گردشگری از منظر پتانسیل بازاریابی تعاملی و ارتباطی و نیز تناسب با رسانه‌های اجتماعی در جایگاه بالایی قرار دارند. با توجه به این مفاهیم، یكی از فعالیت‌های بسیار مناسب و مورد نیاز، فراهم كردن بستر تبادل اطلاعات به‌صورت مجازی و الكترونیكی و از طریق وب‌سایت و مشاهده عكس و نظرات مسافران و متقاضیان سفر در یك فضای تعامل اجتماعی است. این ارتباط مستقیم اجزای مختلف سرویس‌های گردشگری مزیت‌های بسیاری را از جمله صحت مندرجات، كاهش هزینه‌ها، كاهش ریسك خرید برای مصرف‌كنندگان و افزایش سود برای تولید‌كنندگان به همراه خواهد داشت.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار:فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**9131
*ایرنا مقاله كانالی برای انعكاس مقاله های اندیشكده ها- پژوهشكده ها- دانشكده ها- مراكز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@
۰ نفر