۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۵۸
کد خبر: 82417215
T T
۰ نفر
مذاكرات عالی بلاروس و ایران در تهران برگزار می شود

مسكو - ایرنا - مذاكرات میخائیل میاسنكوویچ رئیس مجلس سنای بلاروس با رئیس جمهوری، رئیس مجلس و وزیران امور خارجه و صنعت ایران از فردا (دوشنبه) در تهران كلید می خورد.

به گزارش ایرنا، براساس برنامه تنظیم شده، میاسنكویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس در مذاكره با مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی تحول و ارتقای روابط دو كشور را پیگیری می كند.
رئیس كمیته سیاست خارجی و امنیت ملی سنا و رئیس گروه دوستی و پارلمانی دو كشور در مجلس نمایندگان بلاروس میاسنكویچ را در سفر به تهران همراهی می كنند.
همچنین رئیسان آژانس سرمایه گذاری و خصوصی سازی و اتاق بازرگانی بلاروس، مدیرعامل شركت بل كامون ماش سازنده اتوبوس ها و سامانه های برقی حمل و نقل شهری و مدیرعامل شركت تراكتورسازی مینسك از دیگر اعضای هیات این كشور در سفر به تهران هستند.
اعضای این هیات در مذاكرات سه روزه با همتایان خود، محورهای توسعه فراگیر روابط در ابعاد ملی و استانی و برنامه سفر پیش روی الكساندر لوكاشنكو رئیس جمهوری بلاروس به ایران را پیگیری می كنند.
میاسنكویچ رئیس مجلس سنای بلاروس در باره اهداف این سفر به خبرنگار ایرنا گفت: توانمندی های گسترده ای برای توسعه روابط وجود دارد كه بخش بزرگی از آن استفاده نشده است و اعتقاد دارم، مذاكرات پیش رو در سطح عالی مرحله مهمی در توسعه همكاری ها است.
وی افزود: با رضایت خاطر تاكید می كنم، همكاری های دو كشور كه تاكنون به سرعت توسعه یافته به سطح جدید ارتقاء می یابد.
براساس نقشه راه توسعه روابط ایران و بلاروس كه اردیبهشت ماه سال جاری در مینسك امضا شد، دو كشور با تنظیم و اجرای برنامه های متعدد بازرگانی، صنعتی، سرمایه گذاری مشترك و بازرگانی، افزایش روابط اقتصادی را از سالانه 75 میلیون دلار كنونی به 250 میلیون دلار تا پایان سال 2017 هدف گذاری كرده اند.
پیشتر دو كشور در باره تكمیل چندین پروژه نیمه تمام در بلاروس با همكاری شركت های ایرانی، سرمایه گذاری، تجارت، انتقال فناوری های پیشرفته، برگزاری نمایشگاه اختصاصی در دو كشور، صادرات خشكبار و محصولات غذایی از ایران، امضای سند همكاری سازمان استاندارد ایران با دو موسسه مرتبط بلاروسی و همكاری بورس های كالایی توافق كرده بودند.
راه اندازی خطوط تولید كامیون و اتوبوس دیزلی و گازی و ساخت مشترك ماشین آلات سنگین معدنی در ایران، تولید بیوسنسور برمبنای نانو تكنولوژی و میكرو پرسسورهای مورد نیاز در صنایع پزشكی، ساخت مشترك تراكتور، همكاری های پتروشیمی، شیلات و كشاورزی نیز از دیگر توافق های تهران و مینسك است.
همچنین برای نشست سال 2017 كمیسیون مشترك همكاری های دو كشور در تهران، محورهای مختلف از جمله بررسی زمینه های اجرای پروژه های مشترك در حوزه های مختلف، استفاده از فناوری های پیشرفته در كشاورزی، صنعت، پزشكی و درمان، داروسازی، ساختمان سازی و مصالح نو، توسعه علم و فناوری، تربیت ساختارهای علمی و دانشگاهی، تبادل استاد و دانشجو در نظر گرفته شده است.
جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600كیلومتر مربع با پایتختی مینسك در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوكراین، لهستان، لیتوانی و لتونی بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا