۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۰۷
کد خبر: 82419260
T T
۰ نفر
افزایش بی سابقه كشته شدگان غیر نظامی افغانستان در سال گذشته

نیویورك-ایرنا- سازمان ملل با انتشار گزارش تازه ای اعلام كرد كه شمار نظامیان و غیر نظامیانی كه سال گذشته در اثر حملات طالبان و تشكیلات تروریستی داعش در افغانستان جان خود را از دست داده اند در تاریخ بحران این كشور بی سابقه بوده است.

تادامیچی یاماموتو نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل در افغانستان روز دوشنبه با انتشار گزارشی در یك كنفرانس مطبوعاتی اعلام كرد كه شمار كشته شدگان غیر نظامی در افغانستان در سال 2016 نزدیك به 24 در صد نسبت به سال های پیش از آن افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش در سالی كه گذشت 11 هزار و 418 نفر از غیر نظامیان این كشور در اثر حملات طالبان و تشكیلات تروریستی داعش یا جان خود را از دست داده و یا مجروح شده اند كه 2 هزار و 596 نفراز این قربانیان كودكان بوده اند.
یاماموتو كه در عین حال سرپرستی كمیته حمایت این نهاد بین المللی در افغانستان را بعهده دارد این گزارش را هولناك توصیف كرده و بار دیگر از همه طرفین درگیر در افغانستان خواسته است تا تدابیر نیرومندی را برای محافظت از جان غیر نظامیان در این كشور بكار بندند.
زید راعد الحسین كمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز این تلفات را هشداری دانست و گفت كه شهروندان غیر نظامی افغانستان در این بحران 15 ساله بزرگترین قربانیان بودند و تاكنون بالاترین رقم كشته شدگان و مجروحین را داشته اند.
به گفته وی ، در سال گذشته كودكان در اثر حملات طالبان و گروه های تروریستی مجروح شدند، مثلا بینایی خود را از دست داده و یا فلج شده اند و بسیاری از كودكان ناخواسته و هنگام بازی با مواد منفجره و مین ها جان باختند و دوستان و همبازی های خود را از دست دادند.
شبك **اروپام-4-541 *1917**انتشار دهنده: سید محمد باقر نوربخش