۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۰
کد خبر: 82420135
T T
۰ نفر
آجر كاری اثرهنری و بخشی از هویت معماری ما است

تهران- ایرنا- دبیر همایش ملی آجر و آجركاری در هنر و معماری ایران گفت: آجر كوچكترین واحد از مصالح ساختمانی است كه در طول تاریخ ایران با آن بزرگترین و پیچیده ترین سازه های معماری ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهدی مكی نژاد روز سه شنبه در نشست خبری این همایش اظهار داشت: امروزه استفاده از آجر و آجركاری در بناها و سیمای شهرها كم كاربرد و كم فروغ شده و این هنر اصیل در حال فراموشی است.
وی با اشاره به اینكه آجر بخشی از ساختار معماری سنتی است، افزود: آجر ماده مقاوم وزیبا دارای قابلیت های منحصر به فردی در عرصه ساخت و ساز و تزینات معماری است هندسه آجر در ابعاد و اندازه طاق ‌ها و قوس ‌ها تاثیرگذار بوده و در فضاسازی معماری سنتی هم اثر گذاشته است.
مكی نژاد ادامه داد: اگر بناهای ما رخ بام نداشتند تخریب می شدند ابعاد مختلفی در حوزه تخصصی آجر قابل بحث است كه با برگزاری این همایش جامعه فرهنگی واكنش خوبی نسبت به آن نشان داده است.

** 150 مقاله به همایش آجر و آجركاری رسیده است
عضو هیات علمی فرهنگستان هنر افزود: با برگزاری این همایش حدود ۱۵۰ خلاصه مقاله در موضوع آجر و آجركاری در هنر و معماری ایران رسیده است.
وی گفت:در این همایش فقط به ابعاد تاریخی و باستانی آجر نپرداخته ‌ایم، بلكه یكی از محورهای ما آجر و محیط زیست است. همچنین در این زمینه استادانی داریم كه نباید فراموش شوند به همین منظور در همایش از 12 نفر از استادان آجر تجلیل خواهد شد .
مكی نژاد افزود: استاد كارانی انتخاب شده اند كه آجر تولید نمی ‌كنند، اما استاد بناهای مسلط به آجركاری هستند و انواع و اقسام این هنر را با ظرایف كار كرده اند.
وی گفت: نزدیك به چهار هزار سال قبل به جهت فنی و تكنیكی هیچ بومی به اندازه بوم آجر پایدار نبوده است. امروز ما روی یك گنج بزرگ نشسته‌ ایم كه باید این آن را شناسایی و استخراج كنیم و نگاه نویی به آن داشته باشیم.

**تا وقتی معماری هست آجر هم هست
در ادامه محمد علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر افزود: فرهنگستان هنر با همكاری سایر نهادها های فرهنگی و هنری در تلاش است با برگزاری هم اندیشی ها و همایش هایی درحوزه آجر و آجر كاری ایرانی علاوه بر جمع آوری مستندات تاریخی بستر بهتر و مناسب تری را برای شكوفایی این هنر فراهم كند.
وی با اشاره به پیشینه آجر در هنر معماری گفت: برخی از هنرهای سنتی را نباید تصور كنیم كه آن هنر مرده است همین امروز در جهان این هنرها كار آفرین بوده و تا معماری است آجر هم است.
دامغانی با اشاره به اینكه آجر یعنی خانه و خانه یعنی شهر و این یعنی كل مدنیت است ، بیان داشت: آجر از مصالحی است كه موجب ایستایی و پایایی ساختمان می شود و هم زیبایی می بخشد احیای آجر یعنی زیبایی گذشته را برگرداندن به جهانی تازه است.
علیرضا اسماعیلی معاون پژوهشی فرهنگستان هنر افزود: یكی از برنامه های فرهنگستان هنر در راه اشاعه فرهنگ های سنتی و هنرهای در حال فراموشی است.
وی ادامه داد: آجر به‌ عنوان كاربردی ترین معماری ایران شناخته می شود و با توجه به اینكه آجر با شرایط اقلیمی ما سازگار است قابلیت‌ هایی هم برای تزیین و نمایش دارد. به دلیل اهمیت آجر، برای برگزاری این همایش یك شورای علمی از پژوهشگران تشكیل شد و فراخوانی برای دریافت مقالات و طرح ‌ها منتشر شد.
وی با اشاره به اینكه پیش از این همایش دو پیش همایش در شهر دزفول و كرمان برگزار شده است گفت: دزفول دارای بافت تاریخی و ارزشمندی است كه به‌ عنوان موزه آجر ایران شناخته می‌ شود در همین راستا پیش همایش آجر در آنجا برگزار شد و نهم بهمن نیز همایش كرمان را در دانشگاه شهید باهنر داشتیم.
وی گفت: برگزاری نشست‌ های علمی و نمایشگاه عكس از بناهای تاریخی كرمان از برنامه های این نشست ها بود.

**نمایشگاه عكس خاك و خیال

در ادامه حجت ‌الله امانی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا با اشاره به افتتاح نمایشگاه در روز همایش گفت: نمایشگاه این همایش با عنوان خاك و خیال شامل ۲۵۰ اثر عكاسی 25 بهمن ماه در فرهنگستان هنر افتتاح و تا اواخر اسفند ماه برپا است .
وی افزود: ویژگی اصلی این آثار این است كه حاصل مطالعه و پژوهش درباره معماری آجر كشور هستند و علاوه بر خاصیت معماری، خاصیت پژوهشی هم دارند.
امانی با اشاره به اینكه این نمایشگاه در دو وجه تاریخی قبل و بعد از اسلام است گفت: در این نمایشگاه دو وجهه تاریخی قبل و بعد از اسلام پیش ‌بینی شده و بیشترین آثار مربوط به دوره سلجوقی است كه اوج هنر آجركاری در ایران محسوب می‌ شود.
وی افزود: در كنار نمایشگاه، چیدمان هم داریم كه توسط هنرمندان مشهدی انجام شده است كاربرد آجر در معماری سنتی و هنر معاصر هم بخش دیگری از نمایشگاه است.
در ادامه افشین شیروانی مسئول انتشارات فرهنگستان هنر با اشاره به انتشارات كتاب هایی مرتبط با این همایش گفت: ویژه‌ نامه پیش‌ همایش دزفول، ویژه‌ نامه پیش ‌همایش كرمان، ویژه‌ نامه همایش تهران، یادنامه معماری و معماران سنتی خراسان، سنگ‌ بست مجموعه تاریخی از دوره غزنوی، منار جام، آجرستان، گنج‌ خانه‌های شیراز، معماری یزد و فرهنگ و حفاظت معماری كتاب هایی است كه چاپ و در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.
همایش ملی آجر و آجركاری در هنر و معماری ایران ۲۵ بهمن ‌ماه ساعت ۹ صبح در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود و افتتاحیه نمایشگاه در همان روز در موسسه فرهنگی هنری صبا خواهد بود.
فراهنگ**9338**1823* خبرنگار: صدیقه بهارلو * انتشار: طاهره نبی اللهی
۰ نفر