۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۴۸
کد خبر: 82430997
T T
۰ نفر
مسابقه اي با موضوع «آينده نشر كاغذي» برگزار مي شود

تهران - ايرنا - فراخوان مسابقه طراحي و كاريكاتور با موضوع «آينده نشر كاغذي» منتشر شد.

مدير داخلي انتشارات ققنوس روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار داشت: در جامعه امروز ميل به استفاده از تكنولوژي‌هاي نو به سرعت در حال افزايش است اما فرهنگ و توليدات فرهنگي نتوانسته از اين پيشرفت بهره مناسبي ببرد.
مهدي حسين زادگان افزود: پيشرفت تكنولوژي و به تبع آن ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي نه تنها به رشد كتاب و كتاب‌خواني كمكي نكرده بلكه با پر كردن اوقات فراغت مردم باعث دوري آنها از كتاب شده، هرچند چند سالي است كه شركت‌هايي مانند فيديبو، بزرگترين توليدكننده كتاب الكترونيك، نوين كتاب گويا و آوا نامه از فعالان حوزه كتاب صوتي، استفاده از تكنولوژي‌هاي نو را در دستور كار خود قرار داده و سعي كرده‌اند با اقدامات خود باعث بالا رفتن سرانه مطالعه شوند.
وي ادامه داد: انتشارات ققنوس به همين منظور مسابقه اي را تدارك ديده تا نظر شركت كنندگان را درباره آينده نشر كاغذي بداند، اينكه آيا كتاب الكترونيك و صوتي در كنار كتاب كاغذي قرار مي‌گيرد يا در مقابل آن و آيا كتاب الكترونيك و صوتي باعث گسترش فرهنگ مطالعه مي‌شود يا رشد اين نسخه‌ها باعث نابودي كتاب كاغذي ‌مي‌شود؟
به گفته حسين زادگان، اين سووالات و اينكه گسترش فروشگاه‌هاي قانوني كتاب الكترونيك و صوتي به كمتر شدن دانلود غيرقانوني كمك مي‌كند؟ به دليل پاسخ هاي متنوعي كه در ميان مردم دارد، اين انتشاراتي را مصمم به برگزاري مسابقه طراحي و كاريكاتور كرد.
مدير داخلي انتشارات ققنوس با بيان اينكه اين مسابقه به مناسبت چهلمين سال تاسيس اين انتشاراتي برگزار مي شود، از علاقه مندان دعوت كرد تا نظر خود را درباره سووالات ياد شده در قالب طراحي و كاريكاتور بيان كنند.
وي با بيان اينكه زمان انتشار فراخوان امروز(چهارشنبه) و آخرين فرصت ارسال آثار 15فروردين است، اضافه كرد: ارسال آثار از طريق سايت www.qoqnoos.ir نيز امكان پذير است و هر شخص مي‌تواند دو اثر ارسال كند.
به گفته حسين زادگان، اعلام نتايج در سه مرحله انجام خواهد شد، مرحله مقدماتي كه در آن يك صد اثري كه بالاترين امتياز را از ديد داوران داشته باشند در پايان فروردين سال 1396 معرفي و به راي علاقه‌مندان گذاشته مي‌شوند.
وي ادامه داد: هنرمنداني كه آثارشان به اين مرحله رسيده باشد، مي‌توانند با لينكي كه در اختيار آنها قرار مي‌گيرد اثر خود را تبليغ و راي جمع كنند، افرادي هم كه در نظرسنجي شركت مي‌كنند، داراي سه راي هستند و مي‌توانند آنها را به يك يا چند اثر بدهند.
حسين زادگان توضيح داد: 45 اثر برتر از ديد داوران، به همراه پنج اثر محبوب از ديد مردم، 50 اثر مرحلة نيمه‌ نهايي را تشكيل مي‌دهند كه همزمان با نمايشگاه كتاب معرفي خواهند شد. در مرحله نهايي نيز 10 اثر برتر بر اساس نظر داوران و يك اثر محبوب از نظر مردم معرفي و در مراسمي تجليل مي‌شوند.
وي افزود: براي داوري آثار از بزرگان طراحي و كاريكاتور دعوت شده تا كيفيت انتخاب آثار برتر بالا رود و مخاطبان بيشتري براي شركت در اين مسابقه ترغيب شوند.
آيدين آغداشلو، كامبيز درم‌بخش، قباد شيوا، جواد مجابي، ساعد مشكي، مسعود مهرابي و فيروزه مظفري داوري آثار را عهده دار هستند.
مدير داخلي انتشارات ققنوس از موسسه خانه كتاب و شركت‌هاي فيديبو، نوين كتاب گويا و آوانامه بعنوان حاميان جشنواره ياد كرد و درباره مبلغ جوايز گفت: نفرات اول، دوم و سوم به ترتيب علاوه بر دريافت تنديس جشنواره و لوح تقدير، مبلغ بيست، 15 و 10 ميليون ريال جايزه دريافت مي كنند.
وي افزود: نفر چهارم تا دهم نيز علاوه بر لوح تقدير، بسته فرهنگي و منتخب مردمي نيز 10 ميليون ريال دريافت خواهند كرد.
حسين زادگان گفت: آثاري كه به مرحله نيمه‌ نهايي راه يافته‌اند به نمايش گذاشته و در مجموعه‌اي چاپ خواهند شد و بطور رايگان در سطح وسيعي توزيع مي شود.
به گفته وي، برگزاري نمايشگاه و چاپ اين مجموعه، علاوه بر حمايت از طراحان جوان، كارنامه‌اي مناسب براي آنها به حساب خواهد آمد.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 ** خبرنگار: پروين اروجي ** انتشار دهنده: اميد غياثوند
۰ نفر