۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82431242
T T
۰ نفر

سامسونگ درگیر بحران سیاسی و مالی

۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82431242
سامسونگ درگیر بحران سیاسی و مالی

پكن - ایرنا - دادستانی كره جنوبی كه شركت سامسونگ را یكی از اصلی ترین متهمان مرتبط با پرونده «پارك گئون هی» رئیس جمهوری استیضاح شده این كشور می داند، تلاشهای خود را برای به دام انداختن مسئولان آن دوچندان كرده است.

به گزارش ایرنا، این تازه ترین پرده از سناریوی رسوایی است كه در نهاد ریاست جمهوری كره جنوبی پس از ورود زنی به نام «چوی سون سیل» به این مكان و دسترسی وی به اسناد محرمانه كشوری به دلیل رابطه نزدیك و دوستانه با رئیس جمهور آغاز شده است.
«لی جائه یونگ» رئیس اجرایی سامسونگ كه ۴۸ سال دارد و از نسل سوم روسای این شركت بنام جهان است، به اتهام تبانی این هفته نزدیك به ۱۵ ساعت از سوی بازجویان دادستانی كره جنوبی مورد بازخواست قرار گرفت.
او متهم است كه در نقل و انتقالات مالی مرتبط با شركت های زیر مجموعه خانم «چوی» دست داشته و در این كار با فرد رئیس جمهوری هم تبانی كرده است.
او البته یك بار دیگر و حدود سه هفته قبل نیز به دادستانی احضار شد و در پارلمان نیز به سئوالات نمایندگان و هیات بازرسی پاسخ داد و می گوید كه هیچ جرمی مرتكب نشده است.
جزییات زیادی در باره این پرونده منتشر نشده است اما پیشتر خبرگزاری یونهاپ از كره جنوبی گزارش كرده بود كه ۶۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از سوی شركت های بزرگ كره ای از جمله سامسونگ و هیوندا به شركت های تحت اداره خانم «چوی» واریز شده است.
این زن به دلیل فساد مالی، سوء‌استفاده از قدرت، تردد به نهاد ریاست جمهوری و به دلیل بحران سیاسی و مالی كه ایجاد كرده دستگیر و رئیس جمهوری كره جنوبی نیز ماه دسامبر سال قبل از سوی پارلمان استیضاح شد و دادگاه قانون اساسی باید در باره سرنوشت وی تصمیم بگیرد.
دادستانی كره جنوبی سئوال و جواب ها را كافی ندانسته و تاكید كرده است كه در تلاش برای صدور حكم دستگیری رسمی رئیس سامسونگ است.
ماموران دادستانی كره جنوبی البته اواسط آبان ماه سالجاری نیز به مقر اصلی سامسونگ یورش برده و دفاتر و اسناد آن را مورد بررسی قرار دادند اما به دلیل آنكه مدركی در این بازرسی ها دال بر گناهكار بودن رئیس شركت سامسونگ پیدا نشد، وی همچنان فعالیت آزادانه خود را ادامه می دهد.
از سوی دیگر دادستانی كره جنوبی اعلام كرد كه به دنبال بازداشت چهار نفر دیگر از مدیران ارشد اجرایی سامسونگ از جمله «پارك سانگ جین» رئیس بخش الكترونیك این شركت است، اما به اتهامات آنها اشاره ای نشده است.
گفتنی است، گروه سامسونگ كه كمپانی مادر سامسونگ الكترونیكس به شمار می رود، حدود یك پنجم از كل تولید ناخالص ملی این كشور را بر عهده دارد، ضمن اینكه بزرگ ترین كارآفرین كشور مذكور نیز هست.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی