۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82431892
T T
۰ نفر
آبگیری هامون جازموریان بعد از 20 سال / جازموریان جان دوباره گرفت

جیرفت - ایرنا - مسئول اداره محیط زیست شهرستان قلعه گنج از توابع كرمان گفت: بارش باران بعد از گذشت 20 سال موجب آبگیری دریاچه هامون جازموریان شد.

حسین عبدالله زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش باران در منطقه جنوب كرمان طی 2 هفته گذشته و هفته جاری موجب آبگیری دریاچه هامون جازموریان و شكسته شدن طلسم 20 ساله خشكسالی این دریاچه شد.
وی تصریح كرد: سه هزار و 300 كیلومتر مربع از دریاچه هامون به دلیل شرایط اقلیمی ویژه در بیشتر مواقع سال خشك است و بخش اعظمی از آن به كفه نمكی و كفه های ‎رسی تبدیل شده بود.
وی اظهار كرد: وقوع پدیده ریزگردها در مناطق شرقی استان كرمان نیز به دلیل خشك شدن دریاچه هامون جازموریان است.
مسئول اداره محیط زیست شهرستان قلعه گنج گفت: بارندگی های هفته جاری در حوزه های آبریز جازموریان به اندازه ای است كه سیلاب ها در حال ورود به بستر جازموریان است و این حجم از سیلاب به طور قطع به دریاچه هامون هم خواهد رسید و بر حجم آب این دریاچه می افزاید.
وی خاطرنشان كرد: رود بمپور و هلیل رود از آبراهه های جازموریان است كه از ارتفاعات جبالبارز در جیرفت سرچشمه می گیرد و جاری شدن سیلاب در این آبراهه ها موجب سیراب شدن جازموریان شده است.
عبدالله زاده تصریح كرد: با وجود بارش باران بزودی و در مدت زمان كوتاهی، جازموریان رخت سبز را بر تن خواهد كرد و خاطرات دوران پرآبی این تالاب برای مردم این منطقه تداعی می شود.
جازموریان از شرق به غرب در حدود 300 كیلومتر طول و از شمال به جنوب در محدوده ‌ای به عرض 100 مترمربع گسترده و بیش از نیمی از این تالاب در استان كرمان واقع شده است.
این پهنه آبی به وسیله رودخانه هلیل رود در كرمان و رودخانه بمپور سیستان و بلوچستان (در شرق تالاب جازموریان) تغذیه می‌ شود و بنا به فصول مختلف سال وسعت آن تغییر می‌ كند.
دریاچه هامون جازموریان به دلیل قرارگرفتن در منطقه ‌ای كم‌ آب، به عنوان یكی از مهمترین منابع آبی شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان و استان كرمان به شمار می‌ رود.
این تالاب یكی از بكرترین اكوسیستم‌ های ایران است اما در اثر خشكسالی‌ های اخیر در سیستان و بلوچستان و استان كرمان و احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه ‌های استان كرمان از جمله هلیل‌ رود، بخش قابل توجهی از این دریاچه و مراتع اطراف آن به طور كامل خشك شده و هر روز بر شدت خسارت‌ های ناشی از این خشكسالی افزوده می‌ شود.
خبرنگار: روح الله صائب* انتشار دهنده: علی شریفی
6003/3029
۰ نفر