به گزارش روز جمعه ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، «عبدالرضا عزيزي» گفت: با وجود اينكه ايران در موقعيت ژئوپوليتيكي بسيارخوبي قرار گرفته و صاحب يك حريم هوايي امن است اما چرا گنجايش جابجايي فرودگاه امام بايد 6 ميليون در سال باشد درحالي كه فرودگاههاي دبي و تركيه 50 و 55 ميليون نفر در سال ترانزيت مسافر دارند.
نماينده مردم شيروان در مجلس شوراي اسلامي، علت اين موضوع را نداشتن ناوگان هوايي مناسب دانست و افزود: طبق قرارداد خريد هواپيما از ايرباس كه به صورت فاينانس تنظيم شده پولي كه به جيب خارجيها ميرود، هزينه خريد هواپيما در بازه زماني طولاني مدت ميشود، ناوگان نو و قوي وارد كشور مي شود و به دليل برداشته شدن تحريم و ارتباط با جهان هواپيماهاي ما مي توانند به نقاط مختلف دنيا سفر كنند.
عزيزي توسعه صنعت هوايي و گسترش آن در سايه ارتباط با جهان را از فوايد برجام خواند و گفت: اينكه عدهاي با نگاه سياسي به برجام سعي در كمرنگ جلوه دادن اين مهم هستند كمانصافي است.
وي با بيان اينكه برجام آرام آرام اثر خود را نشان مي دهد، حمله به برجام را سياسي خواند و افزود: برجام تصميم نظام بود و حتي بدعهديهاي اين روزهاي آمريكا به نفع ما است و جهان را متقاعد كرد كه اين آمريكاييها هستند كه بدعهد بوده و حرف ايران درست است.
اين نماينده مجلس انتقاد برخي نمايندگان در خصوص سرمايه گذاري دولت روي صنعتي لوكس و فانتزي را حرفي غيرمنطقي و سياسي خواند و گفت: مگر ما ميتوانيم هواپيما بسازيم يا بدون خريد خارجي ناوگان هوايي را نوسازي كنيم؟ به نظر مي رسد برخي افراد مايلند سالي 4 ميليارد دلار پول خود را هدر دهيم و نهايتا هواپيما هم نخريم.
به گفته عزيزي، هم اكنون امارات كه كمتر از مشهد جمعيت دارد، صاحب بهترين و مجهزترين هواپيماها است، اين درحالي است كه در سالهاي نخست بعد از انقلاب، وقتي اماراتي ها ميخواستند براي انجام مسابقات جهاني به آرژانتين بروند به تهران آمدند و با هواپيماي ايران اير راهي مقصد شدند.
وي وضعيت بنادر ايران را نيز در دوره پسابرجام مناسب خواند و گفت: براي بنادر هم اتفاقات خوبي افتاده و گزارشها حاكي از افزايش ميزان تخليه و بارگيري و اعتماد بخش خصوصي به سرمايه گذاري در بنادر است.
اين عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به كمبود بودجههاي اعتباري گفت: وزير راه و شهرسازي با دست خالي كارهاي خوبي را انجام داد و با ابتكار عمل و استفاده از فاينانس و با خلاقيت خود و آوردن بخش خصوصي كشور پاي كار، پروژهها را مديريت كرده است.
عزيزي با بيان اينكه در اين شرايط خاص مديريت سخت است، گفت: براي حادثه قطار سمنان بسيار ناراحتيم اما دليلي نمي شود دولت را تحت فشار قرار دهيم و وزارتخانهاي كه وظيفه خطير حمل و نقل كشور را تحت مديريت دارد تعطيل كنيم.
نماينده مردم شيروان با بيان اينكه از تعطيلي اين وزارتخانه مردم ضرر ميكنند، گفت: بايد عاقلانه فكر كرد، در حال حاضر 80 درصد نمايندگان مجلس استيضاح وزير را به صلاح نميدانند و به اين استيضاح نه مي گويند.
به گزارش ايرنا، شركت هاي هوايي ايران با اجراي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) از دي ماه پارسال مذاكرات مستقيم را با شركت هاي سازنده هواپيما آغاز كردند تا جايگاه صنعت هوانوردي ايران در منطقه با امضاي قرارداد خريد بيش از 200 فروند هواپيماي مسافري دور، متوسط و كوتاه برد با بيش از 50 هزار صندلي جديد ارتقا يابد و فرصت هاي اشتغالزايي بسياري را فراهم مي شود.
صبح روز پنجم آذر، دو دستگاه قطار مسافربري در ايستگاه هفت خوان بين دامغان و سمنان با هم برخورد كردند كه اين سانحه دهها كشته و زخمي برجا گذاشت.
به دنبال اين اتفاق تلخ، «محسن پورسيد آقايي» مديرعامل راه آهن استعفا كرد و هم اكنون نيز طرح استيضاح «عباس آخوندي» وزير راه و شهرسازي با 34 امضا در صحن علني روز 26 بهمن اعلام وصول شده است. مطابق بند 225 آيين نامه داخلي مجلس، وزير ظرف 10 روز بايد در مجلس حضور پيدا كند و پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد.
اقتصام **1070** 1569**تنظيم: فريبا بابائي ** انتشار: علي حبيبي
نماينده مجلس:
نوسازي صنعت هوايي ضرورت اقتصاد كشور/ چرا سالي 4ميليارد دلار به ايرلاينهاي خارجي بدهيم
۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸
کد خبر:
82433597
تهران - ايرنا - عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، قراردادهاي خريد هواپيما را ضرورت صنعت هوايي و اقتصاد كشور خواند و گفت: چرا بايد بيش از4 ميليارد دلار در سال از جيب ايرانيها به جيب ايرلاينهاي خارجي برود و تحقير هم بشويم.