خرید 200 هواپیمای جدید بدون واسطه و اتكا به منابع بودجه عمومی/استعفا دادم رئیس جمهوری نپذیرفت

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری چند حادثه تلخ از جمله تصادف دو قطار مسافری در هفت خوان دامغان كه به فوت 49 تن منجر شد، از مردم و نمایندگان مجلس بابت كوتاهی این وزارتخانه و دستگاه ذی ربط عذرخواهی كرد و گفت كه رئیس جمهوری استعفایش را نپذیرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در جلسه علنی امروز - یكشنبه - مجلس شورای اسلامی، استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی كه سه شنبه هفته گذشته در خانه ملت اعلام وصول شد، در حال بررسی است.
عباس آخوندی در توضیحات ابتدایی خود در این جلسه گفت: در سه ماه گذشته چند حادثه غم بار كام ملت ایران را تلخ كرد؛ حادثه تصادف دو قطار در هفت خوان دامغان كه منجر به فوت 49 تن از هموطنان شد، حادثه آتش سوزی پلاسكو كه در این حادثه چهار تن از مردم و 14 تن از آتش نشانان فوت كردند و درگذشت «محمدعلی طلوعی مقدم» رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان پردیس كه در شرایط برف و بوران به شهادت در راه خدمت نائل آمد.
وی ضمن عرض تسلیت به نزدیكان جانباختگان و ملت ایران و نمایندگان آذربایجان، بابت قصور و كوتاهی از سوی این وزارتخانه و دستگاه های مرتبط پوزش خواست.
وی در ادامه سخنان خود گفت: باید درباره ایمنی و تاب آوری سكونتگاه ها بازاندشی كنیم و گرنه احتمال وقوع حوادث بدتری وجود دارد.
آخوندی با تاكید بر اینكه استیضاح حق نمایندگان است، افزود: از اینكه در این جایگاه هستم گلایه ندارم و آمادگی تبیین دارم و از سوی دیگر استیضاح یك نمونه مردم سالاری دینی است.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: نكته مورد تاكید توجه به پسوند دینی در پی مردم سالاری است كه باید ساختار آن را در دیگر دموكراسی ها مجزا كند.
وی بیان كرد: در این دوره پنج بار ازنمایندگان تاییدیه گرفتم؛ یك مورد در دوره پیشین مجلس كه نمایندگان رای اعتماد دادند؛ سه بار نیز در صحن مجلس حاضر شده و در پاسخ به سوال نمایندگان، آنها قانع شدند و یك بار در استیضاح در مجلس پیشین؛ اینها نشان از صداقت و پشتكار همكاران است.

** موفقیت به اجماع میان دولت، مجلس و قوه قضاییه نیاز دارد
آخوندی در ادامه سخنان خود ضمن تشریح برخی از اقدامات انجام شده در دولت یازدهم، با تاكید بر اینكه «صحنه سازندگی، صحنه هوی سیاسی نیست بلكه دفاع از ملت ایران است»، افزود: موفقیت به اجماع میان دولت، مجلس و قوه قضاییه نیاز دارد.
وی به هدفگذاری این وزارتخانه در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی اشاره كرد و گفت: تغییر انگاره و جهت از جیب و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و فعالیت براساس اقتصاد مقاومتی، كار سختی است.

** امضای قرارداد برای خرید هواپیما بدون هیچ واسطه
وزیر راه در بخش دیگری از توضیحات خود درباره مراحل طی شده برای خرید هواپیما نیز گفت: به مدیران شركت‌های ایرباس، بوئینگ و ... برای خرید هواپیما گفتم هیچ‌كس حتی از دفتر رئیس جمهوری حق مذاكره ندارد و مسئولان شركت(ایران ایر) با شما مذاكره و قرارداد منعقد می‌كنند.
وی ادامه داد: «روز اول به آنها تاكید كردم، اگر كسی به هر عنوان واسطه و دلالی به آنها مراجعه كرد به ما اطلاع دهند؛ هیچ واسطه مالی و سیاسی را نمی‌خواهیم. اگر می‌خواهید این قرارداد امضا شود باید یك سوگند نامه بدهید كه در این قرارداد از هیچ واسطه‌ای استفاده نكرده و هیچ مبلغی به فردی پرداخت نكردید.»
وی تصریح كرد: «همچنین به مدیران این شركتها گفتم، اگر روزی (نقش واسطه) ثابت شود، دولت ایران حق دارد از شما در مراجع قضایی بین المللی شكایت كند.»
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت: نمایندگان برای بررسی این مساله و قراردادهای امضا شده، می توانند به همه نهادهای بازرسی مراجعه كنند.

** بعد از حادثه تصادف دو قطار استعفا دادم، رئیس جمهوری نپذیرفت
آخوندی همچنین به حادثه برخورد دو قطار مسافری اشاره كرد و گفت: بعد از عذرخواهی رسمی و صدور بیانیه، به معاون اول رئیس جمهوری گفتم، استعفایی نوشته و تقدیم می كنم؛ «آقایی» مدیرعامل راه‌آهن نیز استعفایش را آورد و گفت بگذارید من استعفا كنم؛ گفتم این حادثه بزرگ بوده و خودم استعفا می‌كنم. من هر دو استعفا را به جهانگیری دادم؛ وی بعد از مذاكره با رئیس جمهوی اعلام كردند استعفای مدیرعامل راه آهن كفایت می كند؛ شما بمانید و كارتان را بكنید.»

** 170هزار میلیارد تومان اعتبار برای تكمیل همه طرح ها نیاز است
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: برای انجام طرح های در دست اقدام این وزارتخانه به 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم؛ در برنامه ششم توسعه نمایندگان برای توسعه حمل و نقل اعتباری معادل 190 هزار میلیارد تومان پیش بینی كرده اند یعنی برای توسعه این بخش سالیانه باید 40 هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود.
وی اظهارداشت: برای رسیدن به اهداف توسعه حمل و نقل تا سال 1404 یك برنامه ریزی دقیق انجام شده و ما باید 475 هزار میلیارد تومان در مدت هشت سال در زیرساخت های ایران سرمایه گذاری كنیم آن هم در حالی كه در بودجه امسال تا 2 ماه پیش تنها 80 میلیارد تومان - نزدیك صفر درصد - به ما پرداخت شده است؛ در این 2 ماه نیز 1250 میلیارد تومان به صورت نقدی به ما اختصاص یافته كه بخشی از آن از طریق اوراق اسناد خزانه بوده است.
وی گفت: در بودجه 96 نیز در مجموع 40 هزار میلیارد تومان از 360 هزار میلیارد تومان برای انجام پروژه های عمرانی كشور در نظر گرفته شده است كه نشان می دهد در بودجه سال آینده، 10 درصد بودجه های عمرانی ما كاهش پیدا كرده است.
وی ادامه داد: با این مبلغ، امكان توسعه زیربناهای كشور وجود ندارد و به درآمدهای نفتی نیز نمی توانیم متكی باشیم؛ ما برای رسیدن به اهداف خود باید ساختارهای اقتصادی خود را تغییر دهیم و از ظرفیت های بخش خصوصی در این زمینه بهره مند شویم.
آخوندی با بیان اینكه در سه سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان در زیرساخت های كشور سرمایه گذاری كرده ایم، گفت: این در حالی است كه به منابع دولتی متكی نبوده ایم و باوجود تنگناهای مالی از محل منابع داخلی شركت ها و سازمان های تابعه نیز 25 هزار میلیارد تومان در زیرساخت های حمل و نقل سرمایه گذاری شده است.
وی گفت: در مجموع در حوزه زیرساخت های حمل و نقل كشور در این سه سال 38 هزار میلیارد تومان هزینه شده كه چند برابر اعتبارات تخصیصی ماست؛ این وضعیت نشان می دهد ما عزم خود را برای اجرای اقتصاد مقاومتی جزم كرده ایم زیرا تحقق اقتصاد مقاومتی نباید به صورت شعاری باشد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سه سال گذشته پنج هزار و 350 كیلومتر راه اصلی در كشور ساخته شده است آن هم در حالی كه در سه سال آخر دولت دهم با داشتن منابع مالی زیاد، چهار هزار و 700 كیلومتر راه ساخته شده است.
وی افزود: در سه سال گذشته همچنین هفت هزار كیلومتر عملیات روكش آسفالت در راه های كشور انجام شده در حالی كه در دولت گذشته این میزان چهار هزار و 600 كیلومتر بوده است.
آخوندی اضافه كرد: در سه سال گذشته 6 هزار و 500 كیلومتر از آزادراه های كشور روكش آسفالت شده اما در سه سال آخر دولت دهم، پنج هزار و 500 كیلومتر از آزادراه های كشور آسفالت شده بود و این نشان می دهد كه اتفاقات زیادی در وزارت راه و شهرسازی شكل گرفته و اكنون ساخت هفت راه بدون اتكا به منابع دولتی با استفاده از منابع بخش خصوصی آغاز شده است.
وی یادآورشد: در سه سال گذشته برای انجام 318 هزار میلیارد تومان طرح در وزارت راه و شهرسازی مذاكره كرده ایم؛ همچنین برای 264 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم امضا شده و برای اجرای 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی بدون تضمین دولت و بانك مركزی به امضا رسیده است.

** به تعهداتمان در مسكن مهر پایبندیم
وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در مسكن مهر نیز گفت: در حالی كه در مسكن مهر چند هزار میلیارد تومان هزینه به كشور تحمیل شد اما ما به تعهدات خود در این بخش پایبندیم و تلاش كردیم با تامین خدمات زیر و روبناها، این پروژه را در دولت یازدهم به پایان برسانیم.
وی یادآور شد: در حوزه ریلی اقدامات بسیار زیادی انجام شده به طوری كه پیش از آغاز دولت یازدهم، حمل حجم بار از بنادر كشور توسط ریل حدود پنج درصد بود اما اكنون به 15 درصد افزایش یافته است؛ این آمار نشان می دهد كه حمل بار از بنادر توسط ریل در این مدت به سه برابر افزایش یافته است.
آخوندی گفت: در حالی كه خطوط ریلی ایران بیشتر تك خطه بود، ساخت 2 هزار كیلومتر خط دوم را در شبكه ریلی آغاز كردیم؛ اكنون 800 كیلومتر آن در حال اتمام است و حتی برخی از پروژه ها را نیز در این بخش افتتاح كرده ایم. احداث خط دوم ریلی بین یزد تا اصفهان به طول 500 كیلومتر به سرعت در حال انجام است و امیدوارم نیمه اول سال 96 به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث دومین خط آهن بین قزوین - زنجان به سرعت در حال انجام است و سال آینده افتتاح می شود؛ ساخت 200 كیلومتر خط دوم در منطقه سخت زاگرس نیز به سرعت در حال اجراست و ما در مجموع علاوه بر این، 700 كیلومتر خط حومه ای نیز در حال اجرا داریم و از نمایندگان برای تصویب تشكیل شركت قطارهای حومه ای، قدردانی می كنیم.

** توجه به توسعه قطارهای حومه ای
وی گفت: روزانه یك میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو از حومه وارد شهر تهران می شود و این می تواند آلودگی ها و مسائل زیست محیطی زیادی را برای ما به وجود آورد اما با توسعه قطارهای حومه ای علاوه بر افزایش ایمنی رفت و آمد مردم، آلودگی ها نیز در كلان شهر تهران كم خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: اكنون سالیانه هفت میلیون نفر با قطارهای حومه ای در اطراف تهران جابه جا می شوند و ما به سرعت در حال توسعه قطارهای حومه ای در اطراف كلان شهرها هستیم تا بتوانیم از تردد غیرضروری با خودروهای شخصی در تهران و كلان شهرها جلوگیری شود.
وی با اشاره به استفاده از سیستم های الكترونیكی در شبكه ریلی كشور گفت: به كمك یك شركت دانش بنیان در ایران توانستیم از این سیستم ها با استاندارد اروپایی در شبكه ریلی كشور استفاده كنیم آن هم در حالی كه تنها هشت شركت در جهان از این توانایی بهره مندند. پیش از استفاده از این سیستم، روزانه 55 قطار می توانستند در مسیر ریلی تهران ـ مشهد تردد كنند اما با استفاده از سیستم جدید، اكنون 200 قطار می توانند در این مسیر به صورت روزانه تردد كنند.

** ساخت حدود 5 هزار واگن با سرمایه گذاری خارجی
آخوندی در ادامه تشریح اقدامات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم گفت: تاكنون 700 واگن باری و 200 واگن مسافری وارد شبكه ریلی ایران كردیم؛ همچنین شبكه ریلی ایران با رشد 30 درصدی از 569 دستگاه به 702 لوكوموتیو افزایش یافت.
وی افزود: با هماهنگی های های انجام شده با وزیر صنعت، معدن و تجارت كه قرارداد آن آماده شده، قرار است ساخت چهار هزار و 900 واگن به شركت های ایرانی سفارش شود كه همه منابع مالی آن از طریق سرمایه گذاری خارجی انجام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: همچنین با وزیر نفت هماهنگ شده هفت و نیم میلیارد دلار از محل صرفه جویی در مصرف انرژی به نوسازی ناوگان ریلی اختصاص یابد؛ در عین حال قرار است برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای نیز 2 و نیم میلیارد دلار اختصاص یابد.
وی ادامه داد: برای نوسازی كامیون ها با پنج شركت ایرانی در حال مذاكره ایم؛ همچنین برای نوسازی 16 هزار و 740 كامیون قرارداد منعقد شده است.

** توسعه ناوگان ریلی، اولویت نخست وزارت راه
آخوندی، حجم سرمایه گذاری برای نوسازی ناوگان را 28 میلیارد دلار اعلام كرد و گفت: اولویت نخست ما در این وزارتخانه توسعه ناوگان ریلی است به طوری كه برای راه اندازی قطار سریع السیر در مسیر تهران - قم- اصفهان كارگاه های آن فعال شده است تا بتوانیم در این حوزه به فناوری های جدید جهانی دست یابیم.
وی ادامه داد: برای برقی كردن مسیر تهران ـ مشهد نیز امیدواریم با رفع موانع موجود ال سی (گشایش اعتبارات بانكی) آن به زودی انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش راه، كشور را به 10 كریدور بزرگ تقسیم و همه برنامه های توسعه ای خود را براین اساس برنامه ریزی كرده ایم تا بتوانیم در این زمینه نیز به جهش بزرگی دست یابیم.
وی درباره ساخت آزادراه تهران ـ شمال نیز گفت: ساخت این مسیر پیش از این به افسانه تبدیل شده بود و در 17 سال تنها 17 درصد پیشرفت فیزیكی داشت اما اكنون پیشرفت قطعه نخست آن به 81 درصد رسیده و آزادراه كمربندی جنوب غرب تهران نیز كه عملیات اجرایی آن 6 ماه پیش آغاز شده انتظار داریم قطعه اول در بهار 96 افتتاح شود.
آخوندی با بیان این كه اكنون 15 هزار نفر و پنج هزار ماشین آلات سنگین در پروژه های راه سازی كشور فعالند، افزود: در سه سال گذشته هشت هزار كیلومتر راه روستایی جدید ساخته، هشت هزار راه روستایی آسفالت و 10 هزار كیلومتر راه فرعی نیز آسفالت شده است.

** مذاكره با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری 3میلیارد دلاری در بخش فرودگاهی
وی با اشاره به ظرفیت های صنعت فرودگاهی ایران اظهارداشت: در حالی كه در ایران 60 فرودگاه داریم، تنها 9 فرودگاه فعالند؛ ما در این 9 فرودگاه نیازمند سرمایه گذاری زیادی هستیم تا بتوانیم با نوسازی ناوگان هوایی از این ظرفیت های فرودگاهی كشور به نحو مناسبی استفاده كنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این كه برای ساخت ترمینال سلام در فرودگاه امام (ره) با بخش خصوصی به توافق رسیدیم گفت: اكنون با بخش خصوصی برای انجام سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه فرودگاهی در حال مذاكره ایم و امیدوارم به زودی برای انجام چهار پروژه فرودگاهی بتوانیم از هیات وزیران مصوبه آن را دریافت كنیم.
آخوندی افزود: سال هاست در حوزه زیرساخت های فرودگاهی سرمایه گذاری انجام نشده و مردم و نمایندگان از این قضیه گله مندند؛ در حالی كه 16 ایستگاه راداری در كشور وجود دارد 14 ایستگاه رادار عمر مفید خود را به پایان رسانده اند اما در دولت یازدهم سه رادار سفارش دادیم كه یكی از آنها وارد شده و در حال نصب است.
آخوندی با اعلام اینكه برای بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه های كشور به 800 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم، افزود: به تازگی و با سختی توانستیم 12 دستگاه خودروی آتش نشانی برای فرودگاه های كشور را سفارش دهیم.

** فرودگاه های كشور به گورستان هواپیماهای قدیمی تبدیل شده اند
وی خاطرنشان ساخت: در حالی كه سالیانه 13 میلیون مسافر در فرودگاه مهرآباد تردد می كنند بیش از 40 سال است باند این فرودگاه تعمیر و مرمت نشده است.
وی گفت: صنعت هوانوردی ایران 245 فروند هواپیما دارد كه 100 فروند آن اكنون زمین گیر است؛ فرودگاه های كشور به بزرگترین گورستان هواپیما تبدیل شده و 145 هواپیمای موجود نیز عمر بیش از 24 سال دارند و برای نوسازی ناوگان هوایی نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم در حالی كه خزانه و بودجه عمومی حتی یك درصد این میزان سرمایه گذاری را ندارد.
آخوندی اظهارداشت: با برنامه ریزی مناسب و ارائه مدل «اجاره به شرط تملیك» با منابع صد درصد خارجی موفق شدیم بدون اتكا به منابع بودجه عمومی و دولت، خرید 200 فروند هواپیما را در دستور كار قرار داده و آن را نهایی كنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز با افتخار می گوییم همه واسطه های خود را برای تامین ناوگان هوایی حذف كردیم و حتی من به رئیسان هیات مدیره شركت های بوئینگ و ایرباس و ای.تی.آر اعلام كرده ام كه ما به صورت مستقیم با شما مذاكره می كنیم و هیچ واسطه ای حق ندارد در بخش خرید هواپیما بین شركت ایرانی و این شركت ها وارد شود.
وی گفت: با این اتفاق بزرگ، شاهد ورود نخستین فروند از این هواپیماها به ایران بودیم؛ دومین فروند آن هفته دیگر وارد ایران می شود و سومین فروند نیز دو هفته بعد وارد ناوگان حمل و نقل ایران می شود؛ با این قرارداد بزرگ، هر یك یا 2 ماه، شاهد ورود 2 تا سه فروند هواپیما به ناوگان هوایی ایران خواهیم بود.
آخوندی افزود: این روند نشان می دهد كه اقدامات بزرگی را همكاران من در صنعت هوانوردی ایران انجام داده اند.
وی با بیان اینكه امضای قراردادهای خرید هواپیما - كه در صدر اخبار جهان نیز قرار گرفت- بزرگترین دستاورد برجام است، افزود: همه پرداختی های آن نیز به صورت رسمی گشایش اعتبارات شده و این شكست رژیم صهیونیستی و تحریم ها را نشان داد؛ از كم لطفی های برخی از دوستان در این زمینه متاسفم.

** سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در چابهار
وی گفت: بیش از 500 میلیون دلار در بند چابهار سرمایه گذاری شده كه همه این منابع با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی بوده، ساخت راه آهن چابهار به زاهدان به سرعت در حال اجراست و برای احداث این خط تنها 28 میلیارد تومان در بودجه عمومی پیش بینی شده كه برای ساخت كمتر از سه كیلومتر آن این مبلغ كافی است؛ در حالی كه 50 درصد زیرساخت مسیر چابهار به ایرانشهر به پایان رسیده است.
وی گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته موفق شدیم 9 هزار میلیارد تومان در بنادر و پسكرانه های آن سرمایه گذاری كنیم و بندر خرمشهر كه تاكنون بازسازی نشده بود، نسبت به نوسازی ان اقدام كردیم و در حال خارج كردن كشتی های غرق شده از آبراه اروند هستیم تا بتوانیم اقتصاد آبادان و خرمشهر را بار دیگر در این بنادر پویا كنیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: از اول انقلاب تا دولت یازدهم در مجموع 960 میلیون دلار در بنادر ایران سرمایه گذاری شده است اما در این سه سال میزان سرمایه گذاری در بنادر كشور به 800 میلیون دلار رسیده است؛ این آمار نشان می دهد با برنامه ریزی مناسب و بدون فساد توانستیم كارهای بزرگی را در حوزه حمل و نقل كشور انجام دهیم.
اقتصام** 9132** 1108** 2023** خبرنگاران: فرزانه سلامت بخش، ایرج منصوری ** انتشار: لطیف نكوئی

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر