۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82437704
T T
۰ نفر

زیرسئوال بردن نوسازی ناوگان هوایی تمامی ندارد

۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82437704
زیرسئوال بردن نوسازی ناوگان هوایی تمامی ندارد

تهران- ایرنا- تحول در نوسازی ناوگان هوایی كشور كه با خرید هواپیمایی جدید ایرباس كلید خورد، همچنان این روزها از سوی برخی به شیوه های مختلف زیرسوال می رود؛ اما مطرح كردن نقص فنی هواپیمای نو، آن هم در حالی كه در دو هفته اخیر چهار پرواز به كشورهای اروپایی داشته است؛ ناآگاهی برخی از اخبار و واقعیت های روز را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در روزهای اخیر بار دیگر شماری از مخالفان دولت بعد از مطرح كردن عدم امكان پرواز خارجی ایرباس خریداری شده، خبر از نقص فنی ایرباس 321 جدید ایران ایر خبر داده اند؛ آن هم در حالی كه با جست وجو در اخبار این بخش، به راحتی از پرواز این هواپیما به كشورهای اروپایی مطلع خواهند شد.
نوسازی ناوگان هوایی با ورود نخستین هواپیمایی ایرباس خریداری شده در دی ماه امسال كلید خورد و قرار است شركت ایرباس 2 فروند و شركت ای.تی.آر (ATR) زیرمجموعه ایرباس(فرانسوی-ایتالیایی) نیز سه فروند هواپیما تا پایان امسال به ایران ایر تحویل دهند.
همچنین قرار است هفته آینده یك فروند هواپیمای پهن پیكر دور برد 330 ایرباس به ایران ایر تحویل و دومین فروند نیز دو هفته بعد پس از انجام تست های مورد نظر ایرباس در تولوز فرانسه به هما تحویل شود.
طبق اعلام شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، چند روز پیش تیم پروازی ایرباس 330 عازم فرانسه شدند تا با گذراندان دوره های آموزشی مورد نیاز در شركت ایرباس، نخستین فروند این هواپیما در دهه اول اسفند ماه امسال وارد ناوگان ایران ایر ‌شود.
فرهاد پرورش مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) چندی پیش با اشاره به اخبار كذب مبنی بر نقص فنی ایرباس 321 جدید گفته بود، ایرباس 321 نقص فنی نداشت و فقط در پمپ سوخت این هواپیما یك اشكال بسیار سطحی پیش آمده بود كه به سرعت برطرف شد، ضمن اینكه این اشكالات فنی در یك هواپیما طبیعی است.
وی یادآورشد: هواپیمایی كه عده‌ای مدعی بودند ممنوع الخروج است، نخستین پرواز خارجی را به دبی امارات انجام داد و سپس به فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز رفت.
پس از آنكه قراردادهای نهایی ایران‌ایر با دو غول هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس نهایی شد و حتی نخستین فروند از ایرباس‌های خریداری شده از سوی این شركت به ‌طور رسمی وارد ناوگان هما شد، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اواخر هفته گذشته از نهایی شدن مذاكرات خرید هواپیماهای ATR خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد، مذاكرات برای خرید این هواپیماها به مرحله‌ نهایی رسیده و در زمان حاضر در مرحله مبادله سند است و پس از نهایی شدن تبادل این سند بحث ورود نخستین هواپیماهای ATR به ناوگان ایران به شكل رسمی پیگیری خواهد شد.
وزیر راه وشهرسازی دیروز(یكشنبه) در جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی گفتیم ناوگان هوایی را بدون استفاده از بودجه عمومی نوسازی می‌كنیم، همكارانم در دولت باور نمی‌كردند و می‌گفتند چگونه ممكن است 200 هواپیما را بدون یك ریال تضمین بانك مركزی و یك سنت تضمین دولت خریداری كنیم اما مطمئن بودم كه این كار عملی می‌شود.
آخوندی افزود: در تهران قرارداد خرید 100 هواپیمای جدید را با ایرباس امضا كردیم و در خرید ناوگان هوایی از روز اول كه وارد بحث شدیم می‌دانستم كه برای نوسازی ناوگان هوایی باید بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری كنیم در حالی كه خزانه و بودجه این منابع مالی را نداشتند و نمی توانند از عهده یك صدم این هزینه نیز برآیند، بنابراین مدل ابتكاری اجاره به شرط تملیك را با تامین مالی صد درصد خارجی بدون تضمین دولت با تضمین خود هواپیما كه مدلی پیشرفته بود شروع كردم.
وی گفت: درهرجلسه‌ای كه در دولت یا با نمایندگان مجلس مطرح می‌كردم، اعلام می شد مگر می‌شود كشوری كه سال‌ها تحریم بوده و بیش از 30 سال هیچ قرارداد مستقیمی با ایرباس و بوئینگ و ای.‌تی.‌آر نداشته و تنها قراردادهایی محدود داشته این ادعا را بكند كه با اتكا به شركت و بدون تضمین دولت چنین اقدامی را انجام دهد.
آخوندی اضافه كرد: اما امروز می‌بینید كار با افتخار و با حذف همه واسطه‌ها و مذاكره مستقیم با نمایندگان ایرباس، بوئینگ و ای تی‌آر در تهران زیر نظر دستگاه‌های نظارتی انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی به خرید 200 فروند هواپیمای مسافری برای ناوگان هوایی كشور اشاره كرد و افزود: خوشبختانه نخستین هواپیما به كشور آمد و هفته دیگر هواپیمای دوم به ایران تحویل خواهد شد و بزودی هواپیماهای ای.‌تی.‌آر نیز وارد كشور می‌شوند و هرماه می‌توانیم شاهد ورود 2 و یا 3 هواپیما به كشور باشیم.
بدون شك با افزایش ورود هواپیماها نو به ناوگان هوایی شركتهای ایرانی نوسازی ناوگان فرسوده هوایی با سرعت بیشتری انجام می شود و این می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه شركت ها، مشكلات فرسوده بودن ناوگان صنعت هوایی ایران را برطرف كند.
آمارها نشان می دهد كه اكنون حدود 50 درصد پروازهای هوایی در مسیرهای داخلی در پرترددترین فرودگاه كشور(مهرآباد) با تاخیر انجام می شود و این مساله تاكنون ضرر و زیان های زیادی را به مردم و شركت های هوایی در ایران تحمیل كرده است.
بیش از 35 سال است كه شركت های هوایی در ایران به علت تحریم های ظالمانه نتوانستند قطعات یدكی مورد نیاز خود را از شركت های سازنده آن خریداری كنند، اما با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها شركت های ایرانی می توانند قطعات مورد نیاز خود را از شركت های سازنده به صورت مستقیم خریداری كنند.
پیش از این شركت های هوایی برای خرید قطعات هواپیما حتی تا سه برابر قیمت واقعی آن در بازار به شركت های واسطه پرداخت می كردند، اما با لغو تحریم ها شركت های ایرانی موفق شده اند كه به صورت مستقیم با شركت های سازنده قطعات هواپیما وارد مذاكره شده و خرید های خود را انجام دهند.
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری: انتشار: لطیف نكوئی

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر