به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، بهروز نعمتی افزود: هزینههایی كه در طول 10 سال اخیر برای تعمیرات هواپیماهای فرسوده به كشور تحمیل شده مثنوی هفتادمن و رقمهای بسیار درشتی است كه باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره انتقادهای صورت گرفته به خرید هواپیمای جدید نیز گفت: عدهای از راحتی زیاد منتقد خرید هواپیما هستند و میگویند اصلا چه نیازی داشتیم به دنبال هواپیمای مناسب برویم؛ در حالی كه این صنعت برای كشور بسیار درآمدزاست.
وی تاكید كرد: با توجه به چهار فصله بودن كشور ما میتوانیم برای جذب درآمد از صنعت گردشگری برنامه ریزی كنیم، اما این سوال پیش میآید كه این فضا را چه كسی میتواند سامان دهد زیرا گردشگر حاضر نیست با هواپیماهای فرسوده به ایران سفر كند.
وی با بیان اینكه مردم نگران امنیت جان خود هستند و توقع دارند سوار هواپیماهای صاحب فناوری جدید شوند، خاطرنشان ساخت: این كه عدهای میخواهند از زبان مردم حرف بزنند و این خریدها را بیارزش نشان دهند نوعی فرافكنی است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با یادآوری انتقاد گروهی از نمایندگان كه «نوسازی ناوگان هوایی را به سرمایهگذاری بر صنعتی لوكس و فانتزی تشبیه كرده اند» گفت: از نظر ما باید توسعه متوازن باشد؛ همانگونه كه ریل و راهآهن، آزادراه و جاده نیاز داریم، نیازمند توسعه صنعت هوایی نیز هست و باید مقدمات سفر هوایی مناسب را فراهم كنیم آن هم در شرایطی كه از این غیبت و عقب ماندگی ایران، ایرلاینهای تركیه، قطر و امارات سود میبرند، چرا این سود در جیب كشور خودمان نرود؟
** قرارداد خرید هواپیما شفاف است
نعمتی با یادآوری انتقادهای صورت گرفته نسبت به خریدهای هواپیما و متهم كردن وزارت راه و شهرسازی به خریدهای پنهانی، گفت: شفاف سازی كار خوبی است تا نمایندگان جوابهای قانع كننده را بشوند، اما با توجه به گزارش های آخوندی به مجلس و مردم، آنقدر این مساله بدیهی است كه گویی در وسط استادیوم آزادی و در مقابل چشم صدهزار نفر جمعیت و در هوای آفتابی قرارداد بسته شده باشد.
وی گفت: در دولتهای گذشته برای خرید چند فروند هواپیما مبلغی بیش از این هزینه شد و این درحالی است كه در این دوره هواپیماهایی نو و مجهز با فناوری جدید به قیمتی بسیار مناسب خریداری شد و این حرف ها تنها نوعی بهانه تراشی است.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر بار دیگر شماری از مخالفان دولت بعد از مطرح كردن عدم امكان پرواز خارجی ایرباس خریداری شده، خبر از نقص فنی ایرباس 321 جدید ایران ایر خبر داده بودند، آن هم در حالی كه با جست وجو در اخبار این بخش، به راحتی از پرواز این هواپیما به كشورهای اروپایی مطلع خواهند شد.
نوسازی ناوگان هوایی با ورود نخستین هواپیمایی ایرباس خریداری شده در دی ماه امسال كلید خورد و قرار است شركت ایرباس 2 فروند و شركت ای.تی.آر (ATR) زیرمجموعه ایرباس(فرانسوی-ایتالیایی) نیز سه فروند هواپیما تا پایان امسال به ایران ایر تحویل دهند.
همچنین قرار است هفته آینده یك فروند هواپیمای پهن پیكر دور برد 330 ایرباس به ایران ایر تحویل و دومین فروند نیز دو هفته بعد پس از انجام تست های مورد نظر ایرباس در تولوز فرانسه به هما تحویل شود.
طبق اعلام شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، چند روز پیش تیم پروازی ایرباس 330 عازم فرانسه شدند تا با گذراندان دوره های آموزشی مورد نیاز در شركت ایرباس، نخستین فروند این هواپیما در دهه اول اسفند ماه امسال وارد ناوگان ایران ایر شود.
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری** انتشار: لطیف نكوئی
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
سخنگوی هیات رئیسه مجلس: «راحت طلبان» منتقدان نوسازی ناوگان هوایی اند
۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۴۲
کد خبر:
82439101
تهران- ایرنا- سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به اهمیت نوسازی ناوگان هوایی ایران برای امنیت جان مردم اشاره كرد و گفت: منتقدان خرید هواپیماهای جدید «راحت طلبان» هستند.