۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۵۳
کد خبر: 82442272
T T
۰ نفر
پوتین: مذاكرات سوری به ابتكار روسیه، ایران و تركیه موفقیت آمیز است

مسكو - ایرنا - ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روند مذاكرات سوری-سوری در آستانه را كه تاكنون سه دور آن به ابتكار این كشور، ایران و تركیه برگزار شده، موفقیت آمیز خواند و گفت: به پیشرفت روند حل و فصل سیاسی مشكلات كنونی در سوریه و برقراری صلح بسیار امیدوارم.

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در كاخ كرملین در مراسم گرامیداشت مدافعان میهن در جمع نظامیان ارشد ناوگان شمال روسیه كه به تازگی از ماموریت ضدتروریستی در سوریه بازگشته اند، گفت: روند صلح در سوریه از جمله نتیجه فعالیت شما است و به جرات می توانیم این را اعلام كنیم.
دفتر مطبوعاتی كاخ كرملین به نقل از سخنان پوتین نوشت: نخستین مذاكرات موفق سوری در آستانه پایتخت قزاقستان بین گروههای معارض مسلح سوری و هیات دولت سوریه با مشاركت نمایندگان روسیه، ایران، تركیه و اردن برگزار شد.
وی در این مراسم كه با حضور ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع، ارتشبد والری گراسیموف رئیس ستاد كل نیروهای مسلح و شماری از ارشدترین فرماندهای نظامی روسیه برگزار شد، گفت: بسیار امیدوارم كه روند حل و فصل سیاسی كه برای نخستین بار بر پایه و اساس محكمی بنا شده است توسعه یافته و مذاكرات سوری در ژنو ادامه یابد.
پوتین در ادامه با تاكید بر اینكه اوضاع سوریه پیچیده است، اظهار كرد: با آغاز حل و فصل سیاسی مسائل سوریه، جامعه جهانی و ما شانس بیشتری برای یكسره كردن كار تروریست ها در این كشور خواهیم یافت و به شدت علاقه مند پایان یافتن عمر تروریسم ضدسوری هستیم.
وی افزود: به هیچ وجه قصد مداخله در امور داخلی سوریه را نداریم. هدف ما فقط تثبیت دولت قانونی این كشور و وارد كردن ضربه های سرنوشت ساز بر پیكر تروریسم بین المللی است كه با توجه به این هدف گذاری اقدام خواهیم كرد.
نخستین دور مذاكرات چندجانبه آستانه چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتكار ایران، روسیه و تركیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاكره كردند.
تاكنون دو دور دیگر مذاكرات نیز با موفقیت پایان یافته است كه هدف آن تداوم آتش بس فراگیر، تشكیل كمیته كارشناسی نظارت بر ساز و كار اجرای پیمان پایان درگیری ها با حضور نمایندگان سه كشور روسیه، ایران و تركیه به عنوان بانیان نشست آستانه و همچنین كارگروه تدوین قانون اساسی است.
آتش بس فراگیر كنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و تركیه برقرار شده كه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
اطلاع از آخرین اخبار جهان در كانال ایرنا بین الملل.
@IRNAInternational
https://telegram.me/joinchat/DSEp_0AtzWwBxLcJd5MPjg