۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82444675
T T
۰ نفر

آن روی سكه صندوق های بازنشستگی ورشكسته

۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82444675
آن روی سكه صندوق های بازنشستگی ورشكسته

تهران - ایرنا - «صندوق های بازنشستگی در آستانه ورشكستگی» عبارتی است كه در سال های اخیر زیاد شنیده شده، نهادهایی عمومی كه به مدد حق بیمه پرداختی كارگران و كارمندان تاسیس شده اند اما امروز از پس هزینه های خود بر نمی آیند.

به گزارش ایرنا، در ذهن افكار عمومی جامعه صندوق های بازنشستگی به سان یك بانك و بنگاه اقتصادی پربازده هستند كه با توجه به پول كلانی كه از محل پرداختی های مردم دارند، در حوزه های مختلف سرمایه گذاری كرده اند كه حضور پر حجم این صندوق ها در بورس و شركت های بورسی تابعه آنها، این نظریه را تایید می كند.
با این همه، این صندوق ها در دولت قبل همچون بسیاری دیگر از بنگاههای سودآور اقتصادی به بیماری سوء مدیریت و اتلاف منابع كلان دچار شدند كه تا مرز فروپاشی پیش رفتند به گونه ای كه برای نخستین بار زنگ خطر فروریختن این سازه عظیم به گوش رسید.
تغییر دولت و بازگشت تصمیمات عقلانی بر پایه محاسبات اقتصادی در سه سال گذشته به این صندوق ها بار دیگر سبب شد تا دو نهاد بزرگ مرتبط با حوزه بازنشستگی یعنی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی بتوانند بار دیگر به ایفای مسئولیت های خود بازگردند.
در این پیوند و برای نمایش توانمندی های این صندوق ها و نقشی كه می توانند در توسعه اقتصادی كشور ایفا كنند، نخستین نمایشگاه بزرگ صندوق های بازنشستگی با شعار «صندوق بازنشستگی پیشران توسعه ملی» در هفته پایانی بهمن ماه در مصلای تهران برپا شد.
معاونت اقتصادی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برگزار كننده این نمایشگاه بود و چهار صندوق بازنشستگی كشوری، سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستائیان و عشایر گوشه ای توانمندی های خود را در عرصه های مختلف اقتصادی به نمایش گذاشتند.
با توجه به اینكه صندوق های بازنشستگی در صدد هستند از محل هزینه بیمه اجتماعی، دوران فراغت از كار فعالانش را پوشش دهند، ورود منابع كلان این صندوق ها به چرخه اقتصادی كشور می تواند از دو جبهه به اقتصاد كشور كمك كند؛ نخست آنكه صندوق ها را در ارایه خدمات بهتر به خانوارهای تحت پوشش توانمند كند و دیگر اینكه به كمك عرصه تولید و اشتغال بشتابد.
بر این اساس، سود حاصل از مشاركت در طرح های اقتصادی، تضمینی برای ایفای تعهداتی كه این صندوق ها نسبت به جامعه بازنشسته كشور دارند، خواهد بود.
البته موفقیت در این عرصه نیازمند مدیریت صحیح سرمایه گذاری این صندوق ها در بخش های مختلف اقتصادی و ایجاد شفافیت در عملكرد مالی آنهاست تا منجر به رشد و شكوفایی اقتصاد كشور شود.
از این رو، علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در آئین افتتاحیه این نمایشگاه خبر از حركت به سمت شفافیت در این صندوق ها داد و افزود: آنچه برای دولت یازدهم اهمیت داشت، خروج صندوق ها از حیاط خلوت و خروج از بنگاه داری و حركت به سمت شفافیت مسائل مالی و اطلاعاتی در همه صندوق ها بود.
از سوی دیگر ربیعی اعلام كرد كه تنها 30 درصد از بنگاههای اقتصادی زیر مجموعه صندوق های بازنشستگی و شركت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس حضور ندارند كه اهمیت ویژه ای برای معرفی آن بنگاهها به بورس نیز در دو مجموعه موجود است كه این نیز می تواند خبر خوشایندی برای تحلیلگران و دلسوزان اقتصاد كشور خواهد بود.
در هر حال باید پذیرفت كه صندوق بازنشستگی كشوری و شستا دو نهاد مهم در بدنه اقتصاد كشور هستند كه به راحتی نمی توان از كنارشان عبور كرد و با نگاهی به فعالیت های شركت های زیر مجموعه و فهرست بنگاههای تحت مالكیت این نهاد ها می توان متوجه سهم مهم و البته حیاتی آنها در اقتصاد كشور شد.
گفت و گو با برخی مدیران هلدینگ ها و شركت هایی كه در نمایشگاه بین المللی تهران حضور داشتند، روی دیگر توان راهبری این شركت ها را در عرصه های اقتصادی به تصویر كشیده است.

** تولید جنین های آزمایشگاهی برای نخستین بار در كشور
هلدینگ صنایع عمومی تامین از جمله شركت های تابعه سازمان تامین اجتماعی است كه در این نمایشگاه حضور داشت؛ «سید كوروش هاشمی» عضو هیات مدیره آن، به خبرنگار ایرنا می گوید كه شركت «كشت و دامداری فكا» كه زیرمجموعه این هلدینگ است، در زمینه تولید جنین در آزمایشگاه فعالیت می كند.
به گفته وی، این شركت برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه از سال 1392 تولید جنین در آزمایشگاه را با مقاصد افزایش تولیدات دامی آغاز كرد و تاكنون به كشورهای آذربایجان، ارمنستان و افغانستان نیز صادرات داشته و به تازگی نیز تفاهم نامه ای با عراق برای صادرات 2 ساله به ارزش ریالی 500 هزار دلار امضا كرده است.
به گفته عضو هیات مدیره شركت كشت و دامداری فكا، تكنولوژی این دانش بومی بوده و در زمینه تولید این جنین های فریز شده این شركت مناسباتی با دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان داشته است.
هاشمی افزود: اكنون تولید شیر و گوشت ارزآوری زیادی برای كشور ندارد اما صادرات اسپرم و جنین سود آور بوده و تولید جنین فریز شده حدود 2 میلیون دلار ارزآوری برای كشور دارد.
وی با اشاره به اینكه نخستین بار است كه جنین فریز شده به صورت IVF در كشور تولید می شود، توضیح داد: از مزایای این اقدام استفاده مكرر از ظرفیت ژنتیكی دام های ماده، كاهش فاصل بین نسل ها به منظور بهبود روند اصلاح نژاد، استفاده بهینه از دام های ماده و كم توان به عنوان دام گیرنده و مزیت رقابتی جنین های تولیدی از نظر قیمت تمام شده در مقایسه با اسپرم های ممتاز و جنین های وارداتی است.
سعید صالحی مدیرعامل شركت كشت و دام گلدشت نمونه اصفهان كه از شركت های زیر مجموعه هلدینگ صنایع عمومی تامین به شمار می رود نیز درباره فعالیت های این شركت می گوید كه با 6 هزار راس گاو روزانه 100 تن شیر تولید می كند و در جهت هم افزایی و حفظ بازار، شیر اولیه برای تولید مواد لبنی از دامداری شركت تهیه می شود.
صالحی درباره محصولات تولیدی این شركت، گفت: شركت كشت و دام گلدشت اصفهان در مرحله نخست شیر، ماست، دوغ و پنیر تولید می كند و در نظر دارد در آینده به خواست مشتریان توجه كند برای نمونه شیر غنی شده از كلسیم برای سالمندان و یا شیرهایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان دانش آموزان تولید كند.
مدیرعامل شركت كشت و دام گلدشت اصفهان بیان كرد: این شركت جزء 10 شركت برتر سازمان تامین اجتماعی است كه در سال 1379 در اصفهان تاسیس شد و اكنون با 150 پرسنل به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت بالادستی و غیرمستقیم در این شركت فعالیت می كنند.
صالحی می گوید كه محصولات این شركت در دیگر شركت های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی همچون بیمارستان ها، هتل ها، كشتیرانی و صنایع هلدینگ صنایع سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.

** تولید دارو در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی
«علی مصدق» مدیرفروش شركت داروسازی رازك كه در این نمایشگاه حضور داشت به خبرنگار ایرنا می گوید: اگرچه كشور از در حوزه دارویی تحریم نبود اما چون در مراودات بانكی با محدودیت هایی مواجه بودیم به ناچار از كانال غیرمستقیم مواد اولیه دارو را وارد می كردیم.
وی كیفیت داروهای وارداتی در زمان تحریم ها را مطلوب ندانست و گفت: این كار هزینه های زیادی را به بیماران و بیمه شدگان تحمیل می كرد كه بسیاری از این مشكلات پس از برجام برطرف شد.
مصدق درباره گام های شركت های داروسازی برای تولید محصولات با كیفیت ایرانی اظهار داشت: در راستای تحقق سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدات محصولات باكیفیت ایرانی بسیاری از داروهای گیاهی و مكمل های گرانقیمت كه از كشورهای فرانسه و آلمان وارد می شد، در سه سال گذشته با همان كیفیت و تحت لیسانس بین المللی در این شركت فرموله و تولید می شود كه مانع از خروج حداقل 2 میلیون دلار ارز شده است.
مصدق با بیان اینكه شركت داروسازی رازك 2 درصد سهم بازار دارویی را پوشش می دهد، اظهار داشت: این شركت سال 1343 توسط كمپانی فایزر اینترنشنال آمریكا بنیان نهاده شد و بعد از انقلاب به رازك تغییر نام داد و به مالكیت سازمان تامین اجتماعی درآمد و امروز در تولید داروهای دامی و انسانی فعال است.
وی از مسئولان خواست برای حمایت بیشتر از تولید، از ورود داروهایی كه مشابه آن در داخل تولید می شود، جلوگیری كنند.
مصدق ادامه داد: از آنجا كه تجویز دارو خط آخر چرخه درمان است و تمام مسائل تشخیصی، ویزیت و بیمارستان ها به دارو ختم می شود و دارو باید از كیفیت لازم را داشته باشد، باید بیمه ها پوشش بهتری برای هزینه های داروهای گران بیماران ارائه كنند.

** ایجاد صدها كسب و كار در حوزه گردشگری
سودآوری صنعت گردشگری از چشم صندوق های بازنشستگی مخفی نمانده و با توجه رونق این بخش در دوران پسابرجام، شاهد ورود سرمایه گذاران به بخش های مختلف این صنعت اعم از حمل و نقل و اقامت هستیم.
شركت خدمات مسافرتی هگتا از شركت های وابسته به تامین اجتماعی و تحت پوشش هگتا (هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی) است كه در حوزه حمل و نقل و اقامت فعال شده و در سه سال گذشته توانسته گردشگرانی از كشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان، اتریش و كشورهای عربی و امارات متحده عربی را جذب كند.
این شركت اكنون پروژه «100 هتل 100 كسب و كار» را آغاز كرده است كه در صورت اجرا، یكصد هتل در سراسر كشور ساخته و به دنبال آن صدها نفر مشغول به كار می شوند.
طبق برنامه قرار است ساخت این هتل ها از سال آینده و با در نظر گرفتن توان مالی اقشار جامعه برای استفاده از این اقامتگاهها آغاز می شود.

**سخن آخر
گفت و گو با غرفه داران و شركت كنندگان در نمایشگاه «صندوق های بازنشستگی پیشران توسعه ملی» تنها گوشه ای از فعالیت های این صندوق ها و شركت های تابعه آنان را نشان داد.
امروز این صندوق ها در طرح های بزرگ فولادی، كشتی سازی، فناوری اطلاعات، تجارت و امور مالی ورود كرده اند و در شاخه های مختلف اقتصادی می توان ردپایی از آنها یافت.
سهم فعالیت‌ شركت های تحت پوشش وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی از كل فعالیت‌های اقتصادی كشور قابل توجه است زیرا 16.5 درصد سیمان، 33 درصد فولاد، 21 درصد سنگ آهن، 40 درصد دارویی، حدود 10 درصد پتروشیمی و 17 درصد خودرویی را در اختیار دارند.
آنگونه كه «حجت میرزایی» معاون اقتصادی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی می گوید، در مجموع 208 هزار نفر به‌ طور مستقیم یا در شركت های تابعه صندوق‌های بازنشستگی مشغول فعالیت هستند.
امروز سرمایه شركت های مدیریتی تحت پوشش صندوق های بازنشستگی در دولت تدبیر و امید از ٢٠٠ هزار میلیارد ریال در ابتدای دولت به 350 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
با وجود این فعالیت ها و توانمندی ها، تغییرات نسلی، خطری است كه در كمین آینده این صندوق ها نشسته است؛ ورود جمعیت جوان و شاغل كشور به دوره سالمندی و سپس بازنشستگی در دو دهه آینده، هوشمندی بیش از پیش و سرمایه گذاری هرچه بهتر صندوق های بازنشستگی را طلب می كند تا بتوانند از عهده پرداخت هزینه های خود بر آیند.
اقتصام**9132**2025 گزارشگر: فرزانه سلامت بخش ** انتشار: لیلا جودی
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco