۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۲۶
کد خبر: 82445212
T T
۰ نفر
زبان فارسي داراي آزمون تعيين سطح شد/ تصويب آمفا در بنياد سعدي

تهران- ايرنا- پنجمين نشست عادي اعضاي شوراي بنياد سعدي برگزار شد و آيين‌نامه آزمون مهارت زبان فارسي «آمفا» به تصويب رسيد.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي بنياد سعدي، در اين نشست رييس بنياد سعدي اظهار كرد: تاسيس اين بنياد از اعتبار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كم نكرد زيرا همه فعاليت‌هاي بنياد از جمله برگزاري كلاس‌ها و معلمان زبان فارسي در خارج از كشور زير نظر رايزنان فرهنگي است و تنها تغيير در ستاد تدبير فعاليت‌ها بود كه از يك اداره تبديل به يك بنياد مجزا شده است تا تخصصي روي تدوين كتاب‌هاي جديد آموزشي و برگزاري دوره‌ها و تربيت مدرس زبان فارسي كار كند.
وي با بيان فعاليت هاي متنوع در حوزه آموزش زبان فارسي، افزود: تنها يكي از فعاليت‌ها برگزاري جلسات كاري شوراي معاونان بنياد به صورت هفته‌اي دو جلسه است كه تاكنون 186 جلسه آن برگزار شده و همه فعاليت‌ها به دقت و قوت بررسي مي شود.
رييس بنياد سعدي خطاب به اعضاي شورا گفت: با وجود آنكه بنياد سعدي در سال‌هايي آغاز به كار كرده كه دولت از نظر مالي در تنگنا قرار دارد، توفيقات خوبي به دست آورده‌ايم و افق روشن است؛ البته بي عيب هم نيستيم و از همه مي‌خواهيم كمك كنند تا مشكلات برطرف شود.

** برگزاري كلاس هاي آموزش زبان فارسي در بنياد سعدي
رضا مراد صحرايي، معاون آموزش و پژوهش بنياد سعدي نيز با اشاره به اينكه در جهان بيش از 103 زبان دنيا، آزمون مهارت (بسندگي) دارند اما در ايران تاكنون نداشته‌ايم، گفت: آزمون‌ هاي آيلتس و تافل براي زبان انگليسي، آزمون‌ TYS براي زبان تركي، آزمون‌هاي TCF، DELF و DALF براي زبان فرانسه، آزمون ALPT براي زبان‌هاي عربي وجود دارد. لازم است هركس كه زبان فارسي را مي آموزد در آزمون مشخصي براي تعيين سطح مهارت زباني‌اش شركت كند.
صحرايي خاطر نشان كرد: آزمون مهارت زبان فارسي «آمفا» بايد در دو بخش عمومي و دانشگاهي طراحي شود تا براي گروه‌هاي مختلف كاربرد داشته باشد و چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنيدن و صحبت كردن به صورت تخصصي سنجيده شود.
وي گفت: بسياري از مخاطبان ما در خارج از كشور نيازمند مدركي براي نشان دادن ميزان سطح يادگيري خود از زبان فارسي براي ارائه به محل كارشان هستند. ضمن اينكه ارائه اين مدرك علمي، افراد زيادي را براي كسب آن علاقمند خواهد كرد و به اين دليل علاقمندي به شركت در كلاس‌هاي زبان فارسي افزايش مي يابد؛ يا كساني كه سال ها پيش زبان فارسي را آموخته‌اند، با گرفتن اين مدرك مي توانند به كار خود درجه علمي بدهند.
صحرايي با ارائه گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اين معاونت در امر تاليف و تدوين كتاب‌هاي جديد آموزش زبان فارسي، برگزاري دوره‌هاي تربيت مدرس و دوره‌هاي دانش‌افزايي كوتاه مدت و بلند مدت، اظهار كرد: كتاب «گام اول با هشت زبان واسط»، «نرم افزار آموزش زبان فارسي»، «كتاب سفر به ايران»، «كتاب‌هاي آموزش فارسي با نام مينا»، «گلستان سعدي گويا و آموزشي شده»، «كتاب آموزش ادبيات»، «روش‌هاي ساده آموزش زبان فارسي» ،
«برگزاري جلسه‌هاي شوراي عالي برنامه‌ريزي درسي و تاليف منابع آموزشي»، «برگزاري سومين همايش موسسه‌هاي فعال در آموزش زبان فارسي با حضور 39 نهاد داخلي و خارجي» و «تاليف كتاب استاندارد آموزشي»، از جمله فعاليت‌هاي اين معاونت در سال جاري بوده است كه برخي از اعضاي شوراي بنياد در اين فعاليت‌ها حضور داشته‌اند.
معاون آموزش و پژوهش بنياد سعدي با اشاره به متقاضيان زياد علاقمند به شركت در كلاس‌ هاي بنياد سعدي داخل ايران، گفت: با توجه به تجهيز كلاس در يكي از طبقات ساختمان بنياد سعدي، از سال آينده به صورت مدون كلاس‌هاي آموزشي داخل ايران نيز خواهيم داشت كه استادان آن را از ميان مدرسان شركت كرده در دوره‌هاي تربيت مدرس بنياد سعدي، به خدمت خواهيم گرفت.
همچنين در اين جلسه امير پورپزشك، مدير نمايندگي‌هاي بنياد سعدي گزارشي از فعاليت ‌هاي معاونت بين‌الملل در يكسال اخير ارائه و اقدامات راهبردي و زيرساختي در فعاليت‌هاي خارج از كشور، تدوين سند راهبردي براي كل جهان در 10 منطقه زباني و جغرافيايي، تهيه شناخت‌نامه زبان فارسي در 35 كشور جهان، چگونگي فعاليت مدرسان و استادهاي اعزامي از بنياد سعدي و روند برگزاري دوره‌هاي دانش‌افزايي و دعوت فارسي‌آموزان از كشورهاي مختلف را تشريح كرد.
در اين جلسه با حضور سيدباقر سخايي، دبير و معاون اداري و مالي بنياد سعدي، محمد دبير مقدم، احمد صفارمقدم، عباسعلي وفايي، سيدضياءالدين تاج‌الدين، اميررضا وكيلي فرد، مهري باقري، حكيمه دبيران و قهرمان سليماني، در مورد آيين‌نامه آزمون مهارت زبان فارسي
«آمفا» بحث شد و هريك نظرهاي اصلاحي و پيشنهادي خود را اعلام كردند.

** سال هاي طولاني در انتظار ‌آزمون مهارت زباني
دبيرمقدم استاد زبانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي اظهار كرد: داشتن آزموني براي تعيين سطح مهارت زبان فارسي خارجيان كاري است كه سال ها از سوي نهادهاي مختلف در دست انجام بوده اما هنوز به نتيجه نرسيده و اميدواريم در اين جلسه بتوانيم اين آزمون را به مراحل پاياني برسانيم.
در پايان جلسه نظرها در آيين‌نامه آزمون مهارت زبان فارسي «آمفا» اعمال و به تصويب اعضا رسيد و مقرر شد تا در آينده نزديك دستور العمل اجرايي آن نيز تنظيم شود.
فراهنگ**9157**1027**دريافت كننده: منصوره شوشتري**انتشار: دهقاني
۰ نفر