هزینه روستاییان در 22 استان كشور بیشتر از درآمد آنهاست

تهران - ایرنا - معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت : هزینه روستاییان در 22 استان كشور بیشتر از درآمد آنهاست و 44 درصد جامعه روستایی كشور در فقر مطلق هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شورای عالی استان ها ناصر زرگر، در نشست مشترك شورای عالی استان ها با معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری و سازمان محیط زیست افزود: 44 درصد جمعیت روستایی كه در دو دهك پایین قرار دارند، فقیرترین روستاییان كشور را تشكیل می دهند.
وی با بیان اینكه از سال 1250 تا 1320 جابه‌جایی جمعیت از روستا به شهر 9 درصد بوده گفت: اما از سال 1320 تا كنون این عدد به 50 درصد رسیده است و در حقیقت در 70 سال ابتدایی 9 درصد و در 70 سال دوم 50 درصد مهاجرت از شهر به روستا اتفاق افتاده است.
معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت مطالعه علت این پدیده گفت: در اروپا نیز ابتدا انقلاب صنعتی در شهر اتفاق افتاد و تمركز سرمایه در شهر باعث مهاجرت از روستا به شهر شد اما آنها با فهم این پدیده به سرعت با این مشكل مقابله كرده و امكانات را در پهنه سرزمین توزیع كردند.
وی افزود: با گسترش صنعت در ایران بعد از 1320، سرمایه و امكانات در شهرها متمركز می شود اما اقدامی برای مقابله با این مشكل صورت نمی گیرد، در حال حاضر نیز تمام ارزش افزوده تولیدات سنتی و نیمه صنعتی مانند تولیدات كود شیمیایی، بذرهای اصلاح شده، تحقیقات كشاورزی در شهر به دست می آید در حالی كه تولیدات در روستا انجام می گیرد.
زرگر با انتقاد از نظام شهرسازی در ایران گفت: نظام شهری در ایران به واسطه تمركز خود تمام ارزش افزوده را به خود جذب كرده است و دولت ها نیز فارغ از گرایش سیاسی نگاه واحد شهر محور داشته اند.
معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ارزش افزوده را شیره جان اقتصاد هر منطقه دانست و بیان كرد: اما بیش از 65 درصد ارزش افزوده در شهرها تجمیع شده است و تولیدات روستایی بسیار كوچك و كم است.

**زندگی در روستا، هزینه بیشتر از درآمد
زرگر با اشاره به آمار های موجود گفت: در 22 استان كشور هزینه روستاییان بیشتر از درآمد آنها است و زمانی كه هزینه بالاتر از درآمد باشد، انگیزه مهاجرت به شهر شكل می‌گیرد. وی تاكید كرد: یعنی 9 دهك از 21 یك میلیون نفر جمعیت روستایی در منطقه نا امن غذایی قرار دارند.
معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: فقیر ترین جمعیت روستایی در دو دهك پایین جامعه روستایی قرار دارند و این دو دهك 44 درصد جمعیت روستایی را تشكیل می دهد كه در بعضی از استان ها مانند سیستان‌ و‌بلوچستان به 78درصد می رسد، بنابر این نظام توزیع ما بسیار غیر عادلانه و نامتوازن هستند.
وی نرخ رشد جمعیت در روستاهای اطراف و حاشیه كلان شهرها را 6.4 دهم درصد دانست و ادامه داد: اما در شهرهای مراكز استان این نرخ 4.3 دهم درصد، در شهرها به طور متوسط 3 درصد و در روستاها منفی 0.65صدم درصد است و این اعداد پیام برنامه ریزی غلط را به ما منتقل می كنند.
وی اضافه كرد: منفی بودن رشد جمعیت در روستاها به دلیل مهاجرت به شهرها در پی تمركز امكانات در این نقاط است.
زرگر با بیان اینكه روستاها در 75 درصد پهنه سرزمینی ایران، پراكندگی دارند، تصریح كرد: این درصد پراكندگی روستایی برای شورای عالی استان ها به عنوان متولی مدیریت محلی یك مزیت محسوب می شود و قدرت رسانه ای فوق العاده ای به این نهاد می‌دهد.
معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به راه اندازی خبرگزاری روستا ،بیان كرد: ما با همكاری شوراها می‌توانیم اطلاع رسانی بسیار خوبی در زمینه روستاها داشته باشیم. و مشكلات روستا را به گوش دیگران برسانیم تا بتوانیم تغییراتی در سیاست گزاری غلط و متمركز كشور ایجاد كنیم.

**سهم بودجه 28.8 روستاییان 5 درصد از كل بودجه كشور
وی سهم بودجه 28.8 دهمی روستاییان را 5 درصد از كل بودجه كشور دانست و توضیح داد: بنابراین نظام برنامه ریزی كشور در توزیع منابع مالی نیز ناعادلانه است وبا توجه به این مباحث ما در معاونت سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تلاش خود را معطوف به اقتصاد و معیشت روستا كرده ایم.
زرگر تمركز اصلی این معاونت را اقتصاد روستا خواند و توضیح داد: از نظر ما این زنجیره ارزش، تولید صنعتی، فراوری، تامین نهاده، بسته بندی و شبكه فروش باید توسط خود روستاییان انجام گیرد تا منافع حاصل از آن به جامعه روستایی باز گردد.
وی تاكید كرد: اقداماتی نظیر تشكیل شركت های تعاونی، صندوق های خرد محلی، بنگاه های اقتصادی و توانمند سازی روستاییان انجام شده است.
اجتمام **2181**1569**تنظیم كننده: ناهید حاجی خانی ** انتشار: علی حبیبی

*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر