۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82446283
T T
۰ نفر
سهم 75 درصدی ایران در كشفیات مواد مخدر/ تجهیزات مواد یاب نیاز اصلی ایران است

تهران - ایرنا - وزیر كشور با بیان اینكه مبارزه جدی ما بحث پول شویی است، گفت: در این زمینه كمك مالی زیادی نیاز نداریم بلكه نیاز ما بیشتر در زمینه تامین تجهیزات و اطلاعات و اخباری است كه می تواند به كشف مواد مخدر به ما كمك كند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در كنفرانس بین المللی تهران علیه مواد مخدر و جرایم سازمان یافته مرتبط كه در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: اخیرا به ما قول داده اند در دفتر ایران، كارشناسان پولشویی بین المللی را مستقر كنند تا بتوانند رد پول های كلانی كه از راه فروش و ترانزیت مواد مخدر به دست می آید را گرفته و نسبت به بلوكه كردن آنها اقدام كنند.
وزیر كشور موضوع موادمخدر را یك بحث بین المللی دانست و اظهار كرد: ایران در بحث مبارزه بسیار موفق عمل كرده است تا جایی كه توانسته 75 درصد كشف جهانی مواد مخدر را به خود اختصاص دهد.
رحمانی فضلی درباره هزینه های ایران در مبارزه با مواد مخدر و توقع ایران از جوامع بین المللی گفت: بحث ما كمك از سوی همه كشورهاست اما ما در ایران با توجه به نگاه خاصی كه از سوی همه مسوولان وجود دارد مشكل مالی در این زمینه نداریم.

**تجهیزات، نیاز اصلی ایران
وی تاكید كرد: نیاز ما تجهیزاتی همچون سگ های مواد یاب است و كمك های مالی را برای پیشگیری نیاز داریم البته تا زمانی كه بحث تحریم ها بود با كشور ما همكاری نكردند و هیچ گاه این درخواست كمك ها را قبول نداشتند.
وزیر كشور ادامه داد: پس از برجام چند قلاده سگ مواد یاب به ما تحویل دادند و قول هایی هم داده شد كه پیگیر رسیدگی و به سرانجام رسیدن آن وعده ها هستیم و البته همین كنفرانسی كه الان در كشورمان در حال اجراست جزو دستاوردهای پسا برجام است.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره چگونگی برخورد با انتقال پول های حاصل از فروش مواد مخدر به بانك های اروپایی گفت: این موضوع همیشه در دستور كار ما بوده و هست كه با این پدیده مبارزه كنیم . همچنین سیستم بانكی كشور و شخص وزیر اقتصاد و بنده نیز به عنوان دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر، پیگیر موضوع هستیم .
اما هنوز اراده جمعی وجود ندارد، در این حوزه بیش از 60 میلیارد دلار در كشورهای مقصد ذخیره می شود و حجم كمی از آن در كشورهای تولید كننده باقی می ماند.
رحمانی فضلی با اشاره به وضعیت مواد مخدر در افغانستان هم گفت: در افغانستان هم به دلیل دخالت های كشورهای خارجی و وجود شبكه عظیم تروریستی شرایطی فراهم شده است كه دولت افغانستان در برخورد با این پدیده ناتوان است، بهتر است فعلا همه نیروها و منابع به سمت افغانستان معطوف شود و توسعه پایدار و مقابله در این كشور در دستور كار قرار گیرد.
وی ادامه داد: ایران به عنوان یك همسایه در این زمینه، همكاری های دوجانبه، سه جانبه و پنج جانبه دارد. سال قبل هم گفتیم یك استان از افغانستان در اختیار ایران قرار گیرد برای كشت جایگزین مواد مخدر، این اتفاق در حال رخ دادن است و به دنبال تعریف مشخصی از كشت جایگزین و امنیت در این كشور هستیم با این حال موضوع افغاستان یك موضوع بین المللی است.
دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار كرد: موضوع كشت جایگزین حتما با موضوع اقلیم انجام می شود قرار نیست كه ما زعفران بكاریم و بازار ایران را در جوامع بین المللی از دست بدهیم .
وی افزود: در بحث توزیع با سیاست گذاری های دولت فضای خوبی در كشور برای مقابله وجود دارد در بحث درمان كمك های خوبی شده است همچنین در بحث جمع آوری معتادان در تهران 8هزار و 500 نفر درمان شده اند از دیروز برنامه های ویژه ای آغاز شده و از 20 اسفند نیز طرح جمع آوری معتادان متجاهر دنبال می شود. بیش از 600 تن مواد كشف شده است ،مقام معظم رهبری برای ما سیاست های كلان طرح ریزی كرده اند و باید به سقف 5 درصد كاهش معتادان برسیم.
وزیر كشور در بخش دیگر سخنانش با تشریح كنفرانس امروز نیز گفت: خوشبختانه استقبال خوبی شد، معاون دبیر كل سازمان ملل و نمایندگان آسیایی و آمریكایی در این كنفرانس حضور داشتتد و موضوع اجلاس؛ همكاری های بین المللی در خصوص مبارزه منطقه ای در امر مبارزه با مواد مخدر بود.
وی درباره محورهای مطرح شده در این اجلاس بین المللی هم اظهار داشت: در این اجلاس، مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، انتقال اطلاعات و مبارزه با پولشویی و بحث مبارزه با پولشویی در كشورهایی كه بیشترین حجم پولشویی در آن اتفاق می افتد و كشت جایگزین در كشور افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رحمانی فضلی ادامه داد :همكاری دوستانم در ستاد مبارزه با مواد مخدر در جوامع بین المللی بسیار خوب بوده و امیدواریم با گسترش همكاری ها و استفاده از ظرفیت همه كشورهایی كه در مسیر تولید توزیع و ترانزیت واقع شده اند بتوانیم با معضل بین المللی مواد مخدر برخورد كنیم.
در كنفرانس بین المللی تهران علیه مواد مخدر و جرایم سازمان یافته مرتبط كه امروز در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد، علاوه بر وزیر كشور به عنوان دبیر كل ستاد مواد مخدر، نمایندگان و مسئولان مواد مخدر 25 كشور و 8 سازمان بین المللی حضور داشتند.
اجتمام**9136**1569
خبرنگار: فرزانه جلالیان **انتشار: علی حبیبی

*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر