۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82451401
T T
۰ نفر
افزایش تولید و رشد قیمت ها، درآمد نفتی ایران را روزانه 28 میلیون دلار افزایش داد

تهران- ایرنا- سرپرست اداره كل امور اوپك و مجامع انرژی وزارت نفت گفت: اجرایی شدن برجام و گشایش های حاصله آن، برنامه های استكبار جهانی را خنثی كرد و اكنون با افزایش 10 دلاری قیمت ها شاهد اضافه درآمد روزانه 28 میلیون دلاری برای كشور هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بهروز بیك علی زاده» امروز (شنبه) در سلسله نشست های تخصصی اقتصادمقاومتی و برجام در محل مركز مطالعات وزارت امور خارجه افزود: قیمت نفت از بیش از 110 دلار در اواسط سال 2014 به كمتر از 40 دلار در سال 2016 تنزل كرد كه عامل اصلی آن افزایش تولید در این سال ها بود.
به گفته این مقام مسئول، با اعمال تحریم ها سهم ایران در بازار نفت از 2.7 میلیون بشكه در روز به كمتر از یك میلیون بشكه در روز كاهش یافت، اما در مقابل تولید عراق در همین سال ها از سه میلیون بشكه در روز به چهار میلیون بشكه در روز و تولید نفت عربستان به بیش از 10 میلیون بشكه در روز رسید.
وی تصریح كرد: دلیل اصلی افزایش ظرفیت تولید از سوی عربستان، پایین آوردن قیمت نفت به منظور اعمال فشار بر ایران و در نتیجه پا پس كشیدن ایران در مذاكرات برجام بود.
بیك علی زاده ادامه داد: این اقدام عربستان كاهش 300 هزار میلیارد دلاری ذخایر ارزی و افزایش بدهی های این كشور را به دنبال داشت و در كنار آن افزایش خریدهای نظامی، بدهی سعودی ها را تشدید كرد.
وی گفت: با اجرایی شدن برجام، تولید نفت ایران به تدریج افزایش یافت تا به سطح 3.2 میلیون بشكه در روز رسید و پس از آن بود كه بحث فریز نفتی مطرح شد اما ایران با پافشاری بر مواضع خود بتدریج تولید خود را افزایش داد تا به سطح سه میلیون و 975 میلیون بشكه در روز و بیشترین تولید كشور از سال 1997 تاكنون رسید.
وی خاطرنشان كرد: مراجعه به تارنمای اطلاع رسانی اوپك بیانگر كاهش تولید همه كشورهای عضو در ماه اكتبر گذشته است، اما جمهوری اسلامی ایران به میزان 90 هزار بشكه در روز افزایش داشته و توانسته پیش از آنچه تصور می شد به سطح ذخیره سازی های مدنظر دست یابد.
سرپرست اداره كل امور اوپك و مجامع انرژی وزارت نفت ادامه دهد: این در حالی بود كه در زمان تحریم ها سطح صادرات نفتی كشور به كمتر از یك میلیون بشكه در روز تنزل یافته بود و بنا بود از این میزان نیز كمتر شود و حتی اجرای برنامه نفت در برابر غذا و دارو همانند آنچه برای عراق در سال های گذشته اعمال شده بود را پیش بینی كرده بودند.
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065**2078**2025**خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشار: لیلا جودی
۰ نفر