۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82451528
T T
۰ نفر

كنگره بین المللی محتشم كاشانی گشایش یافت

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82451528
كنگره بین المللی محتشم كاشانی گشایش یافت

كاشان - ایرنا - كنگره بین المللی محتشم كاشانی با هدف بزرگداشت مقام این شاعر پرآوازه مرثیه سرای كشور با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیختگان داخلی و میهمانان خارجی روز شنبه در دانشگاه آزاد اسلامی كاشان آغاز به كار كرد.

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم آغاز به كار این كنگره شناخت كمتر جوانان از مفاخر ایرانی را از دردهای روزگار دانست و گفت: آشنایی مردم با ادیبان و شاعران و مفاخر كشور یكی از ضروریات جامعه ایرانی اسلامی است.
حمید میرزاده اظهاركرد: این درحالی است كه نسل جوان ما بسیاری از مفاخر و اندیشمندان خارجی را می شناسند.
وی افزود: براساس مصوبه شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم بر تجدید چاپ آثار فاخر دانشمندان، مفاخر و شعرای ایران گرفته و مقرر شد پایان نامه های دوره های كارشناسی ارشد و دكترا نیز به مفاخر و دانشمندان هرمنطقه پرداخته شود كه این كار عظیمی در عرصه فرهنگی برای آشنایی نسل جوان با مفاخر است.
میرزاده با اشاره به تجدید چاپ كتاب محتشم كاشانی در 20 هزار جلد گفت: 700 نسخه از این آثار به شركت كنندگان در كنگره اهدا خواهد شد.
وی تاكید كرد: سه دلیل ماندگاری تركیب بند محتشم و شعرهای آیینی این مرثیه سرای بزرگ شیعه «ذكر مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) با شرح جانسوز واقعه كربلا» ، «تكیه بر زبان شیرین و معنی آفرین فارسی» و «صداقت محض محتشم به اباعبدالله» است.
به گفته وی شعر محتشم فضای سه بعدی واقعه عاشوراست كه به دلایل حیرت آور بیش از 400 سال در تاریخ ادبیات عاشورایی ایرانیان ماندگار شده است.
همچنین دبیر علمی كنگره بین المللی محتشم كاشانی گفت: 400 مقاله به دبیرخانه كنگره رسید كه از این شمار 120 مقاله از طرف هیات داوران برای ارائه در كنگره پذیرفته شد.
علی میر انصاری با بیان اینكه مقاله های پذیرفته شده در مجموعه ای چاپ می شود و درجه علمی خواهند گرفت، اظهار كرد: این مقاله ها از سراسر كشور و حتی از برخی كشورها از جمله عراق، سوریه و مصر ارسال شده است.
وی از «كتاب شناسی و نسخه شناسی» ، «مردم شناسی دینی» ، «زندگی و اندیشه محتشم كاشانی» ، «هنرهای آئینی» و «وضعیت فرهنگی اجتماعی كاشان در دوره محتشم» را موضوع های كنگره بین المللی محتشم كاشانی بیان كرد.
دبیر علمی كنگره بین المللی محتشم كاشانی افزود: افزون بر همكاری دانشگاه های تهران، مشهد، كاشان، همدان، تبریز و اصفهان، دو مركز فرهنگی مهم دایرة المعارف بزرگ اسلامی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز برای برگزاری این كنگره دعوت به همكاری شده اند.
برپایی نمایشگاه های «عكس هایی از جنس محتشم» و آثار خوشنویسان با موضوع «شعرهای محتشم» ، برگزاری همایش ملی شعر محتشم و شعر و ذكر، تجدید چاپ دیوان محتشم كاشانی و رونمایی از سردیس محشتم از جمله برنامه های جانبی كنگره بین المللی محتشم كاشانی است.
این كنگره به مدت دو روز برگزار می شود.
«كمال الدین علی محتشم كاشانی» شاعر فارسی سرای ایرانی اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در كاشان چشم به جهان گشود .
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است كه در خلق عالم است» از جمله آثار فاخر این شاعر پرآوازه مرثیه سرای كشور است.
این شاعر گرانسنگ ربیع الاول سال 996 درگذشت و آرامگاه او در خیابان محتشم كاشان قرار دارد.
6136 / 6022 خبرنگار: یوسف صائب - انتشار دهنده : مسعود عمادی
۰ نفر