۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82452193
T T
۰ نفر
سفیر كره شمالی در مالزی به عنوان عنصر نامطلوب اخراج شد

كوالالامپور – ایرنا - 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی، 'كانگ چول' سفیر كره شمالی در كوالالامپور را عنصر نامطلوب تشخیص داد و از او خواست طی 48 ساعت این كشور را ترك كند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه مالزی شنبه شب در بیانیه ای تصریح كرد: این وزارتخانه در پیامی دیپلماتیك به سفارت كره شمالی، 'كانگ چول' را عنصر نامطلوب تشخیص داده است.
وزیر امور خارجه مالزی اعلام كرد انتظار می رود سفیر كره شمالی در كوالالامپور طی 48 ساعت از زمان نشستی كه ساعت 18 شنبه شب برگزار شد مالزی را ترك كند.
'عنصر نامطلوب' اصطلاحی در حقوق بین ‌الملل بوده كه ممكن است از سوی دولتی درباره شهروندان دیگر دولت‌ها و به ویژه دیپلمات‌ ها به كار رود. فردی كه عنصر نامطلوب شناخته شده ‌است حق ورود یا اقامت در كشور پذیرنده را ندارد. دولت پذیرنده بدون نیاز به تعقیب قضایی و محاكمه می ‌تواند عنصری را كه نامطلوب شناخته از كشور اخراج كند. این امر به ویژه درباره دیپلمات‌ها كه مصونیت دیپلماتیك دارند، صورت می‌ گیرد.
وزارت خارجه مالزی، سفیر كره شمالی را در ارتباط با قتل 'كیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر كره شمالی، عنصر نامطلوب تشخیص داد و وی را از كوالالامپور اخراج كرد.
'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی اعلام كرد كه سه شنبه گذشته مقامات این وزارتخانه با هیاتی عالی رتبه از كره شمالی دیدار كرده اند.
در این جلسه، دولت مالزی خواستار عذرخواهی كتبی كره شمالی به دلیل اتهام هایی شد كه اخیرا سفیرش در كوالالامپور به مالزی وارد كرده است.
وی گفت كه هیات كره شمالی مطلع شد در صورت عدم پاسخ تا ساعت 22 آن روز، دولت مالزی اقداماتی را برای حفاظت از منافع خود به بهترین وجه انجام می دهد.
با افزایش تنش سیاسی بین مالزی و كره شمالی، یك مقام ارشد مالزی روز شنبه گذشته گفته بود كه سفیر پیونگ یانگ در كوالالامپور 'كارت زرد' گرفته است و در صورتی كه وی ادعاهای بی پایه خود را تكرار كند، با دریافت كارت قرمز به عنوان 'عنصر نامطلوب' اخراج می شود.
تنش در مناسبات دو كشور از آنجا كلید خورد كه كره شمالی كالبد شكافی جسد 'كیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر كشورش را كه در فرودگاه كوالالامپور ترور شد بر نتابید و مالزی سفیر كره شمالی را به دنبال اظهاراتی كه نشان می داد این كشور جنوب شرق آسیا را متهم به همدستی با كره جنوبی می كند، به وزارت خارجه احضار كرد.
اتهاماتی كه 'كانگ چول' سفیر كره شمالی پس از مرگ 'كیم جونگ نام' علیه مالزی مطرح كرد در نهایت باعث شد 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی هفته گذشته با موضعگیری در قبال این قبیل اتهامات، سفیر كره شمالی را فردی 'توهمی' بخواند و به وی 'اهمیت اعتماد به دولت مالزی' را یادآوری كند.
سفیر كره شمالی در كوالالامپور پیش از این تحقیقات مالزی را با این عنوان كه مملو از 'نقاط خالی و نتاقض' است محكوم كرده و مقامات مالزی را به تبانی با دشمنان پیونگ یانگ متهم كرده بود.
در جریان قتل برادر ناتنی رهبر كره شمالی تاكنون دو زن ویتنامی و اندونزیایی به عنوان متهم اصلی این پرونده دستگیر شده اند و دولت مالزی تاكید دارد این افراد تا پایان دادگاه و بررسی قتل، آزاد نمی شوند و به همین خاطر درخواست كره شمالی را برای آزادی آنها رد كرد.
'سیتی عایشه' 25 ساله از اندونزی و 'دوآن تی هیونگ' 28 ساله از ویتنام كه روز چهارشنبه 11 اسفند ماه جاری در دادگاه بدوی 'سپانگ' مالزی حضور یافتند، همراه با چهار شهروند كره شمالی كه روز 13 فوریه خاك مالزی را ترك كرده اند، متهم به ارتكاب قتل هستند.
یك تبعه دیگر كره شمالی و یك شهروند مالزی نیز در این ارتباط دستگیر شده اند.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی