تهیه كنندگان برنامه های نوروزی ضعف برنامه خود را با دعوت از چهره ها پنهان می كنند

تهران - ایرنا - تهیه كننده و كارگردان هنری برنامه های تلویزیونی گفت: تهیه كننده های ویژه برنامه های نوروزی در دعوت از هنرمندان با هم رقابت دارند و بعضی از آنها ضعف خود را در ساخت برنامه خوب با حضور چهره ها پنهان می كنند.

داریوش ربیعی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد برنامه های تركیبی تلویزیونی و ویژه برنامه های نوروزی افزود: تمام برنامه های تركیبی دنیا با یك مجری و تعدادی مهمان تولید می شود اما شكل اجرا، موضوع و رویكرد برنامه و فرم آن باعث تفاوت ها و موفقیت یا شكست ‌آن می شود.
وی ادامه داد: با این نظر موافقم كه در سال های اخیر 6 شبكه برنامه تحویل سال پخش می كنند كه هیچ كدام با بقیه فرقی ندارد.
كارگردان هنری برنامه «شهر باران» افزود: باید بدانیم چه توقعی از یك برنامه داریم. مثلا برنامه شب عید شبكه 1، شبكه 2 و 3 با چه هدفی پخش می شود. هر شبكه تعریف و ماموریتی دارد. شبكه 1 شبكه ملی است و آیا مثلا در برنامه شب عید از سیستان و بلوچستان یا چهارمحال و بختیاری مهمان داریم یا نه.
وی با تاكید بر رویكرد و ماموریت شبكه ها ادامه داد: ویژه برنامه های شب عید همه شبكه ها فقط بر اساس مهمان ها و میزان محبوبیت آنها سنجیده می شود، به همین دلیل مسابقه ای بین تهیه كنندگان برای آوردن مجری محبوب تر و مهمان های مشهورتر شكل می گیرد.
ربیعی با تاكید بر لزوم توجه به ساختار برنامه برای كسب موفقیت افزود: بعضی تهیه كننده ها ناتوانی خود را در برنامه سازی پشت چهره ها پنهان می كنند، یعنی برنامه خوب نمی توانند تولید كنند و تصمیم می گیرند مثلا هنرمند مشهوری را دعوت كنند و با این كار مخاطب را راضی كنند؛ ضمن اینكه مدیری هم نیست به تهیه كننده بگوید برنامه استانداری نساخته است.
تهیه كننده برنامه «صبح به خیر ایران» در مورد مهمترین موانع برنامه سازی در تلویزیون گفت: شجاعت نداشتن مدیران مهمترین مانع است. مدیران بسیاری از ساخت برنامه های جدید می ترسند اما همیشه تجربه نشان داده مدیران موفق جسارت تغییر را داشته اند.
تهیه كننده ویژه برنامه نوروزی «مهربانی» برای شبكه 4 تاكید كرد: وقتی برنامه «صبح به خیر ایران» در سال 73 آغاز شد، یك گروه به نام گروه سیمای بامدادی با هفت تهیه كننده آن را می ساختند و تحویل یك تهیه كننده می دادند اما به تدریج این روند تغییر كرد و یك تهیه كننده برنامه را ساخت.
وی تصریح كرد: این برنامه وقتی شروع شد موفق و به شدت پربیننده بود چون آن زمان خلاء داشتیم و با هزینه های كه برای آن می شد كیفیت خوبی داشت، همین امر منجر شد مدیریت های بعدی آن را به همان شكل ادامه دهند و به تهیه كننده اجازه نمی دادند كار خود را بكند.
تهیه كننده تله فیلم «از آغاز تا آغاز» با تعمیم این وضع به حوزه آثار نمایشی تلویزیون نیز گفت: مثلا سریال «پایتخت» كه سیروس مقدم می سازد در ابتدا خوب بود اما از یك جایی به بعد جواب نمی داد اما چرا ساخته می شود؟ برای اینكه مدیران معتقدند اگر سریال بد باشد مسوولیتی متوجه من نیست چون فصل های قبلی جواب داده و نام كارگردان هم مطرح است، در برنامه های تركیبی هم همین اتفاق می افتد و مدیران از انجام كار جدید می ترسند.
ربیعی در مورد برنامه های تركیبی صبحگاهی و عصرگاهی نیز گفت: وقتی همه شبكه ها برنامه صبحگاهی دارند، مسابقه ای بین تهیه كننده ها شكل می گیرد كه كدام مجری اجرا كند یا چه بخش های داشته باشد، اما یا طراحی برای برنامه شكل نمی گیرد یا بر اساس طراحی پیش نمی رود و در نهایت می رسیم به اینكه همه برنامه ها یك بخش آشپزی و یك بخش ورزش صبحگاهی دارند.
تهیه كننده برنامه «آقای خاص» یادآور شد: در این برنامه ها هم هر شبكه باید بر اساس ماموریت خود برنامه را طراحی كند. مثلا شبكه 4 می تواند یك مجله صبحگاهی فرهنگی بسازد و در دنیای فرهنگی و هنری ایران و جهان چه اتفاقی افتاده است.
فراهنگ ** 9157 ** خبرنگار: منصوره شوشتری * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر