۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82454202
T T
۰ نفر
قاسمی:ادعاهای مسئولان بحرین علیه ایران بی اساس است/فرافكنی روش مشترك نظام های سركوبگر

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعای جدید مسئولان بحرینی در خصوص ارتباط ایران با مسایل داخلی آن كشور را بی اساس دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،‌ بهرام قاسمی در نشست خبری روز دوشنبه افزود: حاكمان بحرین كه عاجز از حل و فصل مسایل داخلی خود و پاسخ مناسب به مطالبات مدنی و مسالمت جویانه شهروندانشان هستند، هر از چندی اعتراضات مردم كشورشان را به جمهوری اسلامی ایران نسبت می دهند.
وی ادامه داد: بدیهی است فرافكنی روش مشترك همه نظام های سركوبگری است كه با مردم خود دچار مشكل می شوند. این روش هیچ گاه كمكی به حل بحران ها نخواهد كرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به دولت بحرین توصیه كرد بجای توسل به روش های منسوخ و اصرار بر رویكرد امنیتی، تلاش كند با صداقت، عدالت و رعایت اصول اخلاقی با مردم خود رفتار كند.

**سوریه
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص حضور نیروهای آمریكایی در سوریه اظهار داشت: مذاكره آستانه و ژنو مسیر خود را طی می كند و تلاش هایی وجود دارد قبل از ژنو5 در روزهای آینده، اجلاس آستانه4 برگزار شود. باید دید چه اتفاقی می افتد.
وی افزود: درباره حضور نیروهای آمریكایی در سوریه هنوز اطلاعی از منبع موثقی دریافت نكرده ام.

**انگلیس و اروپا
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تاثیر آن در روابط این كشور با ایران اظهار داشت: وضعیت انگلستان و اینكه در اتحادیه اروپا بماند و یا نماند و نحوه خروج از اتحادیه اروپا به خود آن ها مربوط است، ما با انگلستان روابط عادی خود را خواهیم داشت كما اینكه با اروپایی ها هم چه به صورت دو جانبه و چه در قالب اتحادیه اروپا روابط خود را داریم.

** آفریقا
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس جمهوری به آفریقا نیز اظهار داشت: بحث هایی برای سفر آقای روحانی به كشورهای آفریقای جنوبی، الجزایر و اوگاندا وجود داشت. درباره مكانیزم سفر، مباحث فنی و تشریفاتی بحث هایی صورت گرفت و پیش بینی شده بود كه این سفر قبل از نوروز انجام شود اما با اطلاعی كه من دارم با توجه به عدم اجرایی شدن همه مراحل مورد نیاز، این سفر پیش از نوروز و در اسفندماه انجام نخواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: این سفر در دستور كار خواهد ماند و تلاش می كنیم در فرصت لازم و با حوصله بیشتر، مسائل تشریفاتی و اسنادی كه باید آماده شود را فراهم كنیم.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی گفت: احتمالا از آینده نزدیك می توانیم برای تاریخ مشخص صحبت كنیم اما این سفر قبل از نوروز برگزار نخواهد شد.

**مصر
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره مناسبات ایران و مصر اظهار كرد: مصر چه در منطقه، چه در جهان عرب و چه جهان اسلام، كشور مهمی است. دو كشور دفاتر حافظ منافع دارند و تماس های لازم را انجام می دهند.
وی گفت: امیدواریم بر مشكلاتی كه وجود دارد، فائق آمده و روابط دو كشور ارتقا یافته و از سطح قابل قبولی برخوردار باشد. با اینحال روابط دو كشور یك جانبه نیست و باید مجموعه شرایط برای ارتقای آن فراهم شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح كرد: در شرایط فعلی پیشرفت خاصی نداشته ایم و وضعیت همچون گذشته است. در سطح دفتر حفاظت منافع تماس های ما برقرار است و گاهی هم كه لازم بوده دیدارهایی در سطوح مختلف بین مقامات دو كشور برگزار شده است.

**تحریم 20 شخص حقیقی و حقوقی آمریكایی
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره بیانیه وزارت امور خارجه و تحریم برخی از مقامات آمریكایی و اینكه آیا لیستی كه در این بیانیه گفته بودید، تهیه شده است؟ اظهار كرد: ما چه در حوزه برجام و چه در حوزه مسائل روابط با آمریكا بیانیه ای داشتیم و تحریم هایی برای بیش از 20 شخص حقیقی و حقوقی اعلام شد كه ساز و كارهای خودمان را تعریف كردیم.
قاسمی اضافه كرد: هر آنچه كه اعلام كردیم روی آن كار شد و در خصوص آنچه قول داده بودیم در سطح ملی عمل كردیم. هم به لحاظ لیست و هم اقدامات مورد نیاز در لحظه مناسب اخذ تصمیم شده و به هنگام و در زمان خودش در صورت ضرورت اعلام خواهیم كرد.
وی تاكید كرد: فعلا به دلایلی از ذكر نام آن ها و لیست اقداماتی كه خواهیم داشت و به آن عمل خواهیم كرد، اجتناب می كنم و آن را به روزهای آینده موكول می كنم. امیدوارم با توجه به شرایط پیش رو، پاسخ بهتری را به شما بدهم.

**جمهوری آذربایجان
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر الهام علی اف به ایران و روابط دو كشوراظهارداشت: این سفر در جایگاه خودش از ویژگی های مطلوبی برخودار بود. این سومین دیدار در دو پایتخت بود و دیدارهای دیگری هم در حاشیه اجلاس های متعدد منطقه ای و سازمان ملل صورت گرفت .
قاسمی خاطرنشان كرد: خواهان حسن همجواری هستیم و روابط سازنده برای كمك و تعامل هر چه بیشتر در ایجاد ثبات و امنیت بخصوص در منطقه حساس قفقاز اهمیت زیادی دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال گفت: ما از وضعیت روابط اقتصادی خودمان با توجه به روابط سیاسی و جایگاه آذربایجان در مرزهای ایران، راضی نیستیم. فكر می كنیم حجم روابط اقتصادی ما باید گسترش بیشتری پیدا كند تا پشتوانه بیشتری برای تقویت روابط سیاسی داشته باشد.
قاسمی یادآور شد:مقامات آذربایجان تسهیلاتی برای ایرانیان و سفر به آذربایجان فراهم كردند ولی هنوز با لغو روادید بین دو كشور فاصله داریم و مذاكرات و ساز و كارهای لازم زمان بر و طولانی خواهد بود. امیدوارم با درایت و مدیریت مقامات سیاسی دو كشور و اراده ای كه وجود دارد، بتوانیم به نقطه مطلوب دسترسی پیدا كنیم.
وی اضافه كرد: روابط آذربایجان با سایر همسایگان و كشورهای دنیا موضوعی است كه در باكو درباره آن تصمیم گیری می شود. ما راوبط مستقل خودمان را داریم و بر اساس منافع ملی خود با باكو صحبت می كنیم.
سیام**2021**1429
خبرنگار:داود مرادپور**انتشار:محسن طاهرزاده