۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82454308
T T
۰ نفر
خودروی تمام ایرانی كوئیك رونمایی شد/ ایجاد8درصدبازار جدید برای سایپا

تهران-ایرنا- « علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ) خودروی تمام ایرانی «كوئیك» كه طراحی آن را مركز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا انجام داده است، رونمایی كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حجم موتور این خودرو ١٥٠٣ سی سی است؛ یك هزار و 63 كیلوگرم وزن دارد و حداكثر قدرت آن ٨٧ اسب بخار است.
خودروی كوئیك دارای استانداردهای آلایندگی یورو چهار است و قابلیت ارتقا به یورو پنج دارد. این خودرو هم با گیربكس اتوماتیك و هم گیربكس دستی تولید می شود.
كوئیك بر روی پلت فرم گسترش یافته ایكس ٢٠٠ (X200) - كه محصولاتی همچون تیبا و ساینا با آن طراحی می شود- تولید شده است.
فرمان این خودرو در گیربكس اتوماتیك، برقی و در گیربكس دنده ای، هیدرولیك است.
تا زمان انتشار این خبر، قیمت آن اعلام نشده است.
«مهدی جمالی» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این مراسم كه با حضور «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی و «محمدرضا نعمت زاده» در محل شركت سایپا برگزار شد، اعلام كرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، سایپا هر سال یك محصول جدید به بازار عرضه خواهد كرد.
وی افزود: برنامه ما در سال گذشته بازگشت به تولید سالهای قبل بود كه این امر محقق شد و اكنون بیشتر به سمت طراحی محصولات جدید و افزایش رضایت مشتری حركت خواهیم كرد.
به گفته جمالی، سایپا هم اكنون 41 درصد بازار خودرو كشور را در اختیار دارد و در یك سال اخیر توانسته است هشت درصد بازار جدید برای محصولات خود ایجاد كند.
وی با تشریح شرایط سایپا در سالهای گذشته، گفت: پارسال در این روزها سرمایه ثبتی ما 17 هزار میلیارد ریال( یك هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان) و زیان انباشته پایان سال ١٣٩٣ به میزان 42 هزار میلیارد ریال(چهار هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان) بود؛ یعنی شركت از نظر قانون تجارت، در حال ورشكستگی قرار داشت؛ این شرایط در ١٠٠ شركت زیرمجموعه نیز حاكم بود.
مدیرعامل سایپا افزود: در آن شرایط با مصوبه مجلس شورای اسلامی، سرمایه ثبتی سایپا از یك هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان به چهار هزار میلیارد تومان افزایش یافت و به این ترتیب ترازنامه شركت بازمهندسی شد تا سایپا بتواند بار دیگر به همكاری خود با سیستم بانكی و بازار سرمایه ادامه دهد.
جمالی گفت: تولید سه هزار دستگاه خودرو، در سال گذشته به عدد كمتر از ٨٠٠ دستگاه رسیدو حتی روزهایی تولید ٣٠٠ دستگاه بود. همچنین زمان تاخیر در پرداخت معوقات قطعه سازی ها به ٢ سال رسیده بود.
وی در این زمینه ادامه داد: پارسال در سایپا روزهایی را تجربه كردیم كه كمتر از 10 میلیارد ریال (یك میلیارد تومان) فروش محصول داشتیم و در عین حال در همان روز 160 میلیارد ریال( ١٦ میلیارد تومان) انصراف فروش داشتیم؛ چرا كه امكان تحویل خودرو نداشتیم.
در آن شرایط، كارگران و مدیران سایپا 640 هزار میلیارد ریال(64 هزار میلیارد تومان) به حساب های سایپا واریز كردند و این امر انگیزه ای برای تغییر شرایط ایجاد شد.
جمالی درباره افزایش تولید سایپا در یك سال گذشته افزود: تولید روزانه سایپا از ٣٠٠ دستگاه در مهر ماه پارسال به ٢ هزار و ٥٠٠ دستگاه در شرایط كنونی رسیده است.
وی همچنین به همكاری های بین المللی سایپا اشاره كرد و گفت: قرارداد سایپا و سیتروئن یكی از بهترین قراردادهای خودرویی است كه بر اساس آن، شریك خارجی ما 50 درصد از سهام سایپا كاشان را خریداری كرده و مقرر شده است ٣٠ درصد از محصولات تولیدی مشترك را در بازارهای بین المللی خود عرضه كند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**٩١٨٩**9132 **1561** خبرنگار: اسماعیل داودی** انتشار: مژگان توانا
۰ نفر