۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۳۹
کد خبر: 82454537
T T
۰ نفر
كتاب «آثار چاپ دستی» در موزه هنرهای معاصر رونمایی می شود

تهران-ایرنا- نمایشگاه منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به همراه كتاب «آثار چاپ دستی» در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی می شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، بنیاد لاجوردی و نشر هنر معاصر كتاب 'آثار چاپ ‌دستی هنرمندان جهان در موزه هنرهای معاصر تهران' را در زمستان 1395 منتشر كرده است.
این كتاب تلاشی برای مكتوب و مدون ‌كردن بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است و برای نخستین ‌بار در این كتاب گزارشی از فهرست آثار چاپ دستی هنرمندان خارجی گنجینه ارائه می شود.
به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، درباره اهمیت انتشار این كتاب آمده است: در موقعیت تاریخی و فرهنگی امروز ایران و تحولاتی كه در دنیای هنر در حال وقوع است، اهمیت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به ‌عنوان بخشی از داشته های فرهنگی ایران بیشتر مطرح و ضرورت تهیه فهرستی از آثار موزه هنرهای معاصر حیاتی می شود.
این گنجینه شامل مهم‌ ترین و جامع‌ ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا در زمان تاسیس خود بوده است. حدود سه سال پیش، طرح اولیه این كتاب از طرف بنیاد لاجوردی پیشنهاد داده شد و در نهایت این پروژه با كار گروهی به سرانجام رسید.
تهیه و تنظیم این كتاب بدون همكاری و كمك موزه‌ هنرهای معاصر امكان ‌پذیر نبود اما تمام هزینه های كتاب با بودجه بنیاد لاجوردی تأمین شده و از هیچ نهاد دولتی كمك مادی دریافت نشده است.
آیین رونمایی از كتاب 17 اسفند ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.
مراسم رونمایی از این كتاب عصر سه‌شنبه 17 اسفندماه، ساعت 17 در محل موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان كارگر شمالی، جنب پارك لاله برگزار می‌شود.

** برگزاری گالری در كشور دبی
گالری فردا در اولین تجربه حضور بین‌المللی خود، نمایشگاه ' 5 هنرمند ' را در گالری فاین‌آرت دبی كشور امارات متحده عربی برگزار خواهد كرد.
در این نمایشگاه حدود 30 اثر از مهرداد فلاح، هانی نجم، فریبا میرسعیدی، سهیلا احمدی ‌شمس و لیلا علیخانی روی دیوار خواهد رفت.
در این نمایشگاه كه با هدف معرفی و فروش آثار هنرمندانی كه با گالری فردا همكاری می‌كنند برپا شده است، نقاشیخط ‌های فلاح و احمدی، نقاشی‌های نجم و میرسعیدی و نیز مجسمه‌های علیخانی به نمایش درخواهد آمد تا علاوه بر معرفی این هنرمندان راهی برای عرضه هنر هنرمندان جوان و پیشروی ایرانی به دبی باز شود.
در این نمایشگاه كه همزمانی آن با آرت‌ ‎فر دبی و حراج كریستی در امارات بر اهمیت آن افزوده است، سعی شده كه آثاری به نمایش درآید كه ضمن توجه به هنر ایرانی، تطابقی با هنر روز دنیا نیز داشته باشد.
فاین آرت گالری كه یك گالری بین‌المللی است، میزبان هنرمندانی است كه در چند سال اخیر نمایشگاه‌های موفقی داشته‌اند.
این نمایشگاه از 18 تا 28 مارس 2017 (28 اسفند 95 تا نهم فروردین 96) در فاین‌آرت گالری دبی برپا خواهد شد.

** در دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران؛ عواید حاصل از فروش «جمشید طلوع2» در مراسم رونمایی به بنیادكودك اهدا شد
عواید حاصل از فروش «جمشید طلوع2» با حضور محمد چرمشیر ویرایش‌گر و اشكان رهگذر نویسنده در رونمایی از این گرافیك نوول در نخستین روز از دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، به بنیاد كودك اهدا ‌شد.
فروش مجموعه دو جلدی «جمشید طلوع» از سری گرافیك نوول‌های «آخرین داستان» كه با برداشتی آزاد از شاهنامه دوران پادشاهی جمشید را روایت می‌كند، در این مراسم با 10 درصد تخفیف به نفع بنیاد كودك به فروش رفت.
محمد چرمشیر ویرایش‌گر این رمان مصور در مراسم رونمایی از كتاب مصور «جمشید طلوع2»، با تشویق جوانان برای حضور بیشتر در این حرفه، اقتباس‌های جدید از كتاب‌های قدیمی را جسارت بسیار زیبایی دانست و خطاب به نقادان این هنر، به این نكته اشاره كرد كه اقتباس از یك داستان، تنها به یك یا دو شخصیت از آن می‌پردازد و نباید همه داستان را بر پایه آن قضاوت كرد.
اشكان رهگذر، نویسنده این كتاب مصور نیز با معرفی بنیادكودك به بازدیدكنندگان حاضر در برنامه، اهداف و فعالیت‌های این موسسه را در حمایت از تحصیل دانش‌آموزان با استعداد نیازمند سراسر كشور برشمرد و گفت: بنیادكودك موسسه خیریه‌ بین‌المللی مردم‌ نهادی است كه با اهدافی انسان ‌دوستانه از 23 سال پیش با كسب مجوز رسمی از وزارت ‌كشور و تكیه بر حفظ كرامتِ انسانی، در حمایت از تحصیلِ دانش آموزان با استعدادِ نیازمند فعالیت می‌كند و در حال حاضر، 9 هزار دانش‌آموز با استعدادِ نیازمند را در سراسر ایران با 28 نمایندگی داخلی در سراسر كشور و هشت شعبه برون ‌مرزی در سطح بین‌الملل، بورسیه كرده است.
در این برنامه تابلویی از تصویر روی جلد كتاب مصور «جمشید طلوع2» به منظور یادبود توسط محمد چرمشیر و سایر علاقه‌مندان این هنر امضا شد.
همچنین، همزمان با رونمایی از گرافیك نوول «جمشید طلوع2»، نشست بررسی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در مركز آفرینش‌های فرهنگی هنری كانون فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد.
رمان مصور دوجلدی «جمشید طلوع» كه جلد نخست آن پیش از این در دی‌ماه امسال رونمایی شد، برداشتی آزاد از شاهنامه است كه آغاز دوران پادشاهی جمشید را روایت می‌كند. دو جلد بعدی این رمان مصور با عنوان «جمشید غروب» هم با روایت دوران انحطاط پادشاهی جمشید تا پیش از اكران انیمیشن «آخرین داستان» منتشر خواهد شد. فائزه سپهرصادقیان، سرپرست تصویرگران و شیوا گل‌محمدی و داوود دیبا از تصویرگران این رمان مصور هستند.
پایان قصه رمان مصورهای دوران پادشاهی جمشید به آغاز قصه انیمیشن «آخرین داستان» كه اواخر حكومت جمشید تا ابتدای حكومت آفریدون را روایت می‌كند، پیوند می‌خورد. چهار جلد بعدی این مجموعه هشت جلدی در رابطه با یكی از شخصیت‌های مرموز این انیمیشن همزمان با اكران منتشر خواهند شد.
این مراسم عصر روز یكشنبه 15 اسفند در غرفه استودیو هورخش در محل برگزاری جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران واقع در خیابان دكتر فاطمی، خیابان حجاب، مركز آفرینش‌های فرهنگی و هنری با حضور عموم علاقه‌مندان برگزار شد.
فراهنگ**9338**1027**دریافت كننده: صدیقه بهارلو**انتشار: جواد دهقانی
۰ نفر