۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۵۱
کد خبر: 82454654
T T
۰ نفر
اخبارداغ آسیا؛ سی امین موشك كره شمالی و برابری دارایی309 نماینده كنگره چین با تولید بلژیك

تهران-ایرنا-برابری دارایی های 309 نماینده كنگره چین با تولید ناخالص داخلی بلژیك، افزایش تعداد موشك های پرتاب شده بالستیك كره شمالی به 30 فروند،تدریس نخستین رشته های دانشگاهی مقابله با جرایم سایبری در استرالیا، اجلاس آیورا و گسترش همكاری های اقتصادی-امنیتی دریایی،ازجمله رخدادهای مهم روز دوشنبه آسیا بودند.

**ارزش دارایی های 309نماینده كنگره چین برابر با تولید ناخالص داخلی بلژیك
در حالی كه «لی كچیانگ» نخست وزیر چین در آغاز اجلاس سالانه كنگره ملی خلق چین، رشد اقتصادی كشورش در سال جاری میلادی (2017) را 6.5 درصد پیش بینی كرد، مجله لاكچری 'هوران 'شانگهای گزارش داد مجموع دارایی های 209 نفر از نمایندگان این كنگره، تقریبا برابر با تولید ناخالص داخلی سالانه بلژیك است.
‌ نشست سالانه كنگره ملی خلق چین با حضور بیش از سه هزار و 100 نماینده از سراسر كشور بزرگترین اجلاس سیاسی سال چین محسوب می شود.
اگرچه غول اقتصاد دنیا و آسیا كه به شدت تحت فشار آمریكا و اروپا قرار دارد، سال گذشته میلادی رشد اقتصادی 6.7 درصد را پشت سر گذاشت، اما بررسی ها حاكی از شكاف عمیق روزافزون اقتصادی میان افراد ثروتمند و فقیر این كشور با بیش از یك میلیارد نفر جمعیت است.
به گزارش نشریه 'هوران' كه خبرگزاری فرانسه آن را بازتاب داد، ثروت و دارایی های 209 نماینده كنگره چین ارزشی بیش از 2 میلیارد یوان ( 290 میلیون دلار ) است. علاوه براین 100 نفر از این نمایندگان در فهرست میلیاردها و ثروتمندان رده بالای چین قرار دارد.
طبق بررسی این مجله ، ارزش مجموع دارایی های این نمایندگان 3.5 تریلیون یوان (507 میلیارد دلار ) است كه با تولید ناخالص داخلی سالانه كشورهایی مانند بلژیك ، سوئد و لهستان برابری دارد.
**پرتاب بیش از سی امین موشك بالستیك دركره شمالی
كره شمالی صبح دوشنبه با پرتاب چهار موشك ،تعداد موشك های بالستیك پرتاب شده خود را در شش سال گذشته به بیش از30 فروند رساند.
پرتاب این موشك ها در حالی صورت می گیرد كه آمریكا و كره جنوبی اكنون در حال بزرگترین رزمایش نظامی سالانه در منطقه شبه جزیره كره با پیشرفته ترین تجهیزات نظامی هستند.
اگرچه كره جنوبی مدل دقیق این موشك ها را اعلام نكرده اما گفته شد كه آنها از نوع بالستیك بوده و از منطقه «دونگ چانگ ری» در نزدیكی مرز این كشور شلیك شده است.
این كشور ماه گذشته نیز یك فروند موشك جدید بالستیك جدید كه گفته می شود قابلیت حمل كلاهك هسته ای را دارد و در حالیكه «كیم جونگ اون» رهبر این كشور بر انجام آن نظارت داشت به صورت آزمایشی شلیك كرد.
اگرچه كره شمالی طبق قطعنامه های سازمان ملل از توسعه فناوری موشك های اتمی و بالستیك منع شده، اما پس از روی كار آمدن «كیم جونگ اون» رهبر كره شمالی در اواخر سال 2011 ،این كشور تاكنون بیش از 30 پرتاب از انواع موشك از جمله موشك های مدل «موسودان» و «رودونگ» داشته است.

** اجلاس 'آیورا' با حضور ایران و گسترش همكاریهایی اقتصادی- امنیتی دریایی
اجلاس اتحادیه همكاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) در جاكارتا اندونزی كه از روز یكشنبه آغاز شده ، فرصت دیگری برای گسترش همكاریهای اقتصادی امنیتی دریایی میان 21 كشور عضو آن در این منطقه از آسیاست.
اجلاس وزرا و سران این اتحادیه روزهای دوشنبه و سه شنبه با حضور مقام های بلندپایه ایران برگزار می شود.
در این نشست امسال موضوعات مهم از جمله ایمنی و امنیت دریایی، تجارت و سرمایه گذاری، مدیریت شیلات و همكاری در زمینه های علمی توجه كشورها قرار دارد.
'دسرا پرسایا' مدیر كل آسیا - اقیانوسیه و آفریقا وزارت امور خارجه اندونزی كه كشورش رئیس كنونی آیورا است تاكید كرد كه در این دوران، اتحادیه ، تقویت همكاری های دریایی برای صلح، ثبات و رفاه كشورها در حوزه اقیانوس هند را مورد اهتمام قرار می دهد.
همچنین ایجاد منطقه ای بدون هیچ مزاحمت و درگیری و ایجاد ثبات و امنیت در اقیانوس هند برعكس منطقه دریایی جنوب چین از دیگر اصول سیاست جاكارتا در دوره ریاست آیورا اعلام شده است.
علاوه بر ایران، كشورهای استرالیا، بنگلادش، هند، اندونزی، كنیا، ماداگاسكار، مالزی، موریس، موزامبیك، عمان، سیشلز، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانكا، تانزانیا، كوموروس، سومالی، تایلند، امارات متحده عربی و یمن، 21 كشور عضو این اتحادیه هستند كه از سال 1997 تشكیل شده است. این كشورها 2 میلیارد و 700 میلیون نفر از جمعیت جهان را در بر می گیرند و دو سوم محموله های انرژی جهان از آبهای مرزی و بین المللی این منطقه می گذرد.

** تدریس نخستین رشته های دانشگاهی مبارزه با جرائم سایبری در جهان، توسط متخصصان استرالیایی
در استرالیا برای نخستین بار در دنیا، رشته های تخصصی آكادمیك برای تربیت تحلیلگران اطلاعاتی و توانمند ساختن آنها به منظور رویارویی با جرائم سایبری مانند انتقال غیرقانونی پول و دیگر جرائم سازمان یافته مانند تشكیل گروه های شبه نظامی و آموزش آنها ارائه می شود.
براساس این گزارش، در حال حاضر بسیاری از مجرمان سایبری با استفاده از فناوری های نوین و فضای مجازی و روش هایی مانند 'وب تاریك' و ارزهای رمزنگاری شده cryptocurrencies اقدام به جابه جایی غیرقانونی مقادیر زیادی پول می كنند كه ردیابی آنها بسیار مشكل است .
ارزهای رمزنگاری شده پول های دیجیتالی هستند كه برای جلوگیری از جعل و تقلب و امنیت بیشتر رمزنگاری می شوند. ارزش این ارزها را كشورها و بانك های مركزی تعیین نمی كنند بلكه ارزش آنها توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود.
متخصصان 'آژانس ردیابی پول و تحلیل معاملات استرالیا' اقدام به تدریس نخستین رشته دانشگاهی 'تحلیل اطلاعات مالی' برای 16 نفر از تحلیلگران مجری قانون كرده اند.
به گزارش یك مركز امداد سایبری وابسته به پلیس استرالیا در سال 2016 میلادی 28 هزار مورد درخواست كمك توسط مردم در فضای مجازی ثبت شده كه با توجه به گسترش جرائم این موارد تا سال 2020 میلادی شكایت ها به 120 هزار مورد در سال افزایش خواهد یافت.

** رئیس جمهوری تعلیق شده كره جنوبی از سامسونگ رشوه دریافت كرده است
دادستان ویژه پرونده سامسونگ در كره جنوبی خانم پارك گئون هی رئیس جمهوری تعلیق شده این كشور و 'چوی سون سیل' دوست وی را به طور مشترك متهم به دریافت رشوه از گروه صنعتی سامسونگ كرد.
«پارك یانگ سو» دادستان ویژه این پرونده، روز دوشنبه در كنفرانس مطبوعاتی گفت: «لی جائه یونگ» نائب رئیس شركت سامسونگ در تبانی با گروهی از همكارانش از محل دارایی های این شركت به پارك گئون هی در زمان ریاست جمهوری اش رشوه داده است تا حمایت او را از خود تضمین كند.
پارلمان كره جنوبی در آخرین روزهای سال 2016 خانم پارك را به نقض قانون اساسی، فساد مالی و سوء استفاده از قدرت متهم كرد. اعضای پارلمان پس از آن وی را با ۲۳۴ رأی مثبت در مقابل ۵۶ رأی منفی استیضاح كردند كه منجر به تعلیق او از سمت ریاست جمهوری شد. اكنون طبق این رای ، نخست وزیر این كشور عهده دار وظایف رئیس جمهوری است.
پیشتر دادستانی كره جنوبی 'لی جائه یونگ' معاون اول و وارث شركت سامسونگ را به دلیل دست داشتن در پرونده مالی نهاد ریاست جمهوری این كشور و پرداخت رشوه، مجرم شناخت.
لی جائه یونگ متهم است مبلغی حدود 40 میلیون دلار رشوه به 'جوی سون سیل 'یكی از دوستان رئیس جمهوری كره جنوبی داده است.
آساق**مریم شفیعی**انتشاردهنده: 1577** حسن حسین زاده
۰ نفر