۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۵۹
کد خبر: 82454733
T T
۰ نفر

كره شمالی سفیر مالزی را اخراج كرد

۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۵۹
کد خبر: 82454733
كره شمالی سفیر مالزی را اخراج كرد

پكن - ایرنا - با اوجگیری تنش ها در روابط دیپلماتیك میان كره شمالی و مالزی بخصوص پس از اخراج سفیر این كشور از كوالالامپور، پیونگ یانگ امروز دوشنبه از اخراج سفیر مالزی خبر داد.

به گزارش ایرنا، تنش ها در روابط دو كشور از روز ۱۳ فوریه كه «كیم جونگ نام» برادر ناتنی رهبر كره شمالی در فرودگاه كوالالامپور مالزی با عامل اعصاب «وی ایكس» به قتل رسید، بالا گرفت.
در شرایطی كه تنش ها در مناسبات دوجانبه به شدت افزایش یافته است، خبرگزاری كره شمالی امروز اعلام كرد كه سفیر مالزی در این كشور عنصر نامطلوب معرفی شده است و تا ساعت 10 صبح فردا (سه شنبه) باید خاك كره شمالی را ترك كند.
این خبر در حالی منتشر می شود كه مالزی سفیر كره شمالی را به دلیل آنچه مداخله وی در فرایند حقوقی و قضایی مربوط به ترور «كیم جونگ نام» دانسته است، ‌روز گذشته (دوشنبه) از این كشور اخراج كرده بود.
« محمد نیزان محمد » سفیر مالزی در پیونگ یانگ ماه گذشته میلادی پس از این رویداد و قتل برادر ناتنی رهبر كره شمالی برای پاره ای مباحثات و رایزنی ها به كشورش فراخوانده شد.
از سوی دیگر «كانگ چول» سفیر كره شمالی لحظاتی قبل از ترك مالزی در مصاحبه ای با خبرنگاران از آنچه در روابط رخ داده است و تصمیمات مالزی ابراز تاسف كرد و آن را براساس داستان های ساختگی و دسیسه چینی دانست.
وی انتقادهای خود را از روند بررسی پرونده قتل توسط ماموران مالزیایی را عادلانه توصیف كرد و هشدار داد كه اخراجش ضربه بزرگی به روابط دو كشور وارد خواهد كرد.
پس از بالا گرفتن تنش ها میان دوكشور، مالزی همچنین سفر اتباع كره شمالی بدون داشتن روادید به این كشور را ممنوع و مقررات آزادی تردد میان دو كشور بدون روادید را لغو كرد.
«نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی اما از اخراج فرستاده كره شمالی دفاع كرد و آن را در راستای حراست از حق حاكمیت و هویت ملی كشورش دانست.
بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ از كره جنوبی، ‌او گفت كه سفیر كره شمالی به دلیل اتهامات بی اساسی كه به مالزی وارد كرده است باید عذرخواهی كند كه تاكنون چنین كاری نكرده است.
قتل برادر ناتنی رهبر كره شمالی در مالزی روز ۱۳ فوریه اتفاق افتاد و از آن زمان كوالالامپور اعلام كرد كه به هشت تبعه كره شمالی و 2 زن دیگر مظنون است.
یونهاپ می نویسد كه مالزی و كره شمالی نزدیك به چهار دهه روابط دیپلماتیك دارند اما گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینكه كوالالامپور موضوع قطع روابط رسمی دو كشور را در دست بررسی دارد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی